Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs
Information från kursledaren
Välkommen till Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs!
Kursintroduktionen hålls måndag 28 augusti kl. 9-10 i Stora Sessionssalen i Slottet (våning 2).
Glöm ej att webbregistrera dig på kursen via Ladok student innan kursstart! Om du är antagen men inte har för avsikt att gå kursen är vi tacksamma om det meddelar oss detta via mail till: linnea.fridell@slu.se
Lite om kursens innehåll och upplägg:
I kursen fördjupar vi oss i stadslandskapets utveckling ur ett aktörsperspektiv utifrån såväl allmänna som privata intressen, med betoning på förvaltningsansvar och planförfarande.
Kursen är uppbyggd kring fem fallstudier där vi studerar lokal planerings- och förvaltningspolicy i en internationell teoretisk diskurs. Varje fall avslutas med ett seminarium där ni gruppvis ansvarar för en presentation av det specifika fallets samverkansmöjligheter och intressekonflikter. Vid varje fallstudie lämnar ni även in en individuell skriftlig uppgift där ni diskuterar alternativa planerings- och förvaltningsstrategier.
Tidigt i kursen hålls två litteraturseminarier och ett kunskapstest. Kunskaperna ni inhämtar vid dessa moment kommer ni ha stor nytta av vid kursens fallstudier.
Vi ser fram emot en kul och lärorik kurs!
Linnea Fridell (linnea.fridell@slu.se) kursansvarig
Helena Mellqvist (helena.mellqvist@slu.se)
Matilda Alfengård (matilda.alfengard@slu.se)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0406-10086 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0406
Läsåret 2022/2023
Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs (LK0406-10248)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs (LK0406-10304)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0406 Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs, 15,0 Hp
Sustainable development of the urban landscape, theory courseÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Individuell skriftlig inlämning | 7,5 | 0401 |
Deltagande litteraturseminarium | 1,5 | 0402 |
Deltagande veckoseminarium | 1,5 | 0403 |
Kunskapstest | 1,5 | 0404 |
Gruppuppgifter | 3,0 | 0405 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp totalt, varav minst 90 hp inom något av följande ämnes- eller utbildningsområden:– arkitektur
– byggd miljö
- ekologi
– företagsekonomi
– fastighetsvetenskap
– fysisk planering
- geografi
– kultur- eller naturgeografi
– landskapsarkitektur
– ledarskap och organisation
– miljövetenskap
- nationalekonomi
- samhällsbyggnad och byggnadsteknik
– statsvetenskap
- trädgårdsvetenskap
samt
-grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
- engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att studenterna ska ges inblick i hur planering och förvaltning i en kommun kan utformas för att en mer hållbar utveckling ska kunna ske. Studenterna ska få kunskap för att driva utvecklingen mot ett mer uthålligt samhälle med stadsplanering som verktyg. Planering behöver koppla till förvaltningen av stadsmiljön för att kunna vara verkligt uthållig på sikt och detta berörs i kursen. Kursen teoretiserar över olika planeringsperspektiv och analyserar olika lösningar och deras möjligheter.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
– föreslå alternativa strategier för en hållbar utveckling av stadslandskapet än de som praktiseras i nuvarande planerings och förvaltningssituationer.
– reflektera på ett inter- och transdisciplinärt sätt kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer
– muntligt och skriftligt diskutera, reflektera över olika sätt att planera och förvalta stadslandskapet
– förstå och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter av samhällsutvecklingen
Innehåll
Kursen behandlar utveckling av stadslandskapet utifrån allmänna och privata intressen, med betoning på aktörer och processer samt med globala utblickar.
För att studera såväl samverkansmöjligheter som intressekonflikter blandas planerings- och förvaltningsteori genom att policy i lokala styrdokument studeras i specifika fall. Såväl enskilda handlingar som infrastruktur- och bebyggelseförändringar studeras och relateras till övergripande faktorer som klimatförändringar och globala överenskommelser. Både regionala och lokala perspektiv behandlas beroende på utmaning.
