Ny sökning
LK0383

Stadsrum för barn och unga

Kursen tar utgångspunkt i stadens utemiljö som utvecklingsmiljö för barn och unga. Du undersöker och tar del av hur urbana utemiljöer kan utvecklas och bli mer ändamålsenliga för att uppfylla kraven på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla, och hur du i din yrkesutövning kan bidra till ändamålsenliga utemiljöer på barns och ungas villkor. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta - men inte andra.


Information från kursledaren

Kursen består av fem kursträffar där vi träffas fysiskt huvudsakligen i Uppsala. Varje kursträff är två dagar: 13-14 februari, 1-2 april,12-13 maj, 10-11 september samt 23-24 oktober. Upprop ägde rum digitalt via Zoom den 20 januari. Mellan kursträffarna sker arbete på egen hand på distans.

Kursvärdering

Kursvärderingen är ännu inte aktiverad

Kursvärderingen är öppen mellan 2025-10-26 och 2025-11-16

Andra kursvärderingar för LK0383

Läsåret 2023/2024

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30234)

2024-01-15 - 2024-10-31

Läsåret 2022/2023

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30214)

2023-01-16 - 2023-10-30

Läsåret 2021/2022

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30283)

2022-01-17 - 2022-11-01

Läsåret 2020/2021

Stadsrum för barn och unga (LK0383-30121)

2021-01-18 - 2021-11-01

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Becc Policy Brief (2024). Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet. Lunds universitet: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate (BECC), nr 1-2024.

Beckman, Mimmi (2018). Lek på riktigt. Om att sluta bygga lekplatser och börja skapa rikare lekmiljöer. En skrift om lekvärde för dig som ansvarar för barns lekmiljöer. Örebro kommun, oktober 2018, (46 sidor).

Bishop, Kate, and Corkery, Linda (eds) (2017): Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks. Routledge, Taylor & Francis Group.
Läsanvisning: Läs sid. 11-35.

Boverket (2015). Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet. Boverkets författningssamling BFS 2015:1 FRI.

Boverket (2015). Gör plats för barn och unga! En vägledning för planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö. Boverket och Movium.
Läsanvisning: Orientera dig översiktligt om upplägg och innehåll.

Boverket (2020). Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys. Boverket Kunskapsbanken. Läsanvisning: Sidorna ”Barns rättigheter i byggd miljö”, ”Barnvänligt samhällsbyggande” och ”Barn och samhällsbyggnadsprocessen”

Derr, Victoria, Chawla, Louise and Mintzer, Mara (2018). *Placemaking with children and youth. Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. *NYUPRESS Finns som e-bok på SLU-biblioteket. **Läsanvisning: **Anges på instruktionslappen på Canvas.

Flannigan, Caileigh and Dietze, Beverlie (2017). *Children, Outdoor Play, and loose parts. *Journal of outdoor studies – Ideas from practice, Vol 42 No. 4, s. 53-60.

Gill, Tim (2021). Urban Playground. How Child-Friendly Planning and Design can save Cities. London: RIBA Publishing (Routledge). Läsanvisning: Läs kapitel 1 – 3 (”Urban planning and children”, “What is child-friendly urban planning, and why does it matter?” och “Transforming a failing city”, sid . 1 – 55. Finns som e-bok på SLU-biblioteket.

Hart, Roger (2020) Stepping Back from ‘The Ladder’: Reflections on a Model of Participatory Work with Children. Available in full text version at ResearchGate.net.

Kahn, M., McGeown, S., and Bell, S. (2024). ”Improving outdoor pedagogy through design: Reflections on the process of redesigning a school landscape”. In JOLA (Journal of Landscape Architecture) nr 1-2024, sid. 68-81.

Kaime Atterhög, Wanjiku (2019). Social Inclusion and Empowerment in Urban Planning. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 42-47.

Kylin, Maria, Åkerblom, Karin (2019). “Indicators for Children’s Built Environment”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. Sid. 48-53.

Mårtensson, Fredrika (2009). ”Lek i verklighetens utmarker”. I Mikael Jensen och Åsa Harvard (eds.) Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur, s. 163-186. (Tillgänglig på Canvas).

Åkerblom, Petter (2019). “Bumps and scratches is a part of Growing Up”. In Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, p. 5-7.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0383 Anmälningskod: SLU-30164 Plats: Uppsala Distanskurs: Ja Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 30%