Travhästens friskvård och uppträning II
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod
|
HO0120 |
Kursens namn
|
Hästens friskvård och uppträning 2 |
Antal hp
|
5 |
Läsår
|
2021 |
Ges inom inriktning/-arna |
Trav
|
Beskriv hur högskolemässighet beaktas i kursen.
Kursen ger möjlighet till fördjupning, reflektion och egen färdighetsträning baserad på vetenskap
och tillgänglig beprövad erfarenhet.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Tidigare kursers litteratur samt vetenskapliga artiklar och vedertagna protokoll m.m. används.
Holistisk kurs sent i programmet som täcker över flera ämnesområden.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
I kursen jämförs med hur sporthästar selekteras, tränas och vårdas i några andra större hästområden
som Frankrike och Nordamerika. Olika förutsättningar för arbete och etik diskuteras i ett internationellt
perspektiv.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Studenterna tränas fortlöpande i att analysera konkreta situationer som kan uppkomma i yrkeslivet
samt att formulera dem både muntligt och skriftligt. Även etiska frågeställningar och attityder diskuteras
under kursens gång. Detta göra studenten utvecklar sitt språkkunnande, kommunikativa förmåga samt
förhållningssätt till kvalitetssäkrad, faktabaserad kunskap
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
Kursen belyser både individ- och besättningsperspektivet där ekonomiska aspekter ställs mot det
gemensamma ansvaret att minska användning av antibiotika och anthelmintika samt andra kemikalier
för en ökad hälsomässig och ekologisk välfärd. Aspekten om hur den emotionellt och ekonomiskt
stora investering en tävlingshäst är ställs mot kortsiktig ekonomisk vinning och djuretik.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen bygger på HBH samt Friskvård 1 där studenterna övar vidare i rollen som rådgivare,
men nu med ett ännu mera individuellt och holistiskt perspektiv. Färdighetsträning inom hälsokontroll
och palpation är viktiga moment även i övriga hästrelaterade kurser och övas med progression över
läsåren. Förmågan att se och bedöma allt mera subtila förändringar på såväl hästar som i stallmiljön
övas i denna, men även inom HAV och andra kurser parallellt.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Se ovan.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Hästens friskvård är ett område som näringen efterfrågat och identifieras som en allt viktigare
kompetens. Inom flera av den färdiga Hippologens yrkesroller finns skadeprofylax och rehabilitering
kopplat till flera tjänster och uppdrag. Detta oavsett om man väljer att jobba som egen företagare,
tjänsteman, lärare eller i andra roller i samverkan med andra etablerade yrkesgrupper som
veterinär, agronom och hovslagare.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Trav |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
20200324-20200606 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
Ej aktuellt |
Examinator |
Miia Rihimäki |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Ulf Hedenström |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
20 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
20 |
|
Handledning |
5 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
5 |
|
Studiebesök |
10 |
|
Projektarbete |
0 |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
10 |
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
5 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även
examinerande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del 1 |
Anatomi,palpation, hälsokontroll,träning |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
Stallansvariga, Hovslagarlärare och hovslagarelever |
Gästföreläsare |
- |
Innehåll |
Anatomiska studier av levande häst alt. dissektion. Mål att genom ökade teoretiska kunskaper och färdigheter kunna vara en resurs som länk mellan hästsportens olika professionella aktörer. Palpation,rörelsemekanik,träning. |
Del 2 |
Evidensbaserad diagnostik och behandling |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
MR |
Gästföreläsare |
Anna Bergh? |
Innehåll |
Föreläsningar, fall och diskussioner kring vad som kan räknas till traditionella, experimentella, etablerade, komplementära och alternativa metoder. |
Del3 |
Hippoanalysen |
Examinerande lärare |
UH,MC |
Lärare i övrigt |
Joanna Sätter |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar, övningar och självständigt arbete med analys, rådgivning samt sjukdoms- och skadeprofylax i olika verksamheter knutna till Wången och den lokala hästsporten. |
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori
genomförs i kursen.
