Avancerad praktik
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för LB0119
Läsåret 2024/2025
Avancerad praktik (LB0119-10028)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Avancerad praktik (LB0119-50015)
2024-06-03 - 2024-09-01
Läsåret 2023/2024
Avancerad praktik (LB0119-40021)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Avancerad praktik (LB0119-30074)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2023/2024
Avancerad praktik (LB0119-20033)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Avancerad praktik (LB0119-10106)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Avancerad praktik (LB0119-50020)
2023-06-05 - 2023-08-27
Läsåret 2022/2023
Avancerad praktik (LB0119-40071)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Avancerad praktik (LB0119-30113)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2022/2023
Avancerad praktik (LB0119-20073)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2022/2023
Avancerad praktik (LB0119-10120)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Avancerad praktik (LB0119-50059)
2022-06-06 - 2022-08-28
Läsåret 2021/2022
Avancerad praktik (LB0119-40047)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2021/2022
Avancerad praktik (LB0119-30119)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2021/2022
Avancerad praktik (LB0119-20054)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2021/2022
Avancerad praktik (LB0119-10124)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0119 Avancerad praktik, 15,0 Hp
Advanced PracticeÄmnen
Lantbruksvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Minst 30 hp kurser på avancerad nivå.Mål
Kursens syfte är att ge de studerande en insikt i möjliga arbetsuppgifter kopplade till det framtida arbetslivet, samt hur teoretiska kunskaper från utbildningen kan omsättas i praktik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
utföra vissa praktiska moment kopplade till arbetet vid den organisation där man genomfört sin praktik (praktikplatsen)
redogöra för de viktigaste färdigheterna som krävs för arbete vid praktikplatsen
föra ett ingående resonemang om betydelsen av kunskaper från den egna utbildningen för verksamheten vid praktikplatsen
föreslå hur ens egna teoretiska kunskaper kan omsättas i praktiska arbetsuppgifter vid praktikplatsen
utförligt redogöra för arbetsvillkoren och de olika yrkesrollerna vid praktikplatsen
utförligt beskriva organisationens/företagets (praktikplatsen) roll i samhället
reflektera över sitt eget behov av ytterligare kunskap för att vara verksam vid praktikplatsen
Innehåll
Under ungefär 80 % av kurstiden deltar studenten i det dagliga arbetet vid praktikplatsen. Den studerande tilldelas en akademisk handledare samt en handledare vid praktikplatsen som en resurs för frågor och diskussion. Efter praktikperioden sammanfattar studenten sina erfarenheter och redovisar dessa såväl skriftligt som muntligt. Den skriftliga rapporten ska innehålla en presentation av praktikplatsen, en beskrivning av arbetsuppgifterna samt studentens egen redogörelse för hur hen har uppfyllt kursens lärandemål.
Studenten ordnar själv sin praktikplats utifrån önskemål och möjligheter. Förberedelse för praktikperiod görs av studenten genom att etablera kontakt med en möjlig praktikplats i Sverige eller utomlands. Kursledare måste godkänna praktikplats och praktikplan. Studenten specificerar i samråd med kursledare och representant för praktikplatsen de specifika arbetsuppgifter som praktiken medför.
Den praktiska handledningen på praktikplatsen utformas individuellt mellan handledare och student.
Närvaro på praktikplatsen samt deltagande i slutseminarium (studenternas muntliga redovisning av erfarenheter från praktikperioden) är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av erfarenheter från praktiken och uppfyllda obligatoriska moment: närvaro på praktikplatsen samt deltagande i slutseminarium.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Studenten tillfrågar och föreslår praktikplats. Innan praktiken påbörjas ska praktikplatsen godkännas av kursledare. Student som är registrerad på kursen är försäkrad av Kammarkollegiet genom SLU. Blankett för godkännande av en praktikplats samt instruktioner för skriftliga uppgifter finns på aktuell kurshemsida.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Compulsory reading
Clark SC 2003. Enhancing the educational value of business internships. Journal of Management Education, 27: 472-484. DOI: 10.1177/1052562903251350
Katajavuori N, Lindblom-Ylänne S, Hirvonen J 2006. The significance of practical training in linking theoretical studies with practice. Higher Education 51: 439-464. DOI 10.1007/s10734-004-6391-8
**Optional reading**
Eugenio-Gozalbo M, Ramos-Truchero G, Suárez-López R. 2021. University gardens for sustainable citizenship: assessing the impacts of garden-based learning on environmental and food education at Spanish higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education 22: 516-534. DOI: 10.1108/IJSHE-06-2020-0208
Roberts TG 2006. A Philosophical Examination of Experiential Learning Theory for Agricultural Educators. Journal of Agricultural Education 47: 17-29. DOI: 10.5032/jae.2006.01017