Hälsoträdgårdar
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2024-11-14
Andra kursvärderingar för LK0274
Läsåret 2023/2024
Hälsoträdgårdar (LK0274-10231)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Hälsoträdgårdar (LK0274-10003)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Hälsoträdgårdar (LK0274-10161)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Hälsoträdgårdar (LK0274-10143)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Hälsoträdgårdar (LK0274-10226)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Hälsoträdgårdar (LK0274-10063)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Hälsoträdgårdar (LK0274-10125)
2017-08-28 - 2017-11-05
Läsåret 2016/2017
Hälsoträdgårdar (LK0274-10113)
2016-08-29 - 2016-11-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0274 Hälsoträdgårdar, 15,0 Hp
Healthcare gardensÄmnen
Trädgårdsvetenskap Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp landskapsarkitektur eller 60 hp trädgårdsvetenskap.Mål
Kursen syftar till att ge en introduktion till forskning om hälsofrämjande miljöer samt grundläggande kunskaper inom trädgårdsgestaltning som fokuserar särskilda målgruppers olika behov och preferenser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
redogöra för begreppet hälsoträdgård samt ge exempel på vad hälsoträdgårdar kan innehålla och hur de kan användas
sammanställa kunskap som är relevant för specifika målgruppers samspel med utomhusmiljö
dra slutsatser om olika målgruppers samspel med utomhusmiljö
beskriva kvaliteter och brister i befintliga utomhusmiljöer utifrån olika målgruppers varierande behov
ge ändamålsenliga förslag för innehåll och utformning av hälsoträdgårdar
kommunicera praktiska och teoretiska kunskaper inom området till yrkesverksamma och lekmän
Innehåll
Kursen består av två delar. Den första delen utgörs av en genomgång av grundläggande begrepp och litteratur om hälsoträdgårdar och olika målgruppers behov i utemiljön, exempelvis barn, äldre, sjuka eller funktionshindrade personer. Studenterna gör här kunskapssammanställningar om särskilda behov, beteenden och egenskaper som kännetecknar olika målgrupper och lär sig om olika metoder för platsanalyser med relevans för hälsoträdgårdar. I den andra delen omsätts kunskapen till faktiska slutsatser om olika målgruppers samspel med utomhusmiljö. Olika miljöers för- och nackdelar diskuteras i förhållande till de olika målgruppernas specifika behov för att leda till ändamålsenliga förslag för innehåll och utformning av hälsoträdgårdar.
Kursen innehåller föreläsningar, workshops, övningsuppgifter (obligatoriska), seminarier (obligatoriska) och studiebesök (obligatoriska).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Närvaro och aktivt deltagande i obligatoriska moment.
Godkända skriftliga övningsuppgifter inklusive opposition och muntlig presentation.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Kurslitteratur: **** LK0274 **Hälsoträdgårdar
I kurslitteraturlistan nedan finns angivet om litteratur finns på Canvas på Alnarpsbiblioteket eller på webben. Litteratur på Canvas är tillgänglig för dig som går kursen men du har inte rätt att sprida vidare.
Många av SLU-bibliotekens databaser, e-tidskrifter och andra elektroniska resurser är licensbelagda och kan bara användas internt inom SLU. Dessa licensbelagda resurser kan du som är student få tillgång till med hjälp av vår VPN-tjänst, oberoende av var du befinner dig. Läs här om hur du går tillväga: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/databaser-och-e-tidskrifter/
Kurslitteraturen är uppdelad i följande delar:
- Referenslitteratur till kursen i sin helhet
- Kurslitteratur till uppgift: Utgångspunkter och begrepp
- Kurslitteratur till uppgift A: Samla dokumenterad kunskap om en målgrupp
- Kurslitteratur till uppgift B: Samla erfarenhet om en målgrupp
- Kurslitteratur till uppgifterna C och D: Platsanalys och gestaltning
Det finns möjlighet att boka hjälp av en bibliotekarie (exempelvis till uppgift A): https://www.slu.se/site/bibliotek/kontakta-oss/boka-en-bibliotekarie/
Referenslitteratur till kursen i sin helhet
Bengtsson, A., Oher, N., Åshage, A., Lavesson, L., Grahn, P. (2018). Evidensbaserad design av utemiljö i vårdsammanhang: En forskningssammanställning. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap: rapportserie:17. Alnarp: Sveriges lantbruksuniversitet. https://pub.epsilon.slu.se/15686/
Cooper Marcus, C. & Sachs, N. (2014) Therapeutic Landscapes: An Evidence-Based Approach to Designing Healing Gardens and Restorative Outdoor Spaces. John Wiley and Sons, New Jersey. (Alnarpsbiblioteket: online access)
**Kurslitteratur: Utgångspunkter och begrepp **
Abramsson, K. & Tenngart, C. (2003) Grön Rehabilitering. Behov, möjligheter och förutsättningar för en grön rehabiliteringsmodell. Växjö: LRF Sydost. (Alnarpsbibl.)
