Studioprojekt - Rum, plats, mobilitet
The course contains lectures, excursions, literature seminars (compulsory), critique - reviews of exercises (compulsory), supervised exercises in the studio, and own work in the studio.
The course gives 15 credits of skill training in the degree of master of science in landscape architecture.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0443 Studioprojekt - Rum, plats, mobilitet, 15,0 Hp
Studio Project - Space, Place, MobilityÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• samhällsbyggnadsteknik.
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig i planering, gestaltning och förvaltning av transportinfrastruktur. Under kursen arbetar studenten i olika skalor, med en spännvidd från lokalisering till platsspecifik gestaltning. Studenten får öva sig i att tolka landskapets form, tidsdjup och ekologiska samband. Kursen ger studenten möjlighet att utveckla sina färdigheter att gestalta för rörelse i olika hastigheter. Studenten ges möjlighet till fördjupningar inom olika teman, såväl teoretiska, konstnärliga som praktiska.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• tillämpa analysmetoder som visar på en förståelse för hur transportstrukturer påverkar landskapet
• redogöra för och till viss del tillämpa planläggning för väg och järnväg
• välja, motivera och gestalta åtgärder som syftar till att skapa transportsystem som samverkar med landskapet
• genomföra och redovisa ett infrastrukturprojekt utifrån kunskap om konsekvenser på flera skalnivåer
• presentera konsekvenser av det genomförda projektet på ett övertygande sätt
• reflektera vad projektet kan bidra med och kritiskt granska resultatet utifrån kursens olika moment samt de referenser och teorier som ingått i kursen.
Innehåll
Kursen behandlar landskapsarkitekturens metoder för att planera, gestalta och förvalta transportsystem. Med utgångspunkt från gällande teorier och metodik om mobilitet och transportarkitektur undersöker studenten olika åtgärdsval. Under kursen erbjuds aktuell kunskap inom området genom litteraturstudier, föreläsningar och exkursioner. Arbetsmoment omfattar gruppövningar för att analysera landskapet, identifiera frågeställningar och föreslå lösningar som stödjer ett transportbehov. Ett individuellt projekt genomförs där studenten tillämpar sina kunskaper om landskapet och anläggningen till en gestaltad helhet. Några viktiga aspekter som karaktäriserar temat är färdighetsträning i att förstå sammanhanget på platsen i olika skalor och att gestalta rumsliga sekvenser som fungerar för rörelse i olika hastigheter.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: föreläsningar, exkursioner, litteraturseminarier (obligatoriska), kritik – genomgångar av övningar (obligatoriska), handledda övningar i studio, och eget arbete i studio.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, problemlösning, teknikanvändning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering, kreativitet.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom bland annat studiebesök, gästföreläsningar och case/uppgifter.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinatorn kommer att utvärdera kvaliteten på de inlämnade obligatoriska uppgifterna och rapporterna samt kursdeltagares förmåga att presentera muntligt och engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner. Specifikationer om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning