Ny sökning
FÖ0461

Trädgårdsmarknaden

Kursen omfattar marknad och marknadsföring av trädgårdsprodukter i hela värdekedjan. Kursen ska ge grundläggande kunskap om marknad och marknadsföring, ge förståelse för hur marknadsföringen är en förutsättning för att kunna möta konsumenters och användares behov, samt ge förståelse för grundläggande marknadsteori. Kursen innehåller centrala områden som värdekedjan, omvärldsanalys, ekonomisk botanik, konsumentbeteende, marknadskommunikation, distributionskanaler, prissättningsstrategier, värdeerbjudandets utformning, marknadsteori samt marknadsföringsstrategi för företag och verksamheter som arbetar med trädgårdsprodukter och relaterade områden. I kursen används kvalitativ analys såväl som kvantitativ statistisk analys för att undersöka marknaden.


Kursen är tematiskt uppbyggd och varje tema behandlas genom föreläsningar, övningar, workshops eller seminarier. Praktiska fall och uppgifter används för att visa på hur innehållet kan tillämpas i trädgårdsföretag.


Informationssökning via bibliotekets databaser, samt muntlig och skriftlig presentationsteknik som ingår som ett generiskt kunskapsmoment i kursen.


Schemalagda gästföreläsningar, övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.


Kursvärdering

Andra kursvärderingar för FÖ0461

Läsåret 2023/2024

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40101)

2024-03-20 - 2024-06-02

Läsåret 2022/2023

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40150)

2023-03-22 - 2023-06-04

Läsåret 2021/2022

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40144)

2022-03-24 - 2022-06-05

Läsåret 2020/2021

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40048)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40133)

2020-03-25 - 2020-06-07

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

1) Marknadsföring - Teori och tillämpningar Tredje upplagan
Författare: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning)

**ISBN: 9781292404530 **


**Kommentar: **Detta är kursens huvudbok. I år använder vi 3 upplagan (blåbär) som är utgiven 2022. Det går också bra att använda äldre versioner eller den engelska( "Marketing: an introduction").

Länk: https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_parment_mark_2/

( Pearsons studentresurssida ovan visar en äldre version)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Trädgårdsingenjör: odling - kandidatprogram Trädgårdsingenjörsprogrammet – odling Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Trädgårdsvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi Trädgårdsvetenskap
Kurskod: FÖ0461 Anmälningskod: SLU-40005 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 100%