Utomhusmiljöer för barn och ungdom
Se ”Information från kursledaren”
Information från kursledaren
The role of outdoor environments in children and youth's everyday lives is the focus of this course. You learn about strategies to investigate their relationship with place and scrutinize how their needs and aspirations are catered for in practice. This is knowledge that can be used to improve the quality of outdoor settings to benefit their play, learning, social life and wellbeing. The course introduces perspectives, concepts and methods applied in the interdisciplinary study of children and youth's interactions in and with outdoor spaces. Special attention is paid to the benefits of natural environments and the specific role of contact with flora, fauna and other natural elements. In focus for assignments are the particular qualities children and youth seek in outdoor spaces to meet their needs and aspirations, how spaces for play, learning and socialising can be evaluated, and the overall role of planning, design and management for children and youth's access to and use of outdoor spaces.
The course start in autumn 2021 is offered online via digital resources (Zoom and Canvas). The dates are listed below. Note that many of the sessions on link are mandatory. In addition to the online sessions a study visit to campus will be offered.
2021: September 8 - 10, October 28 – 29, November 24 – 26. 2022: January 12 – 13
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MP0006-10292 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MP0006
Läsåret 2024/2025
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10011)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10218)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Utomhusmiljöer för barn och ungdom (MP0006-10015)
2022-08-29 - 2023-01-15
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0006 Utomhusmiljöer för barn och ungdom, 15,0 Hp
Outdoor Environments for Children and YouthÄmnen
Miljöpsykologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp och Engelska 6Mål
Det övergripande målet för kursen är att ge insikter i den roll som utomhusmiljöer har för barn och ungdomar i vardagslivet och hur sådana platser kan lokaliseras, utvecklas och förvaltas för att ge positiv effekt på hälsa och socialt liv och för att gynna lek, lärande och utveckling.
Efter avslutad kurs, ska studenten kunna:
• Beskriva egenskaper hos utomhusmiljöer som är viktiga för barns sociala liv, inklusive möjligheter till lek, lärande och utveckling
• Tillämpa relevanta strategier att undersöka barns upplevelser av och perspektiv på platser
• Analysera vad en specifik omgivning innebär för barn avseende lokalisering, innehåll, utformning och förvaltning
• Föreslå generella principer för planering och gestaltning av utomhusmiljöer för och med barn och ungdomar
• Diskutera samspelet mellan fysisk och social planering avseende aspekter som rör barn och ungdomar
• Räkna upp de dokument som reglerar planering och utformning av barns utomhusmiljöer
Innehåll
Kursen handlar om utomhusmiljöer för barn och ungdomar och olika strategier för att undersöka barns relation till platser och utveckla deras positiva egenskaper. Denna kunskap kan användas till att förbättra planering, gestaltning och förvaltning för och med barn med syfte att skapa spännande, säkra och hälsofrämjande utomhusmiljöer. Den första delen av kursen behandlar den roll som utomhusmiljöer har för barns sociala liv och hur dessa miljöer kan gagna lek, lärande och utveckling. Kursens andra del behandlar planering, gestaltning och förvaltning av såväl formella som informella utomhusmiljöer i städer, bostadsnära områden och i de omgivande naturmiljöerna. Den tredje delen behandlar barn- och ungdomsrelaterad planeringspraktik som en del av social och fysisk planering på nationell och internationell nivå. Särskild uppmärksamhet ges åt naturmiljöers roll med den variation som säsongsväxlingar, geografisk belägenhet innebär och deras innehåll av specifika inslag som ätliga växter, djur och vatten.
Kursen omfattar föreläsningar, litteraturseminarier, studiebesök, projektarbete, övningar och en skriftlig tentamen. Utöver ett projektarbete, en skriftlig tentamen och godkända redovisningar av övningsuppgifter, krävs att studenterna utför uppgifter och övningar i samband med studiebesök och seminarier.
I kursen kombineras självständigt arbete på distans med obligatoriska träffar på campus.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt slutförande av uppgifter och övningar i samband med lektioner, seminarier, studiebesök och en skriftlig tentamen.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska campus-träffar.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Course literature [Course literature] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MP0006/10292.2122/MP0006-Children-Literature-2021-06-04-Canvas.pdf)