Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0308-20032 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0308
Läsåret 2021/2022
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0308-20063)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0308-20087)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0308-20024)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0308-20042)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0308 Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö, 15,0 Hp
Studio - Planning and designing the residential environmentÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landskapsarkitekturMål
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om planering och gestaltning av boendemiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
förklara sin egen gestaltningsprocess i relation till ett urval gestaltningsteoretiska texter
översiktligt redogöra för grundläggande planeringsteoretiska begrepp och hur de kommer till uttryck i svenskt regelverk med fokus på detaljplanens syfte och innehåll
översiktligt redogöra för modern svensk stadsbyggnad, dess grundtankar och uttryck i boendemiljöer
översiktligt redogöra för grundläggande begrepp från sociologi och miljöpsykologi relevanta för planering och gestaltning av boendemiljöer
Färdighet och förmåga
läsa en detaljplan och förklara hur den möjliggör och begränsar utformning av boendemiljöer
inventera, analysera och presentera en befintlig boendemiljö som grund för ett gestaltningsförslag
formulera bärande idéer för gestaltning av boendemiljöer
gestalta en boendemiljö på övertygande sätt med avseende på befintliga förutsättningar, form, funktion och olika människors behov och intressen
presentera ett gestaltningsförslag muntligt och visuellt med hjälp av digitala layout och bildprogram
Innehåll
I föreläsningar, fält- och litteraturstudier samt obligatoriska övningsuppgifter lär sig studenterna grunderna i detaljplanernas syfte och innehåll, uppbyggnad och centrala begrepp. Viktiga aktörer, deras roller och intressen i plan- och byggprocessen diskuteras. Vidare vad som kännetecknar bostadsområden från 1900-talet fram till idag, samt grundläggande sociologiska och miljöpsykologiska aspekter relevanta för arbetet med boendemiljöer. I övningar lär sig studenterna läsa detaljplaner och hur de påverkar boendemiljöer. En obligatorisk exkursion till mellansvensk stad genomförs för att studera exempel på 1900-talets boendemiljöer.
I en större obligatorisk studioövning gestaltar och presenterar studenterna ett förslag till boendemiljö i ett befintligt område och lär sig därmed vad som är viktigt innehåll specifikt för denna typ av uppgift. Särskild vikt läggs vid ett medvetet förhållningssätt till de befintliga förhållandena, till plats-och rumsskapande, barnens behov och tillgänglighetsfrågor. En övning som samtidigt tränar en prövande skissmetodik användbar för andra typer av gestaltningsuppgifter. Förmågan att kommunicera som landskapsarkitekter utvecklas då studenterna gestaltar och presenterar med hjälp av planer, sektioner, perspektiv och text. Muntlig presentation av projektet ingår som obligatoriskt moment i övningen. I en avslutande övning förklarar studenterna sin gestaltningsprocess och relaterar till ett urval gestaltningsteoretiska texter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen är uppdelad i delprov motsvarande kursens två delar, planering och gestaltning. De olika delarna bedöms var för sig och sammanvägs till ett slutbetyg vilket framgår av betygskriterierna.
Planering 5 hp: Godkända övningsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
Gestaltning 10 hp: Godkända övningsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• **Examination**: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • **Obligatoriska moment**: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.Exkursion ingår i kursen och eventuella kostnader presenteras i samband med kursstart.
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Tillgängliga pdf:er, finns på Canvas under litteratur:
Bostadsgården, s 3-9
På gården- artikelserie
Stadens struktur- s 4-89, 95-100, 103-107- hoppa över de sidorna med Generella förhållningssätt och strategier, Råd/vägledning/rekommendationer.
Urbana ekosystemtjänster – s 10-15, 32-38
Designprocessen, litteraturkompendium (tid under juldagarna, se schema!)
Tryckt upplaga:
Effektiv visuell kommunikation, kap 7-10 (Bo Bergström)
Webben:
(Detta kommer ni ha tid för i jul och nyår, se schema!)
Läs på Sthlm stad och Uppsala kommuns hemsidor om Detaljplaner (DP), DP-och stadsbyggnadsprocesser och de olika stegen, vilka planhandlingar som ingår samt ögna genom underlag som använts inför framtagandet av en DP:
https://xn--vxer-loa.stockholm/stadsbyggnadsprocessen
https://bygg.uppsala.se/samhallsbyggnad-utveckling/detaljplanering/
Läs på om detaljplanering och delar av PBL, kapitel 1, 4 och 5 på Boverkets webbsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Allmant-om-PBL/ under ”Att arbeta med PBL”. Läs även om ”Olika intressen”, och ”Teman”: Parkering, Ekosystemtjänster i den byggda miljön, Riksintressen, Kulturvärden samt Nationella mål.
Referenslitteratur
Tillgängliga pdf:er, finns på Canvas under litteratur
Stadens struktur- s 90-100, 126-129
Rosendal etapp 3 – grönytefaktor för kvartersmark