Ny sökning
FÖ0461

Trädgårdsmarknaden

Kursen omfattar marknad och marknadsföring av trädgårdsprodukter i hela värdekedjan. Kursen ska ge grundläggande kunskap om marknad och marknadsföring, ge förståelse för hur marknadsföringen är en förutsättning för att kunna möta konsumenters och användares behov, samt ge förståelse för grundläggande marknadsteori. Kursen innehåller centrala områden som värdekedjan, omvärldsanalys, ekonomisk botanik, konsumentbeteende, marknadskommunikation, distributionskanaler, prissättningsstrategier, värdeerbjudandets utformning, marknadsteori samt marknadsföringsstrategi för företag och verksamheter som arbetar med trädgårdsprodukter och relaterade områden. I kursen används kvalitativ analys såväl som kvantitativ statistisk analys för att undersöka marknaden.


Kursen är tematiskt uppbyggd och varje tema behandlas genom föreläsningar, övningar, workshops eller seminarier. Praktiska fall och uppgifter används för att visa på hur innehållet kan tillämpas i trädgårdsföretag.


Informationssökning via bibliotekets databaser, samt muntlig och skriftlig presentationsteknik som ingår som ett generiskt kunskapsmoment i kursen.


Schemalagda gästföreläsningar, övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.


Information från kursledaren

Välkommen till kursen Trädgårdsmarknaden!

Kursen startar onsdagen den 22 mars då vi börjar med en kursintroduktion klockan 9.15 i Art 1. Där får du i en workshop bl.a. diskutera ”Din bild av marknadsföring” och därefter följer en gästföreläsning av Elin Windfäll från LRF trädgård.

Schema för kursen hittar du på kurshemsidan och på lärplattformen Canvas. Kursen är förlagd till campus med undantag för några få moment, som kommer att ske på zoom. Observera att det inte kommer att gå att följa kursen på distans.

Jag, som är kursledare, heter Boel Rönnblom och är lärare i marknadsföring och företagsekonomi på Institutionen för Människa och Samhälle (IMS). Mitt rum finns på 4:e våningen på slottet och jag kan nås på email boel.ronnblom@slu.se.

Vänliga hälsningar

Boel Rönnblom

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0461-40150 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0461

Läsåret 2023/2024

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40101)

2024-03-20 - 2024-06-02

Läsåret 2021/2022

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40144)

2022-03-24 - 2022-06-05

Läsåret 2020/2021

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40048)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40133)

2020-03-25 - 2020-06-07

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

1) Marknadsföring - Teori och tillämpningar Tredje upplagan
Författare: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning)

**ISBN: 9781292404530 **


**Kommentar: **Detta är kursens huvudbok. I år använder vi 3 upplagan (blåbär) som är utgiven 2022. Det går också bra att använda äldre versioner eller den engelska( "Marketing: an introduction").

Länk: https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_parment_mark_2/

( Pearsons studentresurssida ovan visar en äldre version)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Trädgårdsingenjörsprogrammet – odling Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Trädgårdsvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi Trädgårdsvetenskap
Kurskod: FÖ0461 Anmälningskod: SLU-40150 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 100%