Djurmiljö, djurvälfärd och byggnadsfunktion
Kursen behandlar tillämpade aspekter på djurmiljö, byggnadsfunktion och djurvälfärd i djurhållningen. Tonvikten ligger på lantbruksdjur, men även sport- och sällskapsdjur beaktas. Studenterna övar sig i att göra bedömningar och att ge råd kring dessa till olika målgrupper.
Studenterna förbereder och leder seminarier baserade på vetenskapliga artiklar, sammanställer vetenskaplig information och redovisar sammanställt material såväl skriftligt som muntligt. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp. Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. övningar, seminarier, projektarbete och studiebesök.
Information från kursledaren
2020-11-17
Welcome to HV0165, Animal environment, welfare and housing 2021
Welcome to HV0165, Animal environment, welfare and housing 2021 Coordinator: Anna Wallenbeck and Torun Wallgren, Contact: Anna.Wallenbeck@slu.se, Torun.Wallgren@slu.se. The majority of the course will be on distance (zoom) but there will be a few activities with physical meetings. The course introduction will be via zoom Monday 18th of January 2021 9:00-10:00 CET.
Zoom: https://slu-se.zoom.us/j/65919095548
Passcode: 497395
Welcome! Torun and Anna
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0165-30077 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0165
Läsåret 2019/2020
Djurmiljö, djurvälfärd och byggnadsfunktion (HV0165-30242)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Djurmiljö, djurvälfärd och byggnadsfunktion (HV0165-30180)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0165 Djurmiljö, djurvälfärd och byggnadsfunktion, 15,0 Hp
Animal environment, welfare and housingÄmnen
Husdjursvetenskap Husdjursvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hemtenta | 8,0 | 0302 |
Projekt | 5,0 | 0303 |
Workshop | 2,0 | 0304 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 180 hp på grundnivå, varav
- 60 hp biologi eller husdjursvetenskap eller hippologi eller djuromvårdnad eller veterinärmedicin
alternativt 60 hp lantbruksvetenskap (varav minst 30 hp husdjursvetenskap/zoologi)
Samt
- Engelska 6
Mål
Kursen syftar till att ge tillämpade kunskaper om djurmiljö ur byggnadsfunktions- och djurvälfärdsperspektiv. Dessutom syftar kursen till att ge kunskaper om aktuell lagstiftning och etiska aspekter på djurhållning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för samband mellan djurmiljö, djurvälfärd och byggnadsfunktion ur ett tillämpat perspektiv,
planera, redovisa och granska vetenskapliga studier av djurmiljö, ur ett byggnadsfunktions-, djurskydds- och djurvälfärdsperspektiv,
planera och bedöma byggnadsfunktioner som inredning, ventilation och hantering av djur, foder, vatten, gödsel och produkter i olika djurhållningssystem,
beräkna och värdera djurens värmebalans och deras termiska närmiljö samt stallets värme-, fukt- och gasbalans,
mäta och analysera miljöfaktorer av betydelse för djuren,
bedöma djurmiljö ur funktions- och djurvälfärdsperspektiv,
tillämpa EU-lagstiftning och svensk lagstiftning om djurskydd samt kunna analysera och reflektera kring såväl nationella som internationella aspekter på djurskydd, djurmiljö och djuretik, samt beskriva utvecklingen inom området.
Innehåll
Kursen behandlar tillämpade aspekter på djurmiljö, byggnadsfunktion och djurvälfärd i djurhållningen. Tonvikten ligger på lantbruksdjur, men även sport- och sällskapsdjur beaktas. Studenterna övar sig i att göra bedömningar och att ge råd kring dessa till olika målgrupper.
Studenterna förbereder och leder seminarier baserade på vetenskapliga artiklar, sammanställer vetenskaplig information och redovisar sammanställt material såväl skriftligt som muntligt. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp. Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. övningar, seminarier, projektarbete och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen förutsätter goda förkunskaper i djurfysiologi och djurskydd. Kostnader för eventuella studiebesök kan tillkomma.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
HV0165 Animal environment, welfare and housing, 15 Hp
Kurskod: HV0165 |
Kursledare: Anna Wallenbeck och Torun Wallgren |
2021 |
Grade |
Learning outcome 1 - account for relationships between animal environment, animal welfare and building function from an applied perspective |
Learning outcome 2 - plan, present and review scientific studies of animal environment from a building function, animal welfare and animal protection perspective |
Learning outcome 3 -- plan and assess building functions such as fittings, ventilation and handling of animals, feed, water, manure and products in different animal husbandry systems |
Learning outcome 4 - calculate and evaluate the animals' heat balance and their thermal local environment and the stable heat, humidity and gas balance |
Learning outcome 5-- measure and analyse environmental factors of significance for the animals |
5 |
|
The student plans, presents and reviews scientific studies of animal environment from a building function-, animal welfare and animal protection perspective. The student identifies areas of concern, and suggest future research areas. |
|
|
|
4 |
The student accounts for relationships between animal environment, animal welfare and building function from an applied perspective, and describes how problems can be mitigated. |
The student plans, presents and reviews scientific studies of animal environment from a building function-, animal welfare and animal protection perspective. The student identifies areas of concern. |
|
|
|
3 |
The student accounts for relationships between animal environment, animal welfare and building function from an applied perspective. |
The student plans, presents and reviews scientific studies of animal environment from a building function-, animal welfare and animal protection perspective. |
The student plans and assesses building functions such as fittings, ventilation and handling of animals, feed, water, manure and products in different animal husbandry systems. |
The student calculates and evaluates the animals' heat balance and their thermal local environment and the stable heat, humidity and gas balance. |
The student measures and analyses environmental factors of significance for the animals. |
Grade |
Learning outcome 6- assess animal environment from a function and animal welfare perspective |
Learning outcome 7 - apply EU legislation and Swedish legislation about animal welfare and be able to analyse and reflect on both national and international aspects on animal welfare, animal environment and animal ethics, and describe the development in the area |
5 |
Outcome as for grade 3, and perform critical analyses of the findings, and suggests improvements of the animal environment, still feasible for the farmer. |
|
4 |
Outcome as for grade 3, and perform critical analyses of the findings. |
|
3 |
The student assesses the animal environment from a function and animal welfare perspective. |
The student applies EU legislation and Swedish legislation about animal welfare and is able to analyse and reflect on both national and international aspects on animal welfare, animal environment and animal ethics, and describes the development in the area. |
Assessments of outcomes
|
Outcome 1 |
Outcome 2 |
Outcome 3 |
Outcome 4 |
Outcome 5 |
Outcome 6 |
Outcome 7 |
Assessment |
Written exam (4: 3/Fail) |
Written exam (5: 4: 3/Fail) Project work (3/Fail) |
Project work (3/Fail) Workshop (3/Fail) |
Written exam (3/Fail) Project work (3/Fail) Workshop (3/Fail) |
Written exam (3/Fail) Project work (3/Fail) |
Written exam (5: 4: 3/Fail) Project work (3/Fail) |
Written exam (3/Fail) |
Litteraturlista
- Litterature HV0165 2020 [Litterature HV0165 2020] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HV0165/30242.1920/HV0165_Recomended_litterature_2020.pdf)