Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E
Information från kursledaren
Hej alla studenter som ska skriva kandidatarbete i vår (på både Lark och Ling)!
Jag har förstått att det är många som är nyfikna på upplägget och önskar att förbereda sig. Här kommer därför information som berör kursen.
Kursen startar den 16e januari på campus, se schema på kurshemsidan. Kursen är indelad i ett antal grupphandledningstillfällen där ca 3-4 arbeten handleds tillsammans av en handledare och av medstudenter i gruppen. Detta upplägg har man haft på Larkarnas kandidatarbete i flera år. Det har gett studenterna inblick i varandras arbeten, vilket varit mycket uppskattat tidigare år. Nytt för i år är att Lark-studenterna och Ling-studenterna kommer att läsa kursen tillsammans. En annan ny sak är att vi starkt rekommenderar pararbeten, dvs. att studenterna skriver två och två. Vi har goda erfarenheter med pararbeten från tidigare år och från andra institutioner. I många tillfällen upplever vi som kursansvariga att pararbeten fungerar bättre än enskilda arbeten. Studenterna hjälper varandra vidare när de kör fast, de har möjlighet att gå mer på djupet, kvaliteten på innehållet blir bättre och handledaren får mer handledningstid/arbete. Ni får själva välja vem ni vill skriva tillsammans med, däremot är det vi som kursansvariga som fördelar handledare.
Inför kursstart:
- Ni har alla som går i åk3 blivit mailade om val av tema och var ni fyller i ert val av tema. Se mail med bifogad google docs länk där ni fyller i ert tema senast 9 januari. Tänk på att minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet. (Detta innebär att ni ska ha tagit en kurs som är relevant för ert val av tema, dvs kandidatarbetet ska bygga vidare på och fördjupa ett tema från en tidigare kurs på studieprogrammet. Men notera att kandidatarbetet inte ska vara ett gestaltande arbete. När jag godkänner ert val av tema så innebär det att ni uppfyller detta förkunskapskrav).
- Inför dag 1 ska ni förbereda er på att kunna säga några ord om ert val av tema, varför ni valt temat, och hur ni ska genomföra arbetet.
Det är jag Helena Nordh och min kollega Sara Westerdahl som kommer att leda er genom kursen, det ser vi fram emot!
Vänligen Helena Nordh
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
EX0861-30050 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för EX0861
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E (EX0861-30144)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E (EX0861-30133)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E (EX0861-30167)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E (EX0861-30037)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E (EX0861-40040)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0861 Självständigt arbete i Landskapsarkitektur, G2E, 15,0 Hp
Independent project in Landscape Architecture, G2EÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamenGrundnivå (G2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 60 hp inom huvudområdet. Minst en kurs med fördjupningsnivå G2F ska genomföras senast i samband med det självständiga arbetet. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, själv-ständigt ska planera, genomföra och presentera ett eget arbete inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet utveckla sina färdigheter i akademiskt skrivande och fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och data utifrån formulerad frågeställning,
kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt arbete. Arbetet kan genomföras med utgångspunkt från befintliga data i form av experimentellt eller praktiskt arbete eller som litteraturstudie. Formen för arbetet styrs av ämnet och frågeställningen samt tillgång till lämpliga data och uppgifter. Arbetet genomförs antingen individuellt eller i par.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt, i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats ska tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 15 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- For examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinator kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.
Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Utbildningsnämnden har beslutat att en student vid SLU ska ges 10 timmars handledning för ett självständigt arbete på 15 hp. Handledningen kan ske både individuellt och i grupp.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land