Digital Landskapsvisualisering
After having completed the course, the student should:
- be able to use digital tools for 3D modelling, picture editing and presentation in order to allow the landscape to be visualised in different stages of the design and planning process.
- have a basic understanding of the technology behind 3D modelling and digital pictures
- have good theoretical knowledge of visual communication
- have up-to-date knowledge of how digital tools are used for visualising the landscape nationally and internationally
- be able to critically appraise the use of digital tools for visualising the landscape
Se portfolio instructions on: https://www.slu.se/lam-portfolio/
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för LK0368
Läsåret 2023/2024
Digital Landskapsvisualisering (LK0368-10119)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Digital Landskapsvisualisering (LK0368-10007)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Digital Landskapsvisualisering (LK0368-10265)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Digital Landskapsvisualisering (LK0368-10125)
2020-08-31 - 2020-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0368 Digital Landskapsvisualisering, 15,0 Hp
Digital Landscape VisualisationÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varavsärskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:
• arkitektur,
• landskapsarkitektur,
• landskapsplanering,
• byggd miljö,
• design,
• fysisk planering,
• geografi,
• landskapsvetenskap,
• miljövetenskap eller
• samhällsbyggnadsteknik.
och en godkänd portfolio enligt särskilda instruktioner. Se under övriga upplysningar.
ELLER 150 hp från Landskapsarkitektprogrammet SLU eller från ett Erasmus-partner universitet.
samt
Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Kursens syfte är att öva olika arbetssätt för digitala landskapsvisualiseringar i landskapsgestaltning- och planering, samt att genom en spännvidd av exempel och referenser skapa en bred förståelse för möjligheter och begränsningar med digitala visualiseringar inom landskapsarkitektur och fysisk planering.
Lärandemål
Vid avslutad kurs ska studenten
kunna använda digitala verktyg för 3D-modellering, bildredigering och presentation som redskap för att visualisera landskap i olika gestaltnings- och planeringsskeden
ha grundläggande förståelse för tekniken bakom 3D-modellering och digitala bilder
ha god teoretisk kunskap om visuell kommunikation
ha aktuell kunskap om hur digitala verktyg används för visualisering av landskap nationellt och internationellt
kunna förhålla sig kritiskt till användandet av digitala verktyg för visualisering av landskap
Innehåll
I kursen ges föreläsningar i ämnen relevanta för digital landskapsvisualisering. I praktiska övningar får studenten arbeta med digitala verktyg och reflektera över olika arbetssätt. Studenterna uppmanas att söka nya alternativa infallsvinklar för att förbättra visualiseringar och presentationer av sitt material. Litteraturseminarier hålls kring visuell kommunikation och hur det påverkar landskapsgestaltning och -planering. Vikt läggs både på genomförande av övningsuppgifter och på teoretisk förståelse av ämnet.
Seminarier, inlämning av övningsuppgifter och projektarbete är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter och presentationer
Godkända redovisningar av övningsuppgifter
Aktivt deltagande i obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
God datorvana samt grundkunskaper i CAD rekommenderas starkt.Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme 2011-2019 är behöriga till kursen.
Länk till instruktioner för portfolio:
https://www.slu.se/lam-portfolio/
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Mandatory literature
Technical handbooks (will be for borrowable at the start of the course)
SketchUp Compendium
V-Ray Compendium
Adobe Photoshop: Classroom in a book 2020 release
Author(s): Andrew Faulkner & Conrad Chavez
Seminar literature (reader) (will be for sale at the start of the course)
Barron, Errol. Drawing/Thinking – Confronting an Electronic Age
Drawing in the Digital Age, p 112-12
Jamieson, Harry. 2007. Visual Communication: More than Meets the Eye ‘In-Forming’ and Meaning, p 45-59
Mertens, Elke.** **2010. *Visualizing Landscape Architecture-Functions, Concepts **Strategies *Functions Time, p 102-115
**Schulz, Adrian. *2009. Architectural Photography *p 7-8, 54-73,
**Rekittke, Joerg; Paar, Philip. **2010. Dirty Imagery – The challenge of invonvenient reality in 3D landscape architecture
Trieb, Marc*.2008. Photographic landscapes*. Photographic Landscapes: Time Stilled, Place Transposed Layout & typology (reader) (will be for sale at the start of the course)
**Lupton, Ellen. **2010. *Thinking with type *p 37-42, 52, 54-55, 58, 80, 102, 104-105, 108.
**Samara, Timothy. **2002. *Making and Breaking the Grid: A Graphic Design Layout Workshop *Coming to order, p 14-21 Grid Basics, p22-31
Reference literature/Optional literature
Landscape visualisation
Digital Drawing for Landscape Architecture - Contemporary Techniques and Tools for Digital Representation in Site Design
Author(s): Bradley Cantrell, Wes Michaels
Grose, **Margaret. **2014, Journal of Landscape Architecture, 2014:1
*Reading the colours of plants at a finer scale, *p 42-47
Rendering
Rendering in SketchUp
Author(s): Daniel Tal
Digital Lighting and Rendering
Author(s): Jeremy Birn
V-ray 2.0 för SketchUp
Author(s): Camilla Ravenna, André Ravenna
3D-modeling/SketchUp
SketchUp 7.1 for Architectural Visualization - Beginner's Guide
Author(s): R De Jongh
Layout/Graphic Print Production/Visual communication etc
A Guide To Graphic Print Production / Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk production
Author(s): Kaj Johansson, Peter Lundberg, Robert Ryberg
Getting It Right With Type - The Do:s and Don´t:s of Typography
Author(s): Victoria Squire, Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman
Bild och Budskap - ett triangeldrama om bildkommunikation
Author(s): Bo Bergström
Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
Author(s): Bo Bergström
Samspel text bild: för text- och bildmänniskor, som vill förstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
Author(s): Bo Bergström
Första hjälpen i typografi: en handledning i hur man utformar texter
Author(s): Hans Peter Willberg
**Grafisk design: en introduction **
Author(s): Lennart Hansson, Mattias Kristiansson, Erika Palmquist
Kim, Mikyoung. 2012. Representing Landscapes
Hybrid Drawings, p 142-153