Ny presschef på SLU

Publicerad: 21 januari 2021
Magnus Nelin, presschef på SLU, foto.

Efter nyår tillträdde Magnus Nelin tjänsten som presschef på SLU. Han har arbetat inom media i hela sitt yrkesliv från mitten av 1980-talet med utbildning inom yrket på Journalisthögskolan på Stockholms universitet.

Magnus har haft en rad högre tjänster som antingen presschef, kommunikationschef eller liknande titel på till exempel Kraft foods, Coca cola, Coop samt Nordea.

– Jag blev intresserad och sökte tjänsten som presschef eftersom SLU arbetar med och har fokus på de stora och viktiga framtidsfrågorna, som till exempel rör djur, natur, klimat och livsmedel. Några av dessa frågor har jag tangerat i tidigare tjänster och nu ska det bli intressant att få SLU:s perspektiv, säger Magnus Nelin.

Förutom att ha arbetat inom olika organisationer eller tidvis varit konsult har Magnus även varit lärare på Berghs School of Communication, vilket är en väl ansedd skola för reklam- och kommunikationsutbildningar.

– Den bästa skolan för att lära sig saker är att själv undervisa. Jag lärde mig otroligt mycket på dessa år då jag var på Berghs. Det blev mest på kvällar och helger men periodvis på heltid.

Magnus karakteriserar sig en ”äldre” man.

– Visst har jag en gedigen erfarenhet men jag tycker ändå att det var så roligt att SLU kunde välja en person som passerat 60-strecket. Jag har aldrig fått så många digitala ryggdunkningar, glada tillrop och lycka till-hälsningar på Linkedin som då jag skrev att jag fått den här tjänsten. Ja, de flesta kanske trodde att det var kört för mig, avslutar Magnus muntert.

Kortkort om Magnus

• Bor i Stockholm