Silviculture - the science of forest stand management
Silviculture applies forest ecology to manage forest stands with the aim to provide society with wood raw materials and other ecosystem goods and services. In this course, you will study how a range of silvicultural practices, including management of stand structure, composition, density, rotation length and site fertility affect forest development and ecosystem services (with emphasis on wood, carbon and water). After the course, you will be able to evaluate the scientific basis for current and emerging silvicultural practices such as continuous cover forestry, carbon forestry and mixed species forests. We place particular emphasis on learning the skills and tools needed for analysing forest stand management for sustainable provision of desired goods and services under different conditions, including changing climate and management objectives. Thus, the course will give you a sound foundation for decision-making and implementation. The course primarily focuses on boreal and temperate forests, but we will also use examples from tropical forests to discuss differences between forest types, site conditions, and consequences of climate change. We target students interested in careers in the forest industry, public sector, and research in forest science, forest ecology or soil science.
Information från kursledaren
UPDATED 10 JAN WITH IMPORTANT CHANGES DUE TO THE CHANGING COVID SITUATION (Important updates highlighted)
Welcome to the course Silviculture – the science of forest stand management.
The course introduction is on the 17th of January at 9.15. Due to the changing Covid situation with a local outbreak among students and teachers at SLU, the course will start fully online. We will post a Zoom link in Canvas before the course starts.
We will closely follow the development of the pandemic and go back to classroom teaching if the situation is improving. If you have symptoms, you should take a test and stay home. Inform course leaders if you have confirmed Covid-19 infection.
You should register yourself for the course in the Ladok system. The system for self-registration is open from the 10th through the 17th of January.
We may have teaching and activities at a distance regardless of the status of the pandemic to accommodate guest lecturers or other situations. In these cases, we will use the communication tools Zoom and Wonder. We will provide class materials and communicate through the Canvas platform, to which you will receive an invitation by e-mail. You can reach Canvas when you have received your student account and e-mail. If you are new to SLU, it is important to get your student account as early as possible (https://student.slu.se/en/studies/new-student/ (Links to an external site.) , where you can also find other relevant information about studies at SLU and in Sweden in general).
If you have a documented disability or reading and writing difficulties that require extra time, privacy, or some extra aids in teaching and examinations - contact SLU Funka as soon as possible: Funka@slu.se. Then communicate these needs to the course leaders.
Best Wishes,
Eliza and Ulrik
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0272-30052 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0272
Läsåret 2023/2024
Silviculture - the science of forest stand management (SG0272-30256)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Silviculture - the science of forest stand management (SG0272-30188)
2023-01-16 - 2023-03-21
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0272 Silviculture - the science of forest stand management, 15,0 Hp
Silviculture - the science of forest stand managementÄmnen
Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp markvetenskap eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp naturresursförvaltning eller
- 60 hp naturgeografi
samt
engelska 6
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla fördjupad kunskap om metoder lämpade för utvärdering av samtida och framväxande skötselrutiners inverkan på skogstillväxt, beståndsstruktur och ekosystemtjänster på träd- och beståndsnivå. Studierna omfattar experimentella angreppssätt och avancerade analysmetoder som kan användas för att diagnostisera skogsskötselns nuvarande och framtida inflytande på egenskaper hos enskilda bestånd och trädindivider. Under kursen tränas också kritisk granskning av vetenskaplig litteratur inom skogsskötsel och ekologi samt vetenskapligt skrivande.