Dessa fallstudier genomförs i nära samarbete med värdkommuner och berör en långsiktig utveckling av ett hållbart samhälle med olika fokus i de olika värdkommunerna. Nulägesbeskrivningar görs och landskapsrelaterade utmaningar identifieras och planeringsåtgärder för att möta dessa diskuteras och alternativa förslag föreslås.
Seminarier och presentationer är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom bedömning av inlämnade skriftliga uppgifter, muntliga presentationer samt deltagande i seminarier. Godkända skriftliga inlämningar, presentationer och seminariedeltagande krävs för godkänd kurs. Betygskriterier specificeras senast vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.• Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
KURSLITTERATUR
Nedan hittar ni kursens litteratur med läsanvisningar indelat i:
- Baslitteratur (obligatorisk)
- Litteraturseminarium 1 (obligatorisk)
- Litteraturseminarium 2 (obligatorisk)
- Referenslitteratur (fördjupning)
Notera att du utöver detta också förväntas söka och läsa in litteratur för respektive fallstudie via exempelvis kommunernas hemsidor. Vi rekommenderar också alla som inte tidigare är bekanta med Planeringens grunder (Nyström & Tonell 2012) att läsa den i sin helhet för att komma väl förberedd till kursen.
Baslitteratur (examineras genom kunskapstest 15 sept)
Nyström, J. & Tonell, L. (2012). Planeringens grunder. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4-6
Planering med nya förutsättningar – ny lagstiftning, nya värderingar, Stiftelsen Vadstena Forum. Tillgänglig: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:354952/FULLTEXT01.pdf
T.B. Randrup, J. Svännel, A. Sunding, M. Jansson, Å.O. Sang. (2021). Urban open space management in the Nordic countries. Identification of current challenges based on managers' perceptions. Cities. Tillgänglig: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264275121001232
Jansson, M., N. Vogel, H. Fors, & T.B. Randrup. (2019). The Governance of Landscape Management: New Approaches to Urban Space Development. Landscape Research. 44(8): 952-965. Tillgänglig: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2018.1536199
Litteraturseminarium 1 (examineras 4 sept)
Diedrich, L. & Dahl, C. (2016) ”Ile de Nantes 2000–2010: a method for the meantime?”, Journal of Landscape Architecture, 11:2, 72-83, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/18626033.2016.1188576
Tahvilzadeh, N., Montin, S., & Cullberg, M. (2017) Functions of sustainability: exploring what urban sustainability policy discourse “does” in the Gothenburg Metropolitan Area.* *The International Journal of Justice and Sustainability. Tillgänglig: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13549839.2017.1320538
Mukhtar-Landgren, D., Kronsell, A., Voytenko Palgan, Y. & vn Wirth, T. (2019) Municipalities as enablers in urban experimentation, Joural of Environmental Policy & Planning, 21:6, 718-733. Tillgänglig: https://doi.org/10.1080/1523908X.2019.1672525
Campbell, S. D. (2013). Sustainable Development and Social Justice: Conflicting Urgencies and the Search for Common Ground in Urban and Regional Planning. Tillgänglig: http://quod.lib.umich.edu/m/mjs/12333712.0001.007?view=text;rgn=main
Schindler, S. (2016). ***Detroit after bankruptcy: A case of degrowth machine politics.***Urban Studies, 53(4), 818–836.Tillgänglig: https://doi.org/10.1177/0042098014563485
Rådet för Hållbara städer (2022) Slutrapport till idéskisser Visioner: I Norr.ss. 9-10, 34-56, 70-82, 92-98. Tillgänglig: https://www.hallbarstad.se/wp-content/uploads/2022/06/Slutrapport-ViN_tillganglig-low.pdf
Litteraturseminarium 2 (examineras 14 sept)
*Till detta litteraturseminarium tillkommer 4 texter som väljs av studentgruppen och finns tillgängliga från 12 september. *
Castell, P. (2010). The ambiguity of togetherness: experiences from a participative open space management initiative in a residential area. I Managing yards and togetherness – Living conditions and social robustness through tenant involvement in open space management. Diss. Göteborg: Chalmers tekniska högskola. (Ligger på Canvas)
Lindholm, G. (2017): The Implementation of Green Infrastructure: Relating a General Concept to Context and Site.* Sustainibility. Tillgänglig: http://www.readcube.com/articles/10.3390/su9040610 *
Narang, S. & Reutersvärd, L. (2006). Improved governance and sustainable urban development - Strategic planning holds the key. European Journal of Spatial Development EJSD/-ISSN 1650-9544. TIllgänglig: https://archive.nordregio.se/Global/Publications/Publications%202017/Debate_Narang(2006).pdf
Holvandus, J. & Leetmaa, K. (2016). The Views of Neighbourhood Associations on Collaborative Urban Governance in Tallinn, Estonia. plaNext – next generation planning. 3: 49-66. Tillgänglig: https://www.researchgate.net/publication/315535395_The_Views_of_Neighbourhood_Associations_on_Collaborative_Urban_Governance_in_Tallinn_Estonia
Referenslitteratur
Icke obligatorisk litteratur som kan vara användbar till exempelvis utvecklingsstrategierna och grupparbeten.