Grahn, P. (2012) Natur och hälsa i en alltmer urban livsmiljö. Socialmedicinsk tidskrift 3, sid 207-216. http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/917/727
Grahn, P. & Ottosson, Å. (2010) Trädgårdsterapi:* Alnarpsmetoden: Att ta hjälp av naturen vid stress och utmattning. *Stockholm: Bokförlaget Bonnier Existens. (Alnarpsbiblioteket)
Hägerhäll, C. (2005) Naturen i landskapsupplevelsen och landskapsupplevelsens natur. I M. Johansson & M. Küller (Red.), Svensk miljöpsykologi. Stockholm: Studentlitteratur. Sid. 209-226. (Alnarpsbiblioteket)
Nebelong, H. (2003) Sansehaver – Naturens terapirum. *Vaekst *4:2003 (Canvas)
Schmidtbauer, P., Grahn, P. & Lieberg, M. (2005) *Tänkvärda trädgårdar. *Stockholm: Formas. (Alnarpsbiblioteket)
Cooper Marcus, C. & Sachs, N. (Eds.) (2014) Therapeutic Landscapes: An Evidence-Based Approach to Designing Healing gardens and Restorative outdoor spaces. John Wiley & Sons Ltd.
Kurslitteratur A: Samla dokumenterad kunskap om en målgrupp
Läkemedelsverket (2014) *Läkemedelsboken *www.lakemedelsboken.se
Nevstrup Andersen, L. (2007) *Betydningen af de aktiviteter som udføres af deltagerne i Alnarps Rehabiliteringshave og sammenhængen til omgivelserne. *Examensarbete, SLU Alnarp. http://ex-epsilon.slu.se/1812/
Malmgren, P. (2008) Upplevelser* av natur utan visuella intryck*. Examensarbete, SLU. https://stud.epsilon.slu.se/12930/
Pálsdóttir, A.M., Stigsdotter, U., Persson, D., Thorpert, P. & Grahn, P. (2018). The qualities of natural environments that support the rehabilitation process of individuals with stress-related mental disorder in nature-based rehabilitation.* Urban Forestry and Urban Greening*. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2017.11.016
Extensivt
Björkqvist, U. (2009) *Naturnära omsorg – en handbok. *Kårkulla samkommun, Vasa. (Alnarpsbiblioteket) Kan köpas via: majohans@karkulla.fi
Kurslitteratur B: Samla erfarenhet om en målgrupp
Jacobsen, J. (1993) Intervju: Konsten att lyssna och fråga. Lund: Studentlitteratur. (Alnarpsbiblioteket)
** Extensivt**
Trost, J. (2005) Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (Alnarpsbiblioteket)
Kurslitteratur C och D: Platsanalys och gestaltning
Ahnesjö, Sofia, 2019. Utvärdering av miljökvaliteter i utemiljö vid barn- och ungdomspsykiatrisk akutmottagning. Examensarbete, SLU Alnarp. https://stud.epsilon.slu.se/15439/7/ahnesjö_s_200320.pdf
Bengtsson, A., Oher, N., Åshage, A., Lavesson, L., Grahn, P. (2018). Evidensbaserad design av utemiljö i vårdsammanhang: En forskningssammanställning. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap: rapportserie:17. Alnarp: Sveriges lantbruksuniversitet. https://pub.epsilon.slu.se/15686/
Bengtsson, A. & Grahn, P. (2014). Natur och trädgård i ett vårdsammanhang. I Wijk. H. (red) Vårdmiljöns betydelse. Studentlitteratur. Sid 229-254. (Canvas)
Bengtsson, A. (2003) Utemiljöns betydelse för äldre och funktionshindrade – Kunskapssammanställning. Statens folkhälsoinstitut 2003:6. Läs kapitel ”Attraktiv utevistelse” samt ”Tillgänglig utevistelse” (sid 48-70) i: r2003-60-utemiljons-betydelse.pdf (norskfriluftsliv.no)
Månsson, K. (2002) Bygg för alla. Stockholm: Svensk byggtjänst. (Alnarpsbiblioteket)
Nordh, H. (2006) Parkkaraktärer – ett verktyg för planering och gestaltning av grönområden. Examensarbete, SLU. http://ex-epsilon.slu.se/1069/ Läs kapitel 3 och 4 (sid 15-26)
Oher, N. (2016) Hälsofrämjande vårdmiljöer från insida till utsida. Examensarbete SLU. oher_n_161212.pdf (slu.se)
Persson, K. (2006) Vatten som väcker sinnena. Examensarbete, SLU. http://ex-epsilon.slu.se/1395/
Stigsdotter, U. (2012) Terapiträdgårdar – evidensbaserad hälsodesign. Socialmedicinsk tidskrift 3, sid 240-250. http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/914/722