Studio - Vattenmiljöer och landskapsarkitektur
Information från kursledaren
Hi & welcome to the course!
The course will have a clear focus on climate-adapted and nature-based stormwater planning and design in an urban context, following the urban water cycle from green roofs, rainbeds, constructed wetlands etc all the way to the natural water habitats. The course team will consist of Maria Wisselgren, Sofia Eskilsdotter, Emma Butler and Anna Robling. To our help we have different experts that you will meet throughout the course.
Our "home Studio" will be ritsal 3b, Ulls hus, Campus Ultuna. If you need you can always ask our Service center about the locations: https://www.slu.se/en/about-slu/locations/
Our project area will be in Bäcklösa, very close to SLU Campus. You will be working on a solution for rainwater in nearby new residentials and hard surfaces coming along with the new functions.
Our course forum will be on Canvas. As soon as you are registrered to the course, you will have access. We will communicate further there.
The first book is added under the literature list-tab here on the course page. The rest of the reading will come shortly. A lot of literature will be available for free online via the SLU-library, or as a pdf on Canvas.
The extracted pages from "Water centric..." will be available later in a pdf on Canvas.
If you already know that you will pursue something other than this course, please decline your place. This means that students who are waiting in line can be informed earlier.
Looking forward to meet you on Monday 2nd. We will start in Sal 01, U-huset, Undervisningshuset. If you need more info about our locations please get in touch with our Service center in Ulls hus: https://www.slu.se/servicecenter.
The Course Team /MW
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för LK0421
Läsåret 2023/2024
Studio - Vattenmiljöer och landskapsarkitektur (LK0421-10194)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Studio - Vattenmiljöer och landskapsarkitektur (LK0421-10040)
2022-08-29 - 2022-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0421 Studio - Vattenmiljöer och landskapsarkitektur, 15,0 Hp
Studio - Water environments and landscape architectureÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skriftlig tentamen | 6,0 | 0002 |
Obligatoriska övningar | 3,0 | 0003 |
Gestaltningsförslag | 6,0 | 0004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 högskolepoäng hp varav 90 hp inom något av följande huvudområden/huvudområdesgrupper: Arkitektur, Landskapsarkitektur, Landskapsplanering, Samhällsplanering, Fysisk planering, Kultur-, samhälls-, och ekonomisk geografi, samt kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Syfte
Kursen syftar till att introducera teori, kunskaper och färdigheter om klimatanpassad övergripande vattenmiljöplanering och landskapsarkitektur, samt att utveckla och fördjupa kunskaper, förmågor och färdigheter i avgränsade landskapsarkitekturprojekt inom vattenmiljöplanering och gestaltning som genomförs i grupp med inslag av individuella övningar. Den övergripande kunskapen för vattenmiljöplaneringens komplexa förutsättningar konkretiseras genom tydliggörande av landskapsarkitekturens roll som samordnande funktion för andra expertområden.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter kursen ska studenten
kunna redogöra för relevanta miljömål, direktiv, lagstiftning och processer för planering av vatten dels generellt, dels specifikt för kursens gestaltningsprojekt
kunna diskutera och ge exempel på vattenplanering med varierade problembakgrunder där olika specialiserade krav samordnas i gestaltade helheter genom tillämpad landskapsarkitektur.
Färdighet och förmåga
Efter kursen ska studenten
kunna kommunicera kunskap, observationer, egna undersökningar i vattenmiljöer muntligt och med text samt illustrationer,
kunna integrera systematisk kritisk analys i projektets gestaltande förslag på utformning och användning av landskapets vattenområden även med begränsad tillhandahållen bakgrundsinformation,
visa förmåga till samverkan i projektgrupparbete inom landskapsarkitektur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen ska studenten
visa förmåga att reflektera och bedöma relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetetiska, miljömässiga och etiska aspekter där människans förhållande till och nyttjande av vattenmiljöerna ingår
visa förmåga att utvärdera det egna grupparbetet och identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetens för fortsatt utveckling av projektförslaget.
Innehåll
Kursen genomförs med en teoretisk del och en del med projektundervisning. Kursen ska ha aktuell anknytning till klimatfrågor och globala mål för vattenmiljöplanering och dess gestaltning.