- Henecke, K. och Khan, J. (2002). Medborgardeltagande i den fysiska planeringen – en demokratiteoretisk analys av lagstiftning, retorik och praktik. Report No.36. Sociologiska institutionen. Lunds Universitet.
Tillgänglig: http://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4453664/3972503.pdf
Bradley, K. (2009) Just Environments - Politicising Sustainable Urban Development. Doktorsavhandling. Institutionen för samhällsplanering och miljö (Dept for planning and environment), KTH.Trita-SOM.2009 Tillgänglig: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:209293/FULLTEXT01.pdf
Forsemalm, J, M Johansson och P Göransson (2019) Kap 1 i Evidensbaserad stadsutveckling – bortom urbana anekdoter. Årsta: Dokument Press.
Hillier, J. & Healy, P. (2008). Critical Essays in Planning Theory, Volume I-III. Ashgate.
Jansson, M. & T.B. Randrup (2020) Urban Open Space Governance and Management. Routledge, London & New York. 224 pages. ISBN 9780367173036
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) (2017) . Den urbana utvecklingens drivkrafter och konsekvenser.** Tillgänglig: https://www.iva.se/globalassets/info-trycksaker/framtidens-goda-stad/framtidensgodastad-urbanisering.pdf
Lindholm, G. (2012). ‘Visible gestures’: On urban landscape perspectives in planning. Planning Theory, Vol 11(1), pp 5-19
Naturvårdsverket. (1998). Sverige år 2021 – vägen till ett hållbart samhälle*. *Rapport 4858
Nilsson, K.L. & Iversen, E. (2015). Hållbar utveckling i fysisk planering och PBL-processer - Del 2 Exempel på kommuners processer, metoder och verktyg. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:996499/FULLTEXT01.pdf
Regeringskansliet (2021) Den hala tvålen. Verktyg och metoder för social hållbarhet i fysisk planering och stadsutveckling*.* (Fi2021/01533) Finansdepartementet. den-hala-tvalen--verktyg-och-metoder-for-social-hallbar-i-fysisk-planering.pdf (regeringen.se)
Syssner, J. (2012). Världens bästa plats?: platsmarknadsföring, makt och medborgarskap. Nordic academic press.
Buffam I, Hagemann FA, Emilsson T, Gamstetter D, Pálsdóttir AM, Randrup TB, Yeshitela K and Ode Sang Å (2022***) Priorities and barriers for urban ecosystem service provision: A comparison of stakeholder perspectives from three cities***. Front. Sustain. Cities 4:838971. doi: 10.3389/frsc.2022.838
Nordström, M., Wales, M. (2019) ***Enhancing urban transformative capacity through children’s participation in planning.***Ambio 48, 507–514). https://doi.org/10.1007/s13280-019-01146-5
Parker, G. & Doak, J. (2012). Key Concepts in Planning. London: Sage.