Genom att utgå ifrån och relatera verkliga fall och
levande hästar både på anläggningen,i regionen
samt inom den svenska travsporten.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller
(t ex studieresor)
Studieresor lokal för att studera anläggningsfrågor,
smittskydd,djurskydd samt hästvälfärd.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0120-40040 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0120
Läsåret 2022/2023
Travhästens friskvård och uppträning II (HO0120-40105)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Travhästens friskvård och uppträning II (HO0120-40094)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2019/2020
Travhästens friskvård och uppträning II (HO0120-40125)
2020-03-25 - 2020-06-07
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0120 Travhästens friskvård och uppträning II, 5,0 Hp
Health care and exercise of trotters IIÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 5,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
90 hp inom hippologi varav 15 hp Travsport och hästhantering II och 10 hp Travhästens friskvård och uppträning I.Alternativt hippologexamen-travsport 120 hp.
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Syftet med kursen är att ge den teoretiska och praktiska kunskap inom hästens friskvård och uppträning som behövs för att fungera som rådgivare åt aktiva inom travsportens organisationer på såväl individ-, besättnings- som populationsnivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
upprätta, motivera och kommunicera förslag på träningsprogram och skötsel för uppträning av travhästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos och avslutad konvalescens/rehabilitering,
redogöra översiktligt för proceduren vid vissa behandlingar av tränings- och tävlingsrelaterade sjukdomar och skador, samt redogöra för proceduren och assistera vid vissa enklare diagnostiska undersökningar,
diskutera och kommunicera betydelsen av olika faktorer och fynd som framkommer vid visitering på stillastående häst och häst i rörelse samt i förekommande fall utforma och motivera åtgärdsförslag,
analysera friskvårdsproblem samt diskutera och motivera förslag till problemlösning på besättnings-och populationsnivå,
beakta hållbarhet och etik vid problemlösning kopplat till användning av travhästar och sätta detta i både ett svenskt och ett internationellt perspektiv.
Innehåll
Undervisningen ges i form av föreläsningar, demonstrationer, praktiska och teoretiska övningar, studiebesök samt projektarbeten varav ett projektarbete är obligatoriskt.
Redogöra för rörelseapparatens anatomi samt teoretiskt redogöra för och diskutera betydelsen av de faktorer och moment som ingår i visitering på stillastående häst och vid visuell bedömning av häst i rörelse. I kursen studerar studenten träningsrelaterade skador och sjukdomar hos travhästar samt dess förebyggande i ett besättnings- och/eller populationsperspektiv. Kursen belyser de vanligast förekommande formerna av konvalescens- och rehabiliteringsträning med målsättning att få hästen i fullt tävlingsmässigt skick efter utlåtande av veterinär och avslutad medicinsk behandling och/eller rehabilitering. Studenten tränar att ta en aktiv roll i ovan nämnda process. Kursen innehåller obligatoriska övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter, godkänt projektarbete och godkända praktiska prov. Godkänt deltagande i obligatoriska övningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
I kursen ingår hantering av levande djur och organ. Kursen hanterar verkliga fall inom sporten där höga krav på etik, moral och tystnadsplikt förekommer.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
LM1 Upprätta, motivera och kommunicera förslag på träningsprogram och skötsel för uppträning av travhästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos och avslutad konv./rehabilitering
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan ge förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
4/5-Studenten kan ge detaljerade förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
LM2 Redogöra översiktligt för proceduren vid vissa behandlingar av tränings- och tävlingsrelaterade sjukdomar och skador, samt redogöra för proceduren och assistera vid
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten kan översiktligt redogöra för sjukdomar/skador samt kan assistera vid hästsjukvård
LM3 Diskutera och kommunicera betydelsen av olika faktorer och fynd som framkommer vid visitering på stillastående häst och häst i rörelse samt i förekommande fall utforma och motivera åtgärdsförslag
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan översiktligt diskutera faktorer och fynd på häst
4/5-Studenten kan utförligt identifiera,diskutera samt kommunicera faktorer och fynd på häst
LM4 Analyserar friskvårdsproblem samt diskuterar och motiverar förslag till problemlösning på besättnings-och individnivå.
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan på egen hand identifiera, analysera samt kommunicera enklare och uppenbara problemställningar i främmande stall
4/5-Studenten kan på egen hand indentifiera,analysera samt kommunicera subtila och komplexa problemställningar i främmande stall
LM5 Beaktar hållbarhet och etik vid problemlösning kopplat till användning av travhästar och sätta detta i både ett svenskt och ett internationellt perspektiv
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten tar hänsyn till hållbarhet,etik samt internationella perspektiv.
Litteraturlista
- Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HO0120/40040.2021/Litteraturlista_for_HO0120-2021.pdf)