Human nutrition och fysiologi
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-11-26 och 2024-12-17
Andra kursvärderingar för LV0129
Läsåret 2023/2024
Human nutrition och fysiologi (LV0129-20294)
2023-10-31 - 2023-11-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0129 Human nutrition och fysiologi, 7,5 Hp
Human nutrition and physiologyÄmnen
Livsmedelsvetenskap NaturvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 7,5 hp biokemi
- 7,5 hp djur- eller humanfysiologi
- 15 hp livsmedelsvetenskap
Kunskaper motsvarande Engelska 6.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Förklara och tillämpa begrepp inom området nutrition.
- Specificera och definiera makronäringsämnen samt beskriva deras klassificering och fysiologiska funktion såväl som förekomst i maten.
- Förbereda och utvärdera kostregistreringar.
- Beräkna en persons energibehov och ange vilka faktorer som påverkar detta samt ge exempel på mätmetoder och deras tillämpningar.
- Beskriva fysiologiska processer vid intag, matsmältning och upptag av näringsämnen samt beskriva hur de fysiologiska processerna regleras på olika nivåer.
- Söka och sammanställa vetenskapligt material inom området för human nutrition och fysiologi.
- Förmedla vetenskap inom human nutrition och fysiologi till personer som ej är insatta i ämnet.
Innehåll
Kursen tar upp förekomst, upptag och omsättning av de viktigaste näringsämnena i maten. Vidare behandlas de fysiologiska processer som sker vid i intag, matsmältning och upptag av näringsämnena. Områden som tas upp är energigivande (proteiner, kolhydrater, fett) näringsämnens egenskaper, funktion, reglering och metabolism, behov och bristtillstånd, samt förekomst i kosten. Vidare beskrivs hur de fysiologiska processerna regleras. Studenterna beräkna sitt eget kost- och energiintag och utvärderar dem mot kostrekommendationer.
- Makronäringsämnen
- Fysiologi bakom matsmältning och upptag av näringsämnen
- Praktiskt arbete inom energiomsättning och metabola mätningar
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: lärarledda föreläsningar och övningar, flippat klassrum, seminarier, quizz, laborationer såväl som grupp- och projektarbete. I ett projektarbete kommer studenten att kunna fördjupa sig i valda delar av kursens innehåll.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- Kommunikation (genom att utveckla förmåga att muntlig och i skrift redogöra för och vidare diskutera information, olika problem och lösningar)
- Etik (genom att utveckla förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter)
- Gruppdynamik och självutveckling (genom att utveckla förmåga att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser, samt förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens).
- Informationskompetens (genom att utveckla förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning).
- Kritiskt tänkande (genom att utveckla förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar).
Följande moment är obligatoriska:
Deltagande i laborationer, gruppundervisning och seminarier är obligatoriskt. Om särskilda skäl föreligger kan examinator efter samråd med vederbörande lärare befria den studerande från skyldigheten att delta i vissa obligatoriska moment.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig tentamen, godkända redovisningar av laborationer samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen tillämpar pedagogik som tar hänsyn till varierande förkunskaper i naturvetenskap.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Introduction to Human Nutrition second edition Författare: Michael J. Gibney ISBN: 9781405168076 Kommentar: It is a recommended. However the lectures are not just limited to this book. The book is available online (google it, otherwise it will be on canvas later).
- Textbook of Medical Physiology 13th edition Författare: Guyton and Hall ISBN: 9781455770052 Kommentar: It is recommended. However the lectures are not just limited to this book.