Biologiska system i landskapet
Kursen avser att ge studenterna en grundläggande bild av biologiska/naturgeografiska fenomen och system framförallt i det rurala landskapet. Kursens hörnpelare utgörs av geologi, marklära, ekologi, växtfysiologi och floristik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
– förklara och redogöra för kvartärgeologiska sediment och landformer i ett landskap och hur de har bildats
– förklara hur olika jordarter fungerar ur markfysikalisk och markkemisk synvinkel samt hur dessa egenskaper kan påverkas av yttre faktorer
– beskriva grundläggande ekologiska strukturer och processer i det rurala landskapet
– redogöra för växters grundläggande morfologi och fysiologi
– ha tillräcklig kännedom om kärlväxters morfologi, systematik och ståndorter för att självständigt kunna använda artbestämningslitteratur.
Information från kursledaren
Hej!
Nu finns ett nytt schema på plats!
Det har flyttats vissa moment (också obligatoriska) jämfört med det preliminära schemat!
Hälsningar
Christine
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0430-40090 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0430
Läsåret 2024/2025
Biologiska system i landskapet (LK0430-40061)
2025-03-25 - 2025-06-08
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0430 Biologiska system i landskapet, 15,0 Hp
Biological systems of the landscapeÄmnen
Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Geologi och marklära | 6,0 | 0001 |
Växtfysiologi, floristik, ekologi | 9,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt:\- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
\- Naturkunskap 2
\- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Mål
Kursen avser att ge studenterna en grundläggande bild av biologiska/naturgeografiska fenomen och system framförallt i det rurala landskapet. Kursens hörnpelare utgörs av geologi, marklära, ekologi, växtfysiologi och floristik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
– förklara och redogöra för kvartärgeologiska sediment och landformer i ett landskap och hur de har bildats
– förklara hur olika jordarter fungerar ur markfysikalisk och markkemisk synvinkel samt hur dessa egenskaper kan påverkas av yttre faktorer
– beskriva grundläggande ekologiska strukturer och processer i det rurala landskapet
– redogöra för växters grundläggande morfologi och fysiologi
– ha tillräcklig kännedom om kärlväxters morfologi, systematik och ståndorter för att självständigt kunna använda artbestämningslitteratur.
Innehåll
Kursen innehåller momenten geologi, marklära, ekologi, växtfysiologi och floristik.
Geologimomentet behandlar grundläggande kunskaper om berggrundsgeologi, jordartslära, kvartär utvecklingshistoria, landformsbildning samt geomorfologiska processer.
Markläramomentet utgår från grundläggande kunskaper om naturliga jordars fysikaliska, kemiska och biologiska egenskaper. Dessa kunskaper ger grunder och förståelse som sedan kan överföras till mark/växtsystem byggda av människan. Viktiga moment i kursen är porsystemets uppbyggnad och funktion och markens buffringssystem.
I ekologimomentet ingår baskunskap om ekosystem, biotop, populationer samt interaktioner mellan organismer och miljön. Evolutionära och ekologiska processer (såsom succession) introduceras. Aspekter om landskaps- och klimatförändring i relation till biologisk mångfald tas upp.
I växtfysiologi ingår moment som växtens vatten- och näringsupptagning, växtens hormonsystem, växtens reaktioner på stress.
Floristik bygger i hög grad på exkursioner och växtbestämning, men även teoretiska moment. Ekologisk grundkunskap förutsätts och ekologiska resonemang förs integrerat och fortlöpande genom kursen.
De olika momenten är delvis integrerade och förmedlas med landskapet och dess system som utgångspunkt.
Genomförande:
Kursen genomförs i form av föreläsningar, övningar (vissa obligatoriska), seminarier (vissa obligatoriska), exkursioner (vissa obligatoriska), grupparbete och självständiga studier samt examination (obligatorisk).
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; samarbete; självständighet
Följande moment är obligatoriska:
Obligatoriska övningar, seminarier och exkursioner markeras i schema.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning