Bevarande av trädgårdar, parker och gestaltade landskap
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0413
Läsåret 2022/2023
Bevarande av trädgårdar, parker och gestaltade landskap (LK0413-40008)
2023-03-22 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0413 Bevarande av trädgårdar, parker och gestaltade landskap, 15,0 Hp
Conservation of Gardens, Parks and Designed LandscapesÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• konstvetenskap
• kulturvård
• arkeologi
• samhällsbyggnadsteknik
samt
Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Kursen tillämpar kunskaper och färdigheter rörande bevarande, vård och restaurering av historiska trädgårdsanläggningar samt andra gestaltade och medvetet anlagda landskap teoretiskt, historiskt, lagstiftningsmässigt, praktiskt och gestaltningsmässigt. Fokus ligger på svenska förhållanden mot en europeisk fond.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna
• översiktligt redogöra för den restaureringshistoriska diskursen rörande historiska trädgårdsanläggningar samt andra gestaltade landskap
• visa förståelse för och kunna förklara och använda centrala begrepp kopplade till kulturarvslagstiftningen samt till bevarande, brukande och utveckling av historiska trädgårdsanläggningar
• analysera och argumentera i tal och skrift, delta i diskussionen gällande hanteringen av historiska anläggningar i teori och praktik
• tillämpa metoder för ett bevarande och brukande av en historisk anläggning som tar hänsyn till svensk lagstiftning, internationella konventioner och deklarationer
• upprätta dokument som baseras på kursens metodik och utvecklad praxis för vårdprogram för trädgårdar och andra gestaltade landskap
Innehåll
Kursen ger en introduktion till vård och underhåll av trädgårdar och andra gestaltade landskap i teori och praktik. Föreläsningar och seminarier ger en överblick över fältet och möjligheter att diskutera och pröva olika infallsvinklar på kunskapsområdet med tonvikt på restaureringsideologi, -historia och -principer för grön kulturmiljövård liksom områdets begrepp och diskurs. Kursen ger också övning i att med systematisk värdering och målsättningsdiskussion upprätta en vårdplan. Under kursen kommer vi att studera och diskutera olika typer av historiska anläggningar, i föreläsningar och seminarier såväl som studiebesök och en exkursion. Att skriva ett individuellt arbete i form av en akademisk uppsats går som en röd tråd genom hela kursen och förutsätter erfarenhet av akademiskt skrivande. Arbetet innehåller en forskningsuppgift i kartläggning av en utvald anläggnings historia genom egen källforskning och inventering/fältstudier samt upprättande av ett förslag till vårdprogram.
Schemalagda exkursioner, studiebesök och litteraturseminarier är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Medverkande lärare bedömer kvaliteten på muntliga seminariepresentationer och skriftligt individuellt arbete samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen innehåller en exkursion som genomförs till självkostnadspris.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Conservation of Gardens, Parks and Designed Landscapes LK0413 **
Thematic classification
Trees
Bengtsson, Rune, 2005, The Malmvik Lime: An historical and biological analysis of the oldest documented planting of common lime (Tilia europaea L.) in Sweden, *Garden History. Journal of the garden history society. 32/2 2004, *Sweden
Hansen, Ole, K, Thomsen, Pernille, WaageRasmussen, Christine, 2014, DNA markers provide insight about common lime in historical plantings – An example from the Royal Danish Gardens, Urban Forestry & Urban Greening, Volume 13, Issue 3, 2014, pp. 543-552. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2014.04.001
Nature/culture/wilderness/landscape/overview
Brady, Emily (2006) The Aesthetics of Agricultural Landscapes and the Relationship Between Humans and Nature. Ethics, Place & Environment, vol 9, no 1 (2006), pp. 1-19.
Lowenthal, David (1975) Past time, Present place: Landscape and Memory. Geographical Review 65 (1), pp. 1-36.
Olwig, Kenneth. R, 1996, Reinventing Common Nature: Yosemite and Mt. Rushmore – A Meandering Tale of a Double Nature. In: Cronon, William (Ed.). Uncommon Ground: Towards Reinventing Nature. New York: W. W. Norton & Company. Pp. 379-408.
