Ny sökning
LU0091

Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande

Att skapa en övertygande forskningsdesign är en av de viktigaste delarna av den forskning du ska genomföra eftersom det bildar ramverket för hur andra färdigheter sammanställs och kopplas till varandra. Kursen är inriktad på att hjälpa dig att designa, genomföra och rapportera din forskning. I kursen diskuteras olika metoder för forskning samt problem, erfarenheter och utmaningar som tenderar att komma upp i forskningsprocessen. Syftet är att utrusta dig med metoder, färdigheter och verktyg som hjälper dig att fatta välgrundade beslut i din egen forskning samt utvecklar dina kunskaper i att analysera och skriva akademiska texter. Kursen försöker placera teori och metoder i en mängd olika empiriska sammanhang från både det globala nord och syd med exempel från både landsbygdsutveckling och miljökommunikation. Kursens inriktning handlar framförallt om kvalitativ forskning även om vi även diskuterar andra tillvägagångssätt. Vi ser fram emot intressanta diskussioner under kursens gång som stöder din utveckling och ger dig möjlighet att utföra och presentera din forskning på bästa möjliga sätt.

Information från kursledaren

Dear students, we look forward to meeting you later this term in what we refer to as the "methods course". We will engage in different methods for qualitative research, we will think about ethics and reflexivity, about data collection and analysis, and about how to design a resarch project. We will rely on two main course books, and some additional indicated readings. Both course books are really helpful for getting your head around how to design and execute your thesis work. The course contains a number of lectures and mandatory seminars and hand in assignments. The more you attend the better equipped you will be for your thesis writing. Lectures are rarely mandatory but we strongly suggest that you try to attend as many and diverse sets of lectures as possible, Mandatory activities are indicated in the schedule

Klara, Linus, Noemi and Alejandra

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Mandatory readings:

Below you will find the mandatory readings for the course. we will publish the suggested readings in the coming weeks. later on you will get specific instructions about which readings that apply to which lectures and assignments. The most important reading is found in the two course books (Creswell and Creswell; and Robson).

Creswell, John W., and J. David Creswell (2018). 5th edition. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. **The following chapters are mandatory: 1, 4, 5, 6, 7, 9. **The rest of the book is optional. Other editions are also fine, but please note that chapter numbers refer to the fifth edition.

Bowen, Glenn A. (2006). Grounded theory and sensitizing concepts. International journal of qualitative methods 5(3), 12-23.

Jacobson, K. (2013). *From Betterment to Bt maize: Agricultural Development and the Introduction of Genetically Modified Maize to South African Smallholders *(PhD Doctoral thesis). Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala. Found here: https://pub.epsilon.slu.se/10406/1/Jacobson_k_130507.pdf (Section 2.2 as an example of a short literature review that points out a research gap)

Fischer, K et al. (2015). Social Impacts of GM Crops in Agriculture: A Systematic Literature Review. Sustainability, vol. 7, no. 7, s. 8598-8620, 2015.

Robson, Colin. (2002). Real world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers. Wiley-Blackwell. The following chapters are mandatory: Chapter 2 on Approaches to social research, Chapter 3 on Developing your ideas, Chapter 4 on General design issues, and Chapter 10 on Ethical and political considerations, Chapter 18 on The Analysis and Interpretation of Qualitative data. The rest of the book is optional. Other editions are fine, but please note that chapter numbers refer to the fourth edition.

Long, J. W., Ballard, H. L., Fisher, L. A., & Belsky, J. M. (2016). Questions that won't go away in participatory research. Society & Natural Resources, 29(2), 250-263.

Moon, Katie, and Deborah Blackman. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists. Conservation Biology 28(5), 1167-1177.

Prowse, M. (2010). Integrating reflexivity into livelihoods research. Progress in Development Studies, 10(3), 211-231.

Swedberg, Richard. (2014). The Art of Social Theory. Princeton; Oxford: Princeton University Press. (pages 1 to 97 are mandatory, the rest of the book is optional).

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Landsbygdsutveckling och naturresursförvaltning - masterprogram EnvEuro - European Master in Environmental Science Miljökommunikation - masterprogram Masterprogrammet Hållbara livsmedelssystem Agronom landsbygdsutveckling Agronomprogrammet - landsbygdsutveckling Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 27500 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling Miljövetenskap
Kurskod: LU0091 Anmälningskod: SLU-20110 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%