Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E
Information från kursledaren
Welcome to the course!
As you can see in the preliminary schedule, the course starts January 17. However, I want you to upload a document called 'Work Plan' on January 10 (in Canvas). Please note that it is not possible to fill in all the required information in the docoment in this first step. What I want to be informed about are: (1) whether you plan to write individually or together with someone (and if so - who?), (2) what preliminary topic you want to focus, and (3) whether you have a wish concerning supervisor. The reason for why I want this information is that it is my responsibilty to assign a supervisor to each thesis and in order for this process to run as smoothly and quickly as possible, I want this information already before the course starts. Please note that in the thesis course, students are not registered until they have a supervisor, hence, the 'Work-Plan'-document fulfils an important role.
In a later step (January 28), the 'Work Plan'-document shall be handed in again - this time filled in in more detail, after having discussed the thesis-project with your supervisor.
I am aiming for getting the Canvas-site (shared with the course EX0906 - the thesis course for the agronomy-students) going ASAP, so please check your e-mail for the Canvas-invitation shortly.
Sincerely,
Karin
---------------------------------------------------------------
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Master thesis in Business Administration, A2E!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information:
Registration for the course
You cannot register for this course by yourself as all students are admitted with conditions. At the start of the course, the course leader will send the administration a list of student names that the administration registers manually. If you have any questions regarding your registration possibility, please contact the course leader.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made. See more information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The administration
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
EX0904-30200 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för EX0904
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-30315)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10360)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-30137)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10152)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10231)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-30186)
2021-01-18 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10200)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-30163)
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10163)
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-30204)
2019-01-21 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E (EX0904-10240)
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0904 Självständigt arbete i Företagsekonomi, A2E, 30,0 Hp
Master thesis in Business Administration, A2EÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 30,0 | 0301 |
Fördjupning
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamenAvancerad nivå (A2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom företagsekonomi inklusive 5 hp företagsekonomisk metodkurs. Godkänt självständigt arbete på grundnivå alternativt kandidatexamen. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, själv-ständigt ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet vidareutveckla sina färdigheter i den akademiska arbetsprocessen och väsentligt fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur,
självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar,
analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund,
kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
skriva en sammanfattning på engelska av en vetenskaplig rapport enligt givna instruktioner,
populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt, akademiskt arbete (examensarbete). Arbetet genomförs med egna insamlade data eller motsvarande, självständigt genomförd, uppgift. Arbetet genomförs företrädesvis individuellt, men kursledaren kan medge undantag i särskilda fall.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 30 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinator kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.Det rekommenderas att man innan man genomför sitt självständiga arbete på avancerad nivå har läst minst 5 hp vetenskaplig metodik. Detta uppfylls av studenter som följer studieplanerna för utbildningsprogram vid SLU. Studenter som inte genomfört sin grundutbildning vid SLU uppmanas att ta del av de webbaserade undervisningsmoment som finns inom ramen för självständigt arbete på grundnivå.Med vetenskaplig metod avses kurser eller kursmoment som bidrar till att studenterna uppfyller examenskravet på fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Betygskriterier
Grading criteria for EX0904 Master thesis in Business Administration, A2E
EX0906 Master thesis in Business Administration, A2E – Agriculture Programme - Economics and Management
In the table below, criteria are listed for each of the grading objectives identified in learning objectives identified in the course syllabi, by row, with relevant distinction of grade levels, 3, 4 and 5, by column. The achieved grade level for each objective is defined by the highest level for which required criteria have been met. Note that the criteria for each objective are cumulative, meaning that all of the minimum criteria for an underlying grading level must be met together with the additional criteria listed at the higher grade-level.
Objective The student, through the independent pro- ject, should: |
For grade level 3 for each objective, the following must be met |
For grade level 4 for each objective, the fol- lowing must be met |
For grade level 5 for each objective, the following must be met |
Objective 1
Show and justify the relevance, the actuality and the quality of the research question based on a background description. |
All of the following sub-criteria:
tem of resources and value creating processes (Only EX0906). |
The following criterion:
|
The following criterion:
|
Objective 2
Show theoretical knowledge within the busi- ness administration field including both gen- eral breadth and depth of theoretical knowledge concerning the theoretical parts that are relevant to the thesis. |
All of the following sub-criteria:
|
One of the following criteria:
tion context. |
The following criterion:
|
Objective 3
Present and justify a chosen method, discuss the problems that can arise during the data collection, the analysis and the compilation of the results including ethical aspects of chosen method. |
All of the following sub-criteria:
|
All of the following sub-criteria:
|
All of the following sub-criteria:
|
Objective 4
In a structured and logical way, present the results of an analysis based on chosen the- ory/model(s), and discuss how achieved re- sults relate to a study's aim and method. |
All of the following sub-criteria:
how the achieved results relate to the stated aim. |
All of the following sub-criteria:
|
The following criterion:
|
Objective 5
Assess quality of the data and the generali- zability and validity/the credibility in the re- sults. |
All of the following sub-criteria:
their transferability, credibility, trustworthiness, generali- zability, validity, and/or reliability, as appropriate for the employed method.
subject of the project. |
The following criterion:
|
Not possible for objective 5 |
Objective 6
Write a, in formal respects, academic report of high quality regarding structure, clarity and precision regarding details including pre- cise and correct reference management. |
The following criterion:
|
The following criterion:
|
Not possible for objective 6 |
Objective 7
In a pedagogical and thorough way plan an oral presentation and the defence and carry out a constructive critical review of another thesis and give feedback to the authors of the thesis. |
The following criterion:
|
Not possible for objective 7 |
Not possible for objective 7 |
1 Standards include title page, page and section numbering, Harvard referencing, as defined in the SLU Dept. of Econ. Independent Project Report in Business Administration template; and a maximum of 20000 words of number-chaptered text (Introduction through conclusions, excluding reference list).
2 Timeframe is based on 20 weeks (30 credits) of fulltime work, with a time plan as set in the accepted project proposal.