Ny sökning
FÖ0461

Trädgårdsmarknaden

Kursen omfattar marknad och marknadsföring av trädgårdsprodukter i hela värdekedjan. Kursen ska ge grundläggande kunskap om marknad och marknadsföring, ge förståelse för hur marknadsföringen är en förutsättning för att kunna möta konsumenters och användares behov, samt ge förståelse för grundläggande marknadsteori. Kursen innehåller centrala områden som värdekedjan, omvärldsanalys, ekonomisk botanik, konsumentbeteende, marknadskommunikation, distributionskanaler, prissättningsstrategier, värdeerbjudandets utformning, marknadsteori samt marknadsföringsstrategi för företag och verksamheter som arbetar med trädgårdsprodukter och relaterade områden. I kursen används kvalitativ analys såväl som kvantitativ statistisk analys för att undersöka marknaden.


Kursen är tematiskt uppbyggd och varje tema behandlas genom föreläsningar, övningar, workshops eller seminarier. Praktiska fall och uppgifter används för att visa på hur innehållet kan tillämpas i trädgårdsföretag.


Informationssökning via bibliotekets databaser, samt muntlig och skriftlig presentationsteknik som ingår som ett generiskt kunskapsmoment i kursen.


Schemalagda gästföreläsningar, övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0461-40144 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0461

Läsåret 2023/2024

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40101)

2024-03-20 - 2024-06-02

Läsåret 2022/2023

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40150)

2023-03-22 - 2023-06-04

Läsåret 2020/2021

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40048)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40133)

2020-03-25 - 2020-06-07

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

  1. Marknadsföring - Teori, strategi och praktik Författare: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning) ISBN: 978-0-273-73600-4 [Marknadsföring - Teori, strategi och praktik] (https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_parment_mark_1/) Kommentar: Detta är kursens huvudbok. Boken är en svensk version av Armstrong 6 Kotler "Marketing: an introduction (ed. 7e)". Det går lika bra att använda den engelska boken (det finns flera utgivningar och de fungerar bra allihop. Fråga kursansvarig om du är osäker vilken bok du kan använda). Boken har använts vid fler kurser på Alnarp, så det kan också finnas begagnade exemplar till försäljning.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Trädgårdsingenjörsprogrammet – odling Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26165 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Trädgårdsvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi Trädgårdsvetenskap
Kurskod: FÖ0461 Anmälningskod: SLU-40144 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 100%