Vegetationsdesign
Kursen ger grundläggande förståelse för vegetationsdynamik och ger grundläggande insikter i designteori. Den utvecklar också en förståelse för faktorer som måste beaktas vid utformning av skogsvegetation.
Genom kursen får du grundläggande färdigheter i att utforma ett skogslandskap. Detta övas främst genom olika fallstudier, där du kommer att pröva på de olika arbetsmoment som normalt uppstår under processen med skogsdesign, skogsplanering och skogsskötsel. Fallstudierna kommer att innehålla designöverväganden som behöver göras när man:
• planerar en ny skogsplantering
• sköter ungskogen genom olika utvecklingsstadier fram till mogen skog
• sköter och utvecklar en redan mogen skog.
Sammantaget syftar kursen till att skapa förståelse för hur olika aspekter, såsom virkesproduktion och tillhörande ekonomi, estetik, biologisk mångfald, rekreation och andra användaraspekter, samt nödvändiga underhållsåtgärder, alla kan införlivas i goda helhetslösningar för skogslandskapet.
Information från kursledaren
Dear Forest & Landscape students!
I hope you are all enjoying your summer vacation, but soon it is time to study Vegetation Design!
A premiminary schedule you find attached here, under "Timetable". Probably there will be some minor changes before course start.
The course literature contains two titles:
"Designing Sustainable Forest Landscapes" by Simon Bell and Dean Apostol (Bell, S. and Apostol, D. (2008). Designing Sustainable Forest Landscapes. Abingdon, Oxfordshire: Routledge), in which you are supposed to read the following pages; pp 1-98, pp 125-158, pp 173-193 and pp 299-325.
"Woods go urban - Landscape Laboratories in Scandinavia". Editors: Anders Busse Nielsen, Lisa Diedrich and Catherine Szanto. Baluwdruk Publishers and Swedish University of Agricultural Sciences 2023. In this book you are only supposed to read pages 105-145. Excerpt from the book will be found on Canvas.
During the beginning of August we will put up a Canvas page with more course info. You will be announced when it is up and running!
Looking forward to meet you all!
Anders
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0423-10127 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0423
Läsåret 2024/2025
Vegetationsdesign (LK0423-10092)
2024-09-02 - 2024-10-01
Läsåret 2022/2023
Vegetationsdesign (LK0423-10170)
2022-08-29 - 2022-09-28
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0423 Vegetationsdesign, 7,5 Hp
Vegetation designÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktionsdel och skrivuppgift | 2,5 | 0102 |
Designuppgift i grupp | 2,5 | 0103 |
Individuell designuppgift | 2,5 | 0104 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå samt kunskaper motsvarande:- 7,5 hp skogsbruksvetenskap
- 7,5 hp landskapsarkitektur
- Engelska B.
Då kursens undervisningsspråk är engelska medges undantag från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande förståelse för vegetationsdynamik, grundläggande insikter i designteori, förståelse för de faktorer som kan påverka en skogs utformning samt grundläggande färdigheter i att utforma skogslandskap. I kursen övas i fallstudier de olika moment som normalt ingår i processen att utforma en skogsplantering samt att ta designmässiga hänsyn vid vidareförädling av planteringen under efterföljande utvecklingsstadier, fram till mogen skog. Detta med målet att skapa förståelse för hur olika aspekter såsom virkesproduktion och därtill hörande ekonomi, estetik, rekreation och andra brukaraspekter, biologisk mångfald samt gallrings- och andra erforderliga skötselinsatser alla kan inlemmas i en god helhetslösning.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
uppvisa grundläggande förståelse för hur olika arter utvecklas och samspelar med varandra i ett skogssystem över tid, och hur denna utveckling kan styras med hjälp av planering, gestaltning och skötsel
redogöra för sådana grundläggande gestaltningsteoretiska begrepp som kan vara aktuella i ett skogligt sammanhang
kritiskt granska litteratur inriktad mot gestaltning av skogslandskap
redogöra för olika funktioner och krav som behöver tas hänsyn till och samordnas i samband med utformning av olika typer av skogsmiljöer
tillämpa gestaltningsteoretiska teorier i en enkel designuppgift
omsätta insikter om olika funktioner och krav på en skogsmiljö till ett gestaltningsförslag
kommunicera ett gestaltningsförslag.
Innehåll
Genom litteratur, föreläsningar och exkursioner ges inledningsvis insikt i dels hur olika arter i ett skogssystem konkurrerar och samverkar med varandra från ung plantering till mogen skog, dels hur människan kan påverka och styra denna dynamik genom planering, utformning och skötselåtgärder. Vidare förmedlas via litteratur, föreläsningar och platsbesök olika gestaltningsmässiga aspekter som kan behöva adresseras när en skog planeras och förvaltas samt vilka möjligheter det finns att via medveten gestaltning och skötsel skapa upplevelsemässigt och funktionellt rika skogsmiljöer. I en skrivuppgift ska studenten kritiskt diskutera innehållet i kurslitteraturen. Förståelsen för att genom gestaltning skapa upplevelsemässigt rika skogsmiljöer befästs och övas genom kortare övningar, enskilt eller i grupp. I ett följande skede diskuteras under platsbesök och seminarier hur de olika funktioner som en skog kan fylla kan balanseras mot varandra genom medveten planering, gestaltning och skötsel. I en avslutande fallstudie, en gestaltningsuppgift, övar studenterna att omsätta de ansamlade kunskaperna. Det färdiga gestaltningsförslaget presenteras som en poster. Obligatoriska moment i kursen är exkursioner, seminarier och redovisningstillfälle för gestaltningsuppgiften.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkänd skrivuppgift, godkänd gestaltningsuppgift samt fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Medansvariga:
Litteraturlista
The course literature contains two titles:
"Designing Sustainable Forest Landscapes" by Simon Bell and Dean Apostol (Bell, S. and Apostol, D. (2008). Designing Sustainable Forest Landscapes. Abingdon, Oxfordshire: Routledge), in which you are supposed to read the following pages; pp 1-98, pp 125-158, pp 173-193 and pp 299-325.
"Woods go urban - Landscape Laboratories in Scandinavia". Editors: Anders Busse Nielsen, Lisa Diedrich and Catherine Szanto. Baluwdruk Publishers and Swedish University of Agricultural Sciences 2023. In this book you are only supposed to read pages 105-145. Excerpt from the book will be found on Canvas.