Projektkurs Trädgårdsdesign
Information från kursledaren
Hej och välkomna till årets Projektkurs Trädgårdsdesign!
Kursen kommer att helt bedrivas på distans.
För mer infromation angående kursen hänvisar jag er till kursens Canvassida.
Hälsningar Petra Thorpert
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0220-30177 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0220
Läsåret 2019/2020
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30214)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30014)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30113)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30080)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30175)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30174)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Projektkurs Trädgårdsdesign (LK0220-30145)
2014-01-20 - 2014-03-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0220 Projektkurs Trädgårdsdesign, 15,0 Hp
Project Garden DesignÄmnen
Trädgårdsvetenskap Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp i landskapsplanering eller landskapsarkitektur eller trädgårdsvetenskap.Mål
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla sina kunskaper och färdigheter i design inom trädgårdsingenjörens kontext och utifrån olika situationer utveckla och testa gestaltningsidéer/design, samt relatera dem/den till en framtida utveckling och skötsel, upphandling samt kundrelationer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
utifrån olika situationer utveckla och testa gestaltningsidéer/design, samt relatera dem/den, till en framtida utveckling och skötsel. Tonvikten läggs på den lilla skalan, främst trädgård och avgränsade parkmiljöer, men även inglasade miljöer/gränsen mellan ute och inne.
föreslå en till uppgiften relevant anläggnings- och skötselbeskrivning
utveckla individuella arbetsmetoder och förhållningssätt till arbetsprocessen; från tidsplanering och kundkontakt, offert/upphandlingsunderlag till informationssökning och utvecklande av kontaktnät.
Innehåll
Kursen behandlar övningar som på olika sätt berör trädgårdsdesign. Designprojekt som kopplas till verkliga eller iscensatta situationer.
Arbetsuppgifterna inom projektkursen ger en tydlig verklighetsanknytning genom att olika personer; verksamma inom området trädgårdsdesign, föreläser eller på olika sätt medverkar vid programformulering, handledning, seminarium etc. Verklighetsanknytning ges även genom att studenterna arbetar med verkliga eller iscensatta projekt med kundkontakter, kundmedverkan etc.
Arbetet bedrivs i projektgrupper eller enskilt. Genom att grupperna regelbundet informerar varandra kan projektdeltagare också delges erfarenheter och kunskaper om ett större antal problemställningar och möjligheter.
Fördjupade kunskaper i trädgårdsdesign och viktiga angränsande kunskapsfält samt viss produktutveckling sker i form av workshops/övningar vid återkommande tillfällen inom kursen. (Exempel på workshop: a) tidsplanering och projektupplägg, b) kundkontakt och kunskapsöverföring, c) idéer och visioner d) gestaltning och anpassning till plats och situation e) materialval f) ljussättning g) vatten i trädgården h) produktutveckling i) anläggning och vegetationsdynamik/ skötsel).
Speciellt fokuseras redovisningar och argumentationen kring;
kunskapen om den befintliga platsen för projektet.
motiv till föreslagen gestaltning
gestaltningsarbetets process och resultat
konsekvensbedömning av föreslagen lösning
förslagens möjligheter till framtida utveckling och skötsel
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Inlämning av övningsuppgifter och seminarieuppgifter. Godkända övningar och seminarieuppgifter. Deltagande i seminarier och exkursioner.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examinationer: Minst tre omprov kommer att erbjudas under två år efter beslutet om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav kommer att erbjudas inom två år efter beslutet om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning