Urban Ecology for the Development of Sustainable Living
Under de senaste decennierna är en av de största förändringarna på jorden att vild natur har omvandlats till mark som förvaltas av människor. Den snabba tillväxten av urbana områden har en extremt stor effekt på både människor och andra levande organismer. Urbana miljöer leder till en fragmentering av landskapet, men kan också utgöra habitat för de organismer som kan anpassa sig till stadsmiljön.
I FN:s hållbarhetsmål nr 11 – Hållbara städer och samhällen – pekar man på att hållbar utveckling endast kan uppnås genom att vi transformerar hur vi designar och förvaltar urbana områden. I denna process måste vi ta hänsyn till ekologin både hos nyttoorganismer, tex pollinatörer, som kan vara en resurs för växtodling, och hos skadedjur som behöver hanteras.
I denna kurs kommer vi att med hjälp av ett tvärvetenskapligt angreppssätt förbereda dig för att bidra till utvecklingen av hållbara städer, oberoende om din bakgrund är inom naturvetenskap eller samhällsvetenskap. Centralt för kursen är begreppen urban ekologi och hållbar hantering av skadegörare, samt design och skötsel av olika typer av grönområden (t.ex. parker, trädgårdar, golfbanor, stadsodlingar) som är praktiska och anpassningsbara för mänskliga aktiviteter.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1380
Läsåret 2023/2024
Urban Ecology for the Development of Sustainable Living (BI1380-40017)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Urban Ecology for the Development of Sustainable Living (BI1380-40130)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Urban Ecology for the Development of Sustainable Living (BI1380-40153)
2022-03-24 - 2022-06-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1380 Urban Ecology for the Development of Sustainable Living, 15,0 Hp
Urban Ecology for the Development of Sustainable LivingÄmnen
Landskapsarkitektur Biologi Biologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 120 hp, varav minst 30 hp i ett av följande huvudområden: biologi, landskapsarkitektur, trädgårdsvetenskap, lantbruksvetenskap eller miljövetenskap, samt Engelska 6 eller motsvarande.Mål
Kursen är tvärvetenskaplig och integrerar ekologi, växtskydd och stadsplanering med syftet att främja hållbar stadsutveckling för växter, djur och människor.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
•Förklara vetenskapliga koncept inom urban ekologi och integrerat växtskydd anpassat till gröna miljöer i staden
•Analysera historiska perspektiv och framtida utmaningar för utveckling av urbana grönområden
•Integrera ekologi med andra ämnesområden för att utveckla hållbara städer med fokus på växter och de organismer som interagerar med växterna
•Analysera hur teoretiska koncept och resonemang inom och mellan olika ämnesområden kan bidra till design och skötsel av hållbara urbana grönområden och främja hållbar stadsutveckling
•Identifiera frågeställningar och vetenskapligt undersöka dessa för att dra slutsatser om hållbar utveckling av urbana grönområden
•Kommunicera vetenskapliga resultat, och deras betydelse för utvecklingen av urbana grönområden, till en bred allmänhet.
Innehåll
Innehållet spänner över naturvetenskapliga till samhällsvetenskapliga perspektiv, samt deras integrering, inom urban utveckling i linje med FNs hållbarhetsmål (t. ex. mål nr 11 och 15). Centralt för kursen är koncepten urban ekologi och hållbart växtskydd. Hållbart växtskydd baseras på djupgående ekologisk och biologisk kunskap om växtskadegörare och nyttoorganismer (t. ex. pollinatörer) som integreras med samhällsvetenskapliga perspektiv. Kursen berör de ekologiska processer som sker inom urbana områden och hur kunskap om interaktionen mellan olika arter (växter, mikroorganismer, insekter) kan integreras med tex landskapsarkitektur och miljöpsykologi för att skapa hållbara städer för växter, djur och människor. Studenterna introduceras till att öva på ett tvärvetenskapligt arbetssätt för att designa och sköta olika typer av grönområden såsom parker, trädgårdar, golfbanor, stadsodlingar, som är praktiska och anpassningsbara för mänskliga aktiviteter. Ett antal olika perspektiv på urban planering och skötsel av urbana grönområden från olika aktörer (t. ex. allmänhet, beslutsfattare, stadsplanerare, ekologer) ingår i kursen, inklusive perspektiv på växtodling, biodiversitet, invasiva arter, människors hälsa och välmående, landskapsdesign och framtida utmaningar i både en svensk och internationell kontext. Det finns också möjlighet att specialisera sig inom sitt eget ämnesområde för att förstå hur den egna kompetensen bidrar till att skapa hållbara städer.
