Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande
Information från kursledaren
Dear students, we look forward to meeting you later this term in what we refer to as the "methods course". We will engage in different methods for qualitative research, we will think about ethics and reflexivity, about data collection and analysis, and about how to design a resarch project. We will rely on two main course books, and some additional indicated readings. Both course books are really helpful for getting your head around how to design and execute your thesis work. The course contains a number of lectures and mandatory seminars and hand in assignments. The more you attend the better equipped you will be for your thesis writing. Lectures are rarely mandatory but we strongly suggest that you try to attend as many and diverse sets of lectures as possible, Mandatory activities are indicated in the schedule
Klara, Linus, Noemi and Alejandra
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LU0091
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20214)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20064)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20131)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20131)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20040)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20106)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20029)
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0091 Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande, 15,0 Hp
The Process of Research: Qualitative Methods, Data Analysis and Academic WritingÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Forskningsdesign och process | 5,0 | 0302 |
Metoder för datainsamling | 5,0 | 0303 |
Analysmetoder | 5,0 | 0304 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Syftet med denna kurs är att förse studenter med nödvändiga kunskaper och förmågor för att kunna använda relevanta forskningsmetoder och tillvägagångssätt för analys av data, i syfte att producera klart strukturerade forskningstexter.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor;
välja relevanta forskningsmetoder i förhållande till ett specifikt forskningsproblem
använda dessa metoder i specifika kontexter och även göra relevanta etiska bedömningar
strukturera och skriva en akademisk forskningstext
presentera ett forskningsförslag för ett forskningsprojekt om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering, som även inkluderar en tematisk och teoretisk bakgrund
presentera en analys av publicerade forskningstexter, som handlar om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering eller miljömässiga problem
Innehåll
Kursen består av föreläsningar och övningar individuellt och i grupp.
Kursen ger studenterna förmåga att identifiera och välja ut metoder för att kunna planera och skriva en masteruppsats.
De forskningsmetoder som studenterna kan välja täcker kvalitativa forskningsmetoder, med ett fokus på primär datainsamling, via till exempel etnografiska metoder. Kvantitativa metoder, bland annat enkätundersökningar, kommer också att kort diskuteras. Kursens fokus är att träna studenter att skriva analytiskt och akademiskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att bli godkänd på kursen måste studenten delta i obligatoriska moment och lämna in de examen och övningar som är obligatoriska.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Mandatory readings:
Below you will find the mandatory readings for the course. we will publish the suggested readings in the coming weeks. later on you will get specific instructions about which readings that apply to which lectures and assignments. The most important reading is found in the two course books (Creswell and Creswell; and Robson).
Creswell, John W., and J. David Creswell (2018). 5th edition. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. **The following chapters are mandatory: 1, 4, 5, 6, 7, 9. **The rest of the book is optional. Other editions are also fine, but please note that chapter numbers refer to the fifth edition.
Bowen, Glenn A. (2006). Grounded theory and sensitizing concepts. International journal of qualitative methods 5(3), 12-23.
Jacobson, K. (2013). *From Betterment to Bt maize: Agricultural Development and the Introduction of Genetically Modified Maize to South African Smallholders *(PhD Doctoral thesis). Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala. Found here: https://pub.epsilon.slu.se/10406/1/Jacobson_k_130507.pdf (Section 2.2 as an example of a short literature review that points out a research gap)
Fischer, K et al. (2015). Social Impacts of GM Crops in Agriculture: A Systematic Literature Review. Sustainability, vol. 7, no. 7, s. 8598-8620, 2015.
Robson, Colin. (2002). Real world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers. Wiley-Blackwell. The following chapters are mandatory: Chapter 2 on Approaches to social research, Chapter 3 on Developing your ideas, Chapter 4 on General design issues, and Chapter 10 on Ethical and political considerations, Chapter 18 on The Analysis and Interpretation of Qualitative data. The rest of the book is optional. Other editions are fine, but please note that chapter numbers refer to the fourth edition.
Long, J. W., Ballard, H. L., Fisher, L. A., & Belsky, J. M. (2016). Questions that won't go away in participatory research. Society & Natural Resources, 29(2), 250-263.
Moon, Katie, and Deborah Blackman. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists. Conservation Biology 28(5), 1167-1177.
Prowse, M. (2010). Integrating reflexivity into livelihoods research. Progress in Development Studies, 10(3), 211-231.
Swedberg, Richard. (2014). The Art of Social Theory. Princeton; Oxford: Princeton University Press. (pages 1 to 97 are mandatory, the rest of the book is optional).