Förvaltning av Biologiska Resurser
What policy should we use to achieve a certain environmental quality at the lowest cost? How shall the combination of costly actions in different countries be in order to achieve an international cooperation? How much fish can be taken without running the risk of extinguishing it in the long run? What is the value of a cleaner Baltic Sea? What are the relationships between population, economic growth and environment? To what extent can the government or any other federal authority change property rights in order to improve the environmental quality? Advanced economic theory and methods are analysed and applied during the class to answer these questions.
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Management of Biological Resources!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, see here: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2021-10-18 and 2021-11-02. Remember that you must be admitted and registered to take the course.
If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made. For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 15 workings days prior to the examination. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You will automatically be registered for the first exam of the course in Ladok Student. You can find your anonymity code in Ladok Student. Please note that you still have to register yourself for the re-exam in Ladok Student. This applies only to exams and re-exams within the Department of Economics.
Corrected exams can usually be collected Wednesdays at 12.30 - 14.30 in room D416 or D417 in Ulls Hus. Due to Covid, it is best to contact econ-edu@slu.se to get help with collecting your exam.
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards
The administration
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
NA0168-20125 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för NA0168
Läsåret 2024/2025
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-10236)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20179)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20091)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20110)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20087)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20144)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20044)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20036)
2016-10-31 - 2017-01-15
Läsåret 2015/2016
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20007)
2015-10-26 - 2016-01-17
Läsåret 2014/2015
Förvaltning av Biologiska Resurser (NA0168-20038)
2014-11-10 - 2015-01-18
Kursplan och övrig information
Kursplan
NA0168 Förvaltning av Biologiska Resurser, 7,5 Hp
Management of Biological ResourcesÄmnen
Nationalekonomi MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Engelska B.Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp i nationalekonomi.
Mål
Kursens mål är att ge djupare kunskap i ekonomisk analys av biologiska resurser och deras förvaltning. Kursen ger kunskaper i ekonomisk analys av förnybara och icke-förnybara biologiska resurser. Begrepp som behandlas är bl.a. statisk och dynamisk effektivitet, rättvisa, äganderätter, diskontering och marknadsmisslyckanden. Kursen omfattar nuvarande och olika föreslagna former för politik för förvaltning av biologiska resurser som överförbara äganderätter, skatter, regleringar, och privat kontra offentligt ägande.
Efter framgångsrikt genomförd kurs ska studenten kunna:
redogöra för marknadsekonomins möjligheter och begränsningar när det gäller att lösa miljöproblem kopplade till förvaltningen av biologiska resurser
beskriva villkoren för en ekonomiskt optimal förvaltning av biologiska resurser
bedöma användbarheten av olika styrmedel under olika förutsättningar
använda ekonomisk teori på aktuella frågeställningar kring förvaltning av biologiska resurser, inklusive tidsaspekten
Innehåll
Beskrivning av olika de problem som kan uppstå vid förvaltning av biologiska resurser och de ekonomiska orsakerna till att de uppstår
Beskrivning av olika styrmedel för biologiska resurser
Analys av fördelar och nackdelar med olika styrmedel i olika situationer
Analys av tidsaspektens betydelse vid förvaltning av naturresurser och föroreningsstockar
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Tentamen, projektrapport, övningar och deltagande i obligatoriska moment.
Godkänd tentamen, godkänd projektrapport, godkända övningar samt aktivt deltagande på obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Assessment will consist of (1) the examination; and (2) a short essay and seminar presentation on a recent paper. In the latter we will go beyond the textbooks and cover some material based on recent research.
The exam will test the student's ability to understand and work with (including solving) basic economic models related to dynamic management of biological resources and climate change, and to discuss the results of such models in relation to policy dilemmas. It accounts for 67 percent of the marks.
The essay will cover a research paper (essay) relevant to the topics we have discussed. The paper should contain an original research contribution.The focus is on how the theory we have learnt during lectures and exercises shapes up when it is faced by reality. Papers chosen must relate theoretical results to empirical data. The paper and presentation together account for 33 percent of the marks.
In order to get grade:
• 3 you must have at least 50 points in total.
• 4 you must have at least 70 points in total.
• 5 you must have at least 85 points in total.
Litteraturlista
- Natural Resources and Environmental Economics. 2011. Fourth edition, Pearson, Harlow, UK. Författare: Perman, R., Ma, Y., McGilvray, J., Common, M. 1) Natural Resources as Capital. 2017. MIT Press Författare: Karp, Larry 1) Resource Economics. 2010. Second edition. Cambridge University Press Författare: Conrad Jon, M.