Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om planering och gestaltning av boendemiljöer.
Information från kursledaren
Välkommen till kursen!
Vi kommer att fokusera på boendemiljö och olika aspekter som är viktiga att tänka på när platsen närmast hemmet gestaltas och planeras.
I början av kursen kommer vi att göra två exkursioner som innehåller historiska tillbakablickar och nutida exempel. Den första är en cykelexkursion i halvklass på egen cykel. Har du inte möjlighet att ta en cykel till Uppsala så brukar det gå att låna av någon i andra halvklassen. Den andra exkursionen går till Örebro och Västerås och då ingår en övernattning. SLU står för buss och boende.
Ett preliminärt schema finns nu publicerat här på Studentwebben. Grupparbetet som ligger över jul och nyår brukar gå bra att göra på distans så den som har familj på annan ort kan passa på att åka hem. När kursen startar kommer vi att använda Canvas kalender.
Har du rätt till särskilt stöd, hör av dig till mig och skicka med intyg så kan vi se hur vi bäst löser det i den här kursen.
Ser fram emot att träffa er!
/Bodil och Marina
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0429-20067 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0429
Läsåret 2024/2025
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0429-20096)
2024-11-01 - 2025-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0429 Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö, 15,0 Hp
Studio - Planning and designing the residential environmentÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Planering | 5,0 | 0001 |
Gestaltning | 10,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landskapsarkitektur.Mål
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om planering och gestaltning av boendemiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för olika gruppers intressen och behov i den bostadsnära miljön
- förklara sin egen gestaltningsprocess i relation till ett urval gestaltningsteoretiska texter
- översiktligt redogöra för grundläggande planeringsteoretiska begrepp och hur de kommer till uttryck i svenskt regelverk med fokus på detaljplanens syfte och innehåll
- översiktligt redogöra för ett historiskt perspektiv på modern svensk stadsbyggnad, dess grundtankar och uttryck i boendemiljöer
Färdighet och förmåga
- läsa en detaljplan och förklara hur den möjliggör och begränsar utformning av boendemiljöer
- inventera, analysera och presentera en befintlig boendemiljö som grund för ett gestaltningsförslag
- formulera bärande idéer för gestaltning av boendemiljöer
- med handledning gestalta en boendemiljö på övertygande sätt med avseende på befintliga förutsättningar, form, funktion, ekologiska aspekter och olika människors behov och intressen
- presentera ett gestaltningsförslag muntligt och visuellt med hjälp av digitala layout- och bildprogram
Innehåll
I en större studioövning gestaltas en bostadsgård i ett befintligt bostadsområde. Studenten arbetar utifrån platsens befintliga förutsättningar och tränar sig i att fatta beslut kring att bevara, förädla och förändra. Stor vikt läggs vid social hållbarhet samt genus- och jämställdhetsperspektiv utifrån olika människors behov i den bostadsnära miljön. Fördjupningar görs bland annat kring barnperspektiv och lekmiljöer. Gestaltningen av bostadsgården sätts i relation till ekologiska aspekter.
Genom metodiskt skissarbete tränar studenten formgivning med fokus på plats- och rumsskapande för att utveckla sin gestaltningsförmåga. Under kursen besöks olika exempel på boendemiljöer från 1900-tal till 2010-tal för att ge studenten ett historiskt perspektiv på modern svensk stadsbyggnad. Studenten presenterar studioövningen både muntligt och visuellt.
I kursen lär sig studenten grunderna i detaljplanernas syfte, innehåll, uppbyggnad och dess centrala begrepp. Viktiga aktörer, deras roller och intressen i plan- och byggprocessen diskuteras. Studenten tränar förmågan att analysera detaljplaner och förstå hur de påverkar boendemiljöer.
Kursen innehåller en variation i undervisningsformer för att främja studenternas lärande, främst studioarbete med handledning på sal, föreläsningar, fält- och litteraturstudier
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Problemlösning, kreativitet, självständighet, samarbete, hantera tidsramar och att kommunicera ett förslag både muntligt och visuellt (text och bild digitalt).Det ingår även inslag av analysmetoder, informationskompetens och kritiskt tänkande.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom gästföreläsare och/eller guider vid studiebesök.
Följande moment är obligatoriska: exkursioner, seminarier, redovisningar/kritik
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningar, samt godkänd muntlig och visuell redovisning. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land