Kursen ges på distans. Aktiviteter inkluderar föreläsningar, seminarier, fallstudier och andra övningar, samt projektarbete.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen baseras på muntliga och skriftliga redovisningar av individuellt och gruppbaserat arbete. För godkänd kurs måste studenterna godkännas på examinationen och delta i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen riktar sig både till studenter med naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig bakgrund, samt yrkesverksamma.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Note that some additional literature is given in connection with lectures, assignments, seminars and project work.** **
Books:
Douglas I et al. 2020. The Routledge Handbook of Urban Ecology, Second edititon. Routledge, New York. Available as ebook from SLU library
Marzluff MJ et al. 2008. Urban Ecology. An International Perspective on the Interaction Between Humans and Nature. Springer, New York. Available as ebook from SLU library
Articles and book chapters:
Berthon et al 2021. The role of ‘nativeness’ in urban greening to support animal biodiversity. Landscape and Urban Planning 205 (2021) 103959 https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2020.103959 (Lecture JKJ)
DeFries & Nagendra. 2017. Ecosystem management as a wicked problem Science 356: 265–270. DOI: 10.1126/science.aal1950 (Lecture KKG)
Egan PA, Dicks LV, Hokkanen HMT and Stenberg JA. 2020. Delivering integrated pest and pollinator management (IPPM). Trends in Plant Science 25: 577-589. https://doi.org/10.1016/j.tplants.2020.01.006 (Lecture JSB)
Elmqvist, T., et al. 2015. Benefits of restoring ecosystem services in urban areas. Current Opinion in Environmental Sustainability, 14: p. 101-108. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2015.05.001 (Lecture KKG)
Isaksson C. 2020. Urban ecophysiology: beyond costs, stress and biomarkers. Journal of Experimental Biology 223: jeb203794. doi:10.1242/jeb.203794 (Lecture CI)
Isaksson C and Bonier F. 2020. Urban evolutionary physiology* *In: *Urban Evolutionary Biology*. Edited by Szulkin M, Munshi-South J and Charmantier A. Oxford University Press.
DOI: 10.1093/oso/9780198836841.003.0013 (Lecture CI)
Jensen et al 2022. Contrasting effects of tree origin and urbanization on invertebrate abundance and tree phenology. Ecol Appl 32(2) e02491
DOI: 10.1002/eap.2491 (Lecture JKJ)
Jensen et al. 2023. Urban tree composition is associated with breeding success of a passerine bird, but effects vary within and between years. Oecologia 201: 585-597 DOI: 10.1007/s00442-023-05319-8 (Lecture JKJ)
Johnson TJ and Munshi-South J. 2017. Evolution of life in urban environments. Science 358, DOI: 10.1126/science.aam8327 (Lecture ÅL)
Karlsson Green K, Stenberg JA and Lankinen Å. 2020. Making sense of integrated pest management (IPM) in the light of evolution. Evolutionary Applications 13: 1791–1805.
https://doi.org/10.1111/eva.13067 (Lecture JSB)
Lin, B.B., S.M. Philpott, and S. Jha. 2015. The future of urban agriculture and biodiversity-ecosystem services: Challenges and next steps. Basic and Applied Ecology, 16(3): p. 189-201. https://doi.org/10.1016/j.baae.2015.01.005 (Lecture KKG)
Lowe, E.C., et al., 2019. Engaging urban stakeholders in the sustainable management of arthropod pests. Journal of Pest Science, 92(3): p. 987-1002. 10.1007/s10340-019-01087-8 (Lectures LGB & KKG)
Milot E and Stearns SC. 2020. Evolution of humans in cities. In: Urban Evolutionary Ecology. Edited by Szuskin M., Munshi-South J and Charmantier A. Oxford University Press. DOI: 10.1093/oso/9780198836841.003.0016 *File available for download *(Lecture ÅL)
McKinney ML. 2008. Effects of urbanization on species richness: A review of plants and animals. Urban Ecosystems 11:161–176. https://doi.org/10.1007/s11252-007-0045-4 (Lecture ÅL)
Santangelo JS, Rivkin LR and Johnson TJ. 2018. The evolution of city life. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 285: 20181529. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2018.1529 (Lecture ÅL)
Santangelo JS et al. 2022. Global urban environmental change drives adaptation in white clover. Science 375: 1275-1281, DOI: 10.1126/science.abk0989 (Lecture ÅL)
Steffen W et al. 2015. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347:1259855, https://doi.org/10.1126/science.1259855 (Lecture KKG)
Stenberg JA. 2017. A conceptual framework for integrated pest management. Trends in Plant Science 22: 759-769. doi: 10.1016/j.tplants.2017.06.010 (Lecture JSB)