Kursen innehåller en orienterande teoretisk kunskapsbakgrund inom vattenmiljöplanering där tredimensionell gestaltning av marktopografi och terräng som bakgrund till projektundervisningen ingår. Den teoretiska kunskapen behandlar begrepp och direktiv för vattenplanering på internationell och nationell nivå samt lagstiftning och processer för beslut kring användning och utformning av vattenmiljöer. Generella kunskaper tillhandahålls i kursen om vattenmiljöers förutsättningar, kretslopp och avgörande roll i omställning mot ett hållbart klimatanpassat samhälle präglat av hög biodiversitet samt inkludering av såväl ekonomiska som kulturhistoriska värden samt människors anspråk på vatten där tillgång och lika rätt till ett multifunktionellt landskap ingår.
Kunskapsbakgrunden ger även specifikt underlag till projektundervisningen där studiebesök till goda förebilder ur olika aspekter på landskapsarkitektoniska gestaltningar av vattenmiljöer ingår med exempel på samordnade lösningar mellan olika expertområden. Kunskapsbakgrunden examineras genom individuell tentamen.
Kursens landskapsarkitekturprojekt bygger på inhämtade teoretiska kunskaper kring helheter inom vattnets kretslopp samt analyser av egna empiriska undersökningar av den avgränsade projektplatsens förutsättningar. Landskapsarkitekturens möjligheter till kommunikation genom en kombination av text, bilder, kartor, ritningar och illustrationer som visar hur gestaltning av vattenmiljöer möter programkriterierna i kursens projekt är en central del i projektundervisningen.
Landskapsarkitekturprojektet utgår från situationen för ett vattenområde. Vattenområdet i kursen ska ha en relativt omfattande geografisk avgränsning i form av till exempel en sjö, ett kustområde, en skärgårdsmiljö, en älv, eller en å. Vattenmiljöplanering kräver övergripande förståelse för vattnets kretslopp i stora system till exempel hela avrinningsområden.
Den konkreta gestaltande projektuppgiften avgränsas dock till en hanterbar del i helheten anpassad till tidsramen för kursen. Projektet ska innehålla en komplex problembild kring ett antal aspekter på vatten; till exempel vattenkvalitet, växt- och djurliv i och invid vatten, bottensediment och vattnets kretslopp. Komplexiteten ska också gälla människans olika anspråk på vattenanvändning som till exempel livsmedel, rekreation och fritidsändamål, energiutvinning, industriell användning, bevattning, transporter, dagvattenhantering och översvämningsproblematik.
Projektundervisningen stöds av föreläsningar, samt obligatoriska studiebesök och övningar med handledning och genomgångar. Projektarbetet genomförs i grupp där vissa av projektarbetes övningar lämnas in individuellt.
Kursen ger 15 färdighetstränande poäng.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete i grupp med vissa individuella övningsinlämningar inom projektarbetet och godkänd skriftlig individuell tentamen samt godkänt deltagande i obligatoriska studiebesök.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande poäng.Resekostnader till platsen för projektarbete och studieresa finansieras av studerande. Information om ingående studiebesök finns i schemat 4 veckor före kursstart.
Rekommenderade kompetenser till kursen är förmåga att leda och låta sig ledas i grupparbeten där förståelse för komplex problematik är bakgrund till kreativa processer och förslag inom landskapsarkitektur som kommuniceras muntligt och med text samt illustrationer.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Water centric sustainable planning, retrofitting, and building the next urban environment
Novotny, Vladimir, 1938-; Ahern, John, 1949-; Brown, Paul, 1944-c2010. Read pages: 1-37, 59-60, 87-90, (97-114), (158-170), 177-227, 427-478
### The Routledge handbook of urban ecology
Douglas, Ian, 1936- editor.; Routledge (Firm)2021. Read: Chapters 13,14, 15, 17, 27, 28
### Integrated Sustainable Urban Water, Energy, and Solids Management: Achieving Triple Net‐Zero Adverse Impact Goals and Resiliency of Future Communities
Author(s):Vladimir NovotnyFirst published:15 January 2020Print ISBN:9781119593652 |Online ISBN:9781119593683 |DOI:10.1002/9781119593683© 2020 John Wiley & Sons, Inc. Read: Preface + Chapters 1, 2 and 6
### Messy ecosystems orderly frames
Joan Iverson-Nassauer. (Pdf will be provided at course start)
### Perceived sensory dimensions
Stoltz, Grahn. (Pdf will be provided at course start)
### Swedish EPA's Guidance for sustainable stormwater management
(Machine translated and format-edited copy of the following webpage with subpages will be provided at course start) https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avlopp/hallbar-dagvattenhantering/#E-170310099
The Swedish Environmental Protection Agency (= SNV - Naturvårdsverket)