Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs
Genom fallstudier åskådliggörs och bearbetas frågor kring hur planering och förvaltning kan bidra till en hållbar stadsutveckling. I många tätorter är mark en bristvara vilket innebär att en hållbar utveckling måste ske genom flerfunktionell markanvändning. Under kursen funderar vi över hur processen för stadsutveckling ser ut: vem är det som fattar beslut och vem bjuds in att delta? Vilka värden och vilka aktörer fokuseras? Olika aktörer har olika mål och olika förutsättningar för att bidra till en hållbar stadsutveckling. Metoder för kunskapsinhämtning kopplade till aktörer, intressen och värden är därför en viktig del av kursen.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0407-20023 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0407
Läsåret 2022/2023
Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs (LK0407-20137)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs (LK0407-20161)
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0407 Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs, 15,0 Hp
Sustainable Development of the Urban Landscape - applicationsÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Projektarbete | 10,0 | 0202 |
Individuell reflektion | 5,0 | 0203 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 120 hp på grundnivå
• 15 hp landskapsarkitektur på avancerad nivå
samt
• Svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå
• Engelska 6
Mål
Avsikten med kursen är att träna studenterna i att integrera komplex, multidisciplinär information för planering och förvaltning av hållbar utveckling av stadslandskapet. Studenterna tränas också i att arbeta med projekt i grupper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
analysera svenska tätorter med avseende på vilka aktörer och processer inom planering och förvaltning som har en strategisk betydelse för en hållbar stadsutveckling
tillämpa olika metoder för att inhämta information och fakta inför en förändringsprocess i stadslandskapet, till exempel observationer och olika former av intervjuer såsom fokusgruppsamtal eller gåturer
reflektera över metodologiska problem relaterade till olika former av kunskapsinhämtning
relatera svenska förhållanden till internationella exempel
applicera ett inter- och transdisciplinärt tänkesätt i reflektioner kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer samt uttrycka detta i ord och bild
föreslå strategier för att genomföra en eller flera åtgärder för en hållbar utveckling i en specifik kontext relaterat till aktuella aktörer och processer.
Innehåll
Kursen behandlar stadslandskapets utveckling ur ett aktörsperspektiv, utifrån såväl allmänna som privata intressen, med betoning på förvaltningsansvar och planförfarande och tränar förmågan att föreslå strategiskt motiverade handlingsalternativ för en hållbar stadslandskapsutveckling. I fallstudier tränas förmågan att tänka i processer, att arbeta med "horisontell och vertikal samverkan" samt att hantera intressekonflikter gällande markanvändning i förändringsskeden. Det handlar också om att identifiera värden och viktiga aktörer i olika stadsutvecklingsprojekt. Olika metoder för att inhämta information, fakta och opinionssamlande används för att träna perspektivseendet.
Kursen innehåller såväl kortare fallstudier som ett längre projektarbete i grupp, vilket resulterar i förslag på planerings- och förvaltningsstrategier i ett valt stadslandskap. Projektarbetets mål, tillvägagångssätt, resultat och vilken målgrupp det riktar sig mot avgör vilken kommunikationsform gruppen väljer. Presentation av projektarbetet och muntliga presentationer samt deltagande på seminarier ingår i kursen som obligatoriska moment.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom bedömning av inlämnade skriftliga redovisningar. Godkända redovisningar, presentationer och seminariedeltagande krävs för godkänd kurs. Fordringarna specificeras i betygskriterierna senast vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.• Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Studenter som önskar läsa kursen, rekommenderas att först läsa kursen "Planering och förvaltning för hållbar utveckling av stadslandskapet – teorikurs" eller "Hållbar utveckling av stadslandskapet – teorikurs".
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning