Praktikkurs i miljökommunikation
Den här kursen ger en möjlighet till en minimum 5 veckor lång praktik på ett företag eller en organisation som arbetar med frågor som rör miljö och hållbarhet. Studenten ska under kursens gång läsa och reflektera över sin praktik utifrån frågor som rör miljökommunikation, normer och processer i organisationen. Studenten lämnar in en rapport och håller en presentation i slutet av sin praktik.
Information från kursledaren
This is a course only for students of the Environmental Communication and Management programme. All conversation happens via Canvas. If you have any questions or would like to join the Canvas page, please contact the course leader.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
ÖT0002-10366 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för ÖT0002
Läsåret 2024/2025
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10171)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10075)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10278)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10242)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10076)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Praktikkurs i miljökommunikation (ÖT0002-10165)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
ÖT0002 Praktikkurs i miljökommunikation, 15,0 Hp
Internship in environmental communicationÄmnen
KommunikationsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificerasAvancerad nivå (AXX)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande: 15 hp miljökommunikation 7,5 hp kommunikationsstrategi 7,5 hp kommunikationsteoriMål
Syftet med kursen är att ge deltagarna möjlighet att göra och reflektera över erfarenheter av att arbeta i organisationer som är relevanta för miljökommunikation.
Efter avslutad kurs kommer deltagarna att kunna:
- Beskriva sina erfarenheter av miljökommunikation i termer av social interaktion, strategisk planering och teorier om demokrati
- Beskriva den roll som miljökommunikationsuppgifter har inom en organisation
- Beskriva de metoder som används för att genomföra miljökommunikationsverksamhet inom en organisation
Innehåll
I denna kurs har studenten en praktikplats i en organisation som är relevant för miljökommunikation. Studenten kontaktar och gör ett avtal med praktikorganisationen. Praktiken ska godkännas av kursansvarig. Praktiken bör vara minst 5 veckor. Det bör finnas en kontaktperson från organisationen och en från universitetet. Under praktiken ska studenten skriva om erfarenheter av miljökommunikation relevanta situationer och om de sociala normer och processer som förekommer i organisationen. Dessa observationer ska sammanfattas i en syntesuppsats som ska presenteras och diskuteras med examinator.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination:
- Syntesuppsats
- Muntlig presentation
För att bli godkänd på kursen är det obligatoriskt med:
- Deltagande i introduktionsseminarium
- Deltagande i slutseminarium
- Minst 5 veckors praktik i en organisationen relevant för miljökommunikation
- Förd loggbok
- Godkänd syntesuppsats
- Godkänd muntlig presentation
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
The literature list has been selected to further strengthen your ability to reflect on experiences from the internship, and are expected to use some of these in your ARP. At the bottom of the list you will also find the text regarding the IMRAD format for writing the ARP and on the complex issues of anonymization in ethnographic fieldwork.
Books
Please get any of these books from the library or purchase them.
Lave, D. & Wenger, E. 1991. Situated Learning
[Description from publisher] In this important theoretical treatist, Jean Lave, anthropologist, and Etienne Wenger, computer scientist, push forward the notion of situated learning - that learning is fundamentally a social process. The authors maintain that learning viewed as situated activity has as its central defining characteristic a process they call legitimate peripheral participation (LPP). Learners participate in communities of practitioners, moving toward full participation in the sociocultural practices of a community. LPP provides a way to speak about crucial relations between newcomers and old-timers and about their activities, identities, artefacts, knowledge and practice. The communities discussed in the book are midwives, tailors, quartermasters, butchers, and recovering alcoholics, however, the process by which participants in those communities learn can be generalised to other social groups.
Goffman, E. 1959. The presentation of self in everyday life.
Goffman’s book is a real sociological classic. Many people, including sociologists perceive it as provocative. [Description from publisher] A study of human behavior in social situations and the way we appear to others. Dr. Goffman has employed as a framework the metaphor of theatrical performance. Discussions of social techniques are based upon detailed research and observation of social customs in many regions.
Turner, J. 2002. Face to Face.
Jonathan Turner summarizes the processes and mechanisms involved in interpersonal behaviour and how they are constrained by human biology, social structure and culture. The aim of the book is to summarize a unified, general theory of what happens when people interact.
Nicolini, D. 2012. Practice Theory, Work, and Organization - An Introduction
[Description from publisher] This book is a rigorous yet accessible introduction to contemporary practice theories, discussing their distinctive contribution to the study of work and organizations. It surveys their origins, theoretical assumptions, concepts, and application.
Scientific journal articles
Barge, J. K., & Craig, R. T. (2009). Practical theory in applied communication scholarship. In L. R. Frey & K. N. Cissna (Eds.), Routledge handbook of applied communication research (pp. 95–118). Routledge.
Gherardi, S. & B. Poggio (2001) Creating and recreating gender order in organizations, in Journal of World Business, 36 (3): 245–259.
Gosovic, A. K. J. (2019). Gifts, reciprocity and ethically sound ethnographic research: a reflexive framework. Journal of Organizational Ethnography.
Handley, K., Sturdy, A., Fincham, R., & Clark, T. (2006). Within and beyond communities of practice: Making sense of learning through participation, identity and practice. Journal of management studies, 43(3), 641-653.
Pink, S. & Morgan, J. (2013) Short-Term Ethnography: Intense Routes to Knowing. Symbolic Interaction. 36 (3): 351–361
Somerville, D., Keeling, J. (2004) A practical approach to promote reflective practice within nursing. Nursing Times; 100(12) 42–45.
Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction Download Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction
Yanow, D. & Tsoukas, H. (2009) What is Reflection-In-Action? A Phenomenological Account. Journal of management studies 46(8):1339 – 1364.
Further Reading
Text regarding IMRAD format for ARP:
Nair, P. K. R., & Nair, V. D. (2014). Organization of a Research Paper: The IMRAD Format. In P. K. R. Nair & V. D. Nair (Eds.), Scientific Writing and Communication in Agriculture and Natural Resources (pp. 13–25). Springer.
Essay about the issues of anonymisation and trust in ethnographic fieldwork:
Rhoads, R. A. (2020). “Whales Tales” On the Run: Anonymizing Ethnographic Data in an Age of Openness. Cultural Studies↔ Critical Methodologies, 20(5), 402-413.