Efter avklarad kurs skall studenten kunna
förklara och tillämpa ekologiska och skötselrelaterade principer som för träds och bestånds utveckling inklusive inverkan av självgallring, konkurrens, resursdynamik, fotosyntesverkningsgrad och respiration samt relatera skötselns inverkan på skogstillståndet till rådande miljöförhållanden
analysera hur beståndsdynamiken förändras beroende på skötselinriktning, växtplatsens egenskaper och klimatförhållanden
analysera och prognosticera skötselåtgärders inverkan på träds och bestånds tillväxt, på markegenskaper samt på energi- och vattenbalanser
Utforma fältförsök och datorsimuleringar samt provtagningsrutiner för att besvara grundläggande skötselfrågeställningar och testa hypoteser, analysera data med de senaste programvarorna och statistikverktygen, dra slutsatser
Utvärdera den vetenskapliga grunden till såväl etablerade som framväxande skötselmetoder såsom skötsel av blandskogar, hyggesfritt skogsbruk, agroforestry och skötsel av fullskiktade skogar
följa med och delta i samtida debatt om skogsskötsel och skogsförvaltning
söka, kritiskt granska och syntetisera relevant vetenskaplig litteratur
använda beprövade principer för effektiv kommunikation som tar hänsyn till olika intressenter och olika kanaler (t.ex. forskningsrapporter, muntliga presentationer och postrar).
Innehåll
Kursen fokuserar på utvärdering av etablerade och framväxande skogsskötselrutiner med syfte att förstå hur produktion av skogsråvara och utbudet av ekosystemtjänster påverkas av bl.a. skogstillstånd och växtförhållanden. Studenterna kommer att tillämpa kvantitativa analysmetoder, experiment, skötselplaner och modellering. Undervisningen sker genom föreläsningar, bearbetning av fältdata och analysövningar. Studenterna kommer också att delta i litteraturseminarier, syntes av vetenskaplig litteratur, diskussioner och debatter.
Föreläsningar och kurslitteratur omfattar
framtida skogsbruksutmaningar och möjligheter: perspektiv från små skogsägare, företag, bevarandeorganisationer och myndigheter.
skogsskötsel för kolbindning.
kvävefrågor som påverkar skogsbeståndens utveckling och skötsel
hyggesfri skogsskötsel och skötsel av blandskogar.
träd och beståndsdynamik.
modeller som ramverk för skogsskötsel och skogsvetenskap.
experimentella tillvägagångssätt; analys av skogens struktur, mångfald, trädfysiologi; och skogsskötselmodeller och simulering.
Undervisningen är uppbyggd kring ett antal grupprojekt som också utgör examinationsmoment. Projekten innehåller både kvantitativa och experimentella inslag och ger möjlighet till individuell fördjupning inom de ingående ämnesområdena. Redovisningen sker dels i form av vetenskapliga rapporter och dels genom muntliga presentationer vid seminarier. seminarier är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga uppgifter samt muntliga presentationer. Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges inom ramen för mastersprogrammet Forest Ecology and Sustainable Management.SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Forest Dynamics, Growth and Yield Författare: Pretzsch H. ISBN: 978-3-540-88307-4 Kommentar: We will use chap. 1, 2, 4, 6, 9, 11 and 15 in module 3. Digital copies will be available through the library/ Course platform when the course starts.
- Physiological ecology of forest production: principles, processes and models. Författare: Landsberg, J. and P. Sands. ISBN: 9780080922546 Kommentar: We will use Chap. 2, 3, 4, 7, 8, 9 in module 4. Digital copies will be available through the library/ Course platform when the course starts.
- Individual based methods in forest ecology and management Författare: Pommerening A, Grabarnik P ISBN: 978-3-030-24528-3 [Individual based methods in forest ecology and management] (https://doi.org/10.1007/978-3-030-24528-3) Kommentar: We will use chap. 1-5 in module 5. Digital copies will be available through the library/ Course platform when the course starts.
- Forest management in Sweden: Current practice and historical background (No. 2020/4), 2020. Författare: Swedish Forest Agency [Forest management in Sweden: Current practice and historical background (No. 2020/4), 2020. ] (<https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-2020/rapport-2020-4-forest-management-in-sweden.pdf >) Kommentar: We will assume students are familiar with general forest management and silviculture practices in Northern Europe. For students with limited or rusty previous knowledge in Swedish/boreal forest management we therefore suggest some useful preparatory material which will be available in the Canvas system. This publication is one of them and provides an overview and history of Swedish forests and forest management and briefly discuss future developments. It was written by a number of experts to introduce Swedish forestry to an international audience.