Renes, Hans. 2015. Historic Landscapes Without History? A Reconsideration of the Concept of Traditional Landscapes. Rural Landscapes: Society, Environment, History, 2(1): 2, 1–11, DOI: http://dx.doi.org/10.16993/rl.ae
Spirn, Anne W, 1996, Constructing Nature: The Legacy of Frederick Law Olmsted. In: Cronon, William (Ed.). *Uncommon Ground: Towards Reinventing Nature. *New York: W. W. Norton & Company, 91-113.
Biocultural/biological cultural heritage
Bridgewater, Peter & Rotherham, Ian D. 2019, A critical perspective on the concept of biocultural diversity and its emerging role in nature and heritage conservation, People and nature 2019:1. pp. 291-304. https://doi.org/10.1002/pan3.10040
Eriksson, Ove & Glav Lundin Linnea, 2020, ’Gooseberry is the only thing left’ – a study of declining biological cultural heritage at abandoned crofts in the province of Södermanland, Sweden, International Journal of Heritage Studies, 26:11, 1061-1076, DOI: 10.1080/13527258.2020.1731704
Cultural heritage/Immaterial cultural heritage
Seiler, Joakim, 2019, “The Time-space of Craftsmanship” in Craft Research, Volume 10:1. pp. 17-39. doi: 10.1386/crre.10.1.17_1. Also in *Management Regimes for Lawns and Hedges in Historic Gardens. *gupea_2077_62813_5.pdf
Evaluation/Conservation
Bulletin för trädgårdshistorisk forskning – Approaches to evaluating gardens, 2015, pp. 8-18.
Everdingen, van Louise, 1984, Het loo – The restauration, in* Lustgården 1984*, pp. 5-16.
Lundquist, Kjell; 2005, “Reconstruction of the planting in Uraniborg, Tycho Brahe’s (1546-1601) Renaissance garden on the island of Ven”, *Garden History. Journal of the garden history society. #2/*2 2004, Sweden, pp. 152-166.
Mason, Randall, 2002, Assessing Values in Conservation Planning: Methodological Issues and Choices, in de la Torre, Marta (ed.), 2002. Assessing the Values of Cultural Heritage Research Report. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, CA, USA. http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/ pdf/assessing.pdf
Peterson, Anna, 2005, Has the generalisation regarding conservation of trees and shrubs in Swedish agricultural landscapes gone too far? Landscape and Urban Planning, Volume 70, Issues 1–2, pp. 97-109. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2003.10.007
Gardens and parks
Jakobsson, Anna, “Heritage – the future of the past sensing, remembering and imagining of the spa landscape”, Experiencing landscape while walking. On the interplay between garden design, sensory experience and medical spa philosophy at Ronneby Brunn, pp. 111-125. Tillgänglig på http://pub.epsilon.slu.se/2118/
Jakobsson, Anna and Dewaelheyns, Valerie (2018) Contemporary interpretation of the meaning and heritage of early 20th century private gardens: From an historical reflection to a future outlook in planning. Urban Forestry & Urban Greening. vol 30. March 2018, pp. 210-219. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1618866716305726
Swawa, Mateusz, 2014, “Historic gardens as places of conflicting values”, Ethics in progress, vol. 5, no 1, pp. 96-112.
Charters and policy-documents
The Burra Charter The Australia ICOMOS Charter for Places of Cultural Significance, 2013. Australia ICOMOS. http://australia.icomos.org/wp-content/ uploads/The-Burra-Charter-2013-Adopted-31.10.2013.pdf
ICOMOS (2014) The Florence Declaration on Heritage and Landscape as Human Values. Available at: https://www.accr-europe.org/index.php/edito-en/the-florence-declaration-on-heritage-andlandscape-as-human-values/?lang=en
Conservation Principles, Policies and Guidance 2008. English Heritage.
