Samhällsvetenskapliga metoder för hållbar utveckling
Information från kursledaren
Välkomna till kursen 'Samhällsvetenskapliga metoder för hållbar utveckling' (samläsning med 'Samhällsvetenskapliga metoder för landsbygdsutveckling').
Vi ses första gången vid kursstart måndagen 15 januari klockan 10.15 i sal Q.
Preliminärt schema inklusive litteraturlista hittar ni här på kurssidan. Notera att all litteratur finns tillgänglig i e-format, och ni kommer att nå den via Canvasrummet (som publiceras i januari 2024). Där kommer ni också att hitta detaljerade läsanvisningar och seminarieinstruktioner etc.
Kursen är utformad för att förbereda er inför en framtida uppsats, och ni kommer att arbeta med era egna uppsatsidéer genom hela kursens gång. Kursens slutexamination utgörs av en projektplan för en uppsats. Börja gärna fundera på vad ni vill skriva era uppsatser om redan nu. Kursens första seminarium (19 januari) kretsar kring att utveckla ett forskningsproblem ur ett bredare intresse, och då är det bra om ni har börjat ringa in ett (eller flera) intressen.
Vi ser fram emot att dra igång kursen och träffa er alla. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor innan kursstart.
Med önskan om en rofylld långhelg och ett trevligt årsslut,
Linus & Katarina
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HU0007-30339 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
HU0007 Samhällsvetenskapliga metoder för hållbar utveckling, 15,0 Hp
Social science research methods in sustainable developmentÄmnen
Hållbar utvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp hållbar utveckling varav 10 hp samhällsvetenskaplig teori.Mål
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att samla in, ordna och analysera empiriskt material som förberedelse för examensarbetet som avslutar programmet. Studenterna resonerar kring styrkor och svagheter i olika metodval inklusive etiska aspekter. Exempel på metoder som studenterna får möta under kursen är intervjuer, fokusgrupper, deltagande observationer, enkäter och diskursanalys. Både kvantitativa och kvalitativa sätt att analysera empirin behandlas och relateras till aktuell forskning inom hållbar utveckling. Kursen utvecklar generella kompetenser genom övning i akademiskt skrivande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera metod- och analysval för vetenskapliga arbeten inom hållbar utveckling och relatera dessa till olika vetenskapsfilosofiska perspektiv
- resonera kring styrkor och svagheter i olika metoder
- utföra självständig insamling och analys av empiriskt material med tonvikt på kvalitativa metoder
- identifiera och diskutera etiska aspekter som uppkommer vid metodval och i den övriga forskningsprocessen
- utföra grundläggande kvalitativ och kvantitativ analys av insamlat empiriskt material
- göra en enkel plan för ett vetenskapligt arbete
- följa grundläggande regler kring akademiskt skrivande.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursens huvudvikt ligger på att studenterna ska lära sig använda vanliga samhällsvetenskapliga metoder samt ordna och analysera insamlad empiri som förberedelse för det självständiga examensarbetet. Studenternas egna idéer om det självständiga arbetet och frågor kring metod och analys kommer till stor del forma undervisningen.
Del 1: Forskningsprocessen och forskningsmetodik
Den här delen av kursen diskuterar på vilka olika sätt forskare tar sig an en viss forskningsfråga och varför de gör det. Vilka styrkor och svagheter finns i olika angreppssätt inklusive användandet av olika metoder och sätt att analysera empiri? Vilka etiska aspekter uppkommer i forskningsprocessen och vad kan en forskare/student göra för att minimera etiska risker?
Del 2: Forskningsmetoder med fokus på kvalitativ forskning
I den här delen behandlas ett antal vanliga metoder såsom intervjuer, fokusgrupper och observationer. Metoderna konkretiseras dels via exempel från pågående forskning och dels genom seminarier som ger studenterna mer handgriplig erfarenhet samt möjlighet att diskutera och experimentera.
Del 3: Metod och analys i hållbar utveckling
I den här delen diskuteras olika, vanliga sätt att forska inom hållbar utveckling. Vanliga metoder att samla in data diskuteras (utöver de som redan diskuterats i Del 2 ovan) och kompletteras med olika sätt att analysera empiriskt material. Kvantitativ datainsamling via enkät behandlas. En enklare kvantitativ analys ingår också i denna del.
Del 4: Plan för vetenskapligt arbete och vetenskapligt skrivande
I den sista delen på kursen får studenterna öva på att sammanfoga metod och analys tillsammans med relevant teori i en enkel plan för ett vetenskapligt arbete. Den framtagna planen syftar till att få studenterna att börja med att aktivt fundera kring sitt eget tilltänkta examensarbete samt öva på att skriva vetenskapligt.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom en kombination av introducerande föreläsningar och övningar av workshop-karaktär, vilka redovisas och diskuteras under seminarier. Kursen förbereder studenterna för att skriva sitt självständiga examensarbete genom att öppna upp för reflektioner kring tänkt ämne och aktivt experimenterande med olika metoder och sätt att analysera empirin för senare användning i examensarbetet. Kursens inlärning om metod och analys konkretiseras i en plan som syftar till att bilda en startpunkt för examensarbetet.
Litteraturen behandlas dels i föreläsningar, dels på seminarier och förväntas utnyttjas aktivt i diskussionen av fallstudierna.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: akademiskt skrivande, vetenskapliga metoder, kritiskt tänkande och skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska: närvaro vid seminarier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning, godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land