World Heritage cultural landscapes: a handbook for conservation and management, 2009. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000187044
Additional litterature/recommended readings
Antonson, Hans, 2018. Revisiting the “Reading Landscape Backwards” Approach: Advantages, Disadvantages, and Use of the Retrogressive Method. Rural Landscapes: Society, Environment, History, 5(1): 4, pp. 1–15. DOI: https://doi.org/10.16993/rl.47
Conan, Michel, 2009, Gardens and Landscapes: At the Hinge of Tangible and Intangible Heritage, (eds. Helaine Silverman, D. Fairchild Ruggles), Intangible Heritage Embodied, New York, pp. 53-78. Not digitally available
Eriksson, Ove, 2018, What is biological cultural heritage and why should we care about it? An example from Swedish rural landscapes and forests. Nat. Conserv., 28 (2018), pp. 1-32, 10.3897/natureconservation.28.25067
Germundsson, Tomas and Sanglert, Carl-Johan, 2018, What about landscape in time-geography? The role of the landscape concept in Torsten Hägerstrand’s thinking in *Time Geography in the global context, Routledge. *
Gustavsson, Roland and Peterson, Anna, 2003, Authenticity in Landscape Conservation and Management — The Importance of the Local Context in Landscape interfaces, LAEC, volume 1. Not digitally available.
Hunt, John Dixon (1999) Approaches (New and Old) to Garden History. In: Conan, Michel (Ed.). Perspectives on Garden Histories. Washington DC: Dumbarton Oaks. pp. 77-91. Not digitally available
Laird, Mark, 1996, “Original fabric or original design intent? The unresolved dilemma in planting conservation”, Tuinkunst 2, pp 61-77. Not digitally available
Lockwood, Mary, 2000, “Study methods”, The Regeneration of Public Parks, pp. 33-44.
Muños-Viñas, Salvador, 2005, Contemporary theory of conservation, London & New York: Routledge, chapters 1- 4, 7, 9. pp. 1-105,171-177, 199-212. Not digitally available
Nolin, Catharina, 2013, Urban parks in Sweden at the Turn of the Twentieth Century: The Nature Park and the Search for National Identity", Public Nature: Scenery, History, and Park Design (eds Ethan Carr, Shaun Eyring, Richard Guy Wilson). Virginia University Press. Not digitally available
Nolin, Catharina, 2013, ”Modernist Residential Areas in Sweden – A Cultural Heritage Worth Preserving?”, Proceedings of the 12th International Docomomo Confernce. The Survival of Modern. From Coffee Cup to Plan. August 7–12, 2012 in Espoo, Finland. Porvoo 2013. Not available digitally today
Nolin, Catharina, 2017, Women planners and green space: Sweden 1930–1970 in *Green Landscapes in the European City, 1750–2000 *(red. Peter Clark, Marjaana Niemi och Catharina Nolin). Routledge 2017. Not digitally available
Peterson, Anna, 2006, Farms between Past and Future Local perspectives for farm planning, design and the new production of landscape values, Acta Universitatis Agriculturae Sueciae 2006:17, Alnarp. https://pub.epsilon.slu.se/1041/1/Acta200617.pdf
Seiler, Joakim, 2020,* Management Regimes for Lawns and Hedges in Historic Gardens. *gupea_2077_62813_5.pdf.
Smith, Laurajane, 2006, Uses of Heritage, London & New York: Routledge. Chapters 1-5 (pp. 11-192) and ”Conclusion” (p. 299-308), Chapter 6-8 are also interesting. Parts are digitally available
Smithson, Robert, 1973, Frederick Law Olmsted and the Dialectic Landscape, Artforum 1973, Volume 11, Issue 6, pp. 62–68. Athena.
Walsh, C, 2020, Landscape Imaginaries and the Protection of Dynamic Nature at the Wadden Sea. *Rural Landscapes: Society, Environment, History, 7(1). *pp. 1–20. DOI: https://doi.org/10.16993/rl.55
Williamson, Tom, 1992, “Garden History and Systematic Survey”, Garden History – Issues, Approaches, Methods, pp. 59-78. Not digitally available