Studioprojekt - Rum, plats, mobilitet
The course contains lectures, excursions, literature seminars (compulsory), critique - reviews of exercises (compulsory), supervised exercises in the studio, and own work in the studio.
The course gives 15 credits of skill training in the degree of master of science in landscape architecture.
Information från kursledaren
Welcome!
Hello and welcome to Space, place and mobility!
The course will start on Campus Alnarp 2 nd September at 13.00 hrs. Articum 1
Weekly structure:
The first week we will dive into the concept of mobility and anatomy of transport infrastructure. The next three weeks will contain lectures, literature seminars, group assignments and trips to your study areas. This is an intense phase where we hope you will be inspired and enlighted with new perspectives on mobility and aspects connected to transport infrastructure in the landscape. These weeks contains both group and individual work, tutoring and wrap up sessions. In the wrap up sessions you will have the opportunity to progress with the help of peers. Attending tutoring is highly recommended since this is course where you will practice new skills. From the fifth week your focus will be set on your individual project and tutoring and interim seminars will take place.
We will head off on a fieldtrip in Skåne on the 10 th September and on a two-day excursion to Gothenburg and beyond on the 12 th-13 th of September. Further information will be supplied.
On the 25 th of October you will present your individual project. The last week is assigned to finishing a written report.
Exercises:
Exercises will happen the first week. It is about the anatomy of transport infrastructure and the perception of movement.
Assignments:
There are three assignments and one individual project in this course. These will be handed in by uploading them on Canvas and are compulsory to pass the course.
Cases:
There are two cases in this years course. One is located east of Gothenburg and other in the south, between Börringe and Ystad (Skania). The cases will be your focus during the group assignments. You will also do your individual project inside one of the areas.
Tutoring:
For the assignments you will be offered tutoring. The tutoring will be held in groups during the first three assignments. For tutoring you need to book a time-slot for your group. Tutoring will be done in both reality and may be conducted on zoom. The time slots for the appointments will be uploaded the day before.
Wrap ups:
In the wrap up your group will usually have 10 minutes to present and then 5 minute discussion after. Everyone in the class listens to all the presentations. Before the wrap ups you will receive a schedule for when your group will present under the schedule module.
Seminars:
In this course there are 3 literature seminars. For the seminars the class will be divided in smaller groups to discuss the literature.
Excursions:
In this course there are three excursions that will include visits to your study areas. On the 10 th September you make a return trip to Alnarp. On the 12th to 13th of September the bus leaves Malmö early in the morning and returns late evening on the 13 th. We are staying at a hostel in Partille. The two day excursion will be charged to cover the accommodation. Before each fieldtrip you will have a detailed schedule containing pickup/ meeting place.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0443 Studioprojekt - Rum, plats, mobilitet, 15,0 Hp
Studio Project - Space, Place, MobilityÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• samhällsbyggnadsteknik.
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig i planering, gestaltning och förvaltning av transportinfrastruktur. Under kursen arbetar studenten i olika skalor, med en spännvidd från lokalisering till platsspecifik gestaltning. Studenten får öva sig i att tolka landskapets form, tidsdjup och ekologiska samband. Kursen ger studenten möjlighet att utveckla sina färdigheter att gestalta för rörelse i olika hastigheter. Studenten ges möjlighet till fördjupningar inom olika teman, såväl teoretiska, konstnärliga som praktiska.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• tillämpa analysmetoder som visar på en förståelse för hur transportstrukturer påverkar landskapet
• redogöra för och till viss del tillämpa planläggning för väg och järnväg
• välja, motivera och gestalta åtgärder som syftar till att skapa transportsystem som samverkar med landskapet
• genomföra och redovisa ett infrastrukturprojekt utifrån kunskap om konsekvenser på flera skalnivåer
• presentera konsekvenser av det genomförda projektet på ett övertygande sätt
• reflektera vad projektet kan bidra med och kritiskt granska resultatet utifrån kursens olika moment samt de referenser och teorier som ingått i kursen.
Innehåll
Kursen behandlar landskapsarkitekturens metoder för att planera, gestalta och förvalta transportsystem. Med utgångspunkt från gällande teorier och metodik om mobilitet och transportarkitektur undersöker studenten olika åtgärdsval. Under kursen erbjuds aktuell kunskap inom området genom litteraturstudier, föreläsningar och exkursioner. Arbetsmoment omfattar gruppövningar för att analysera landskapet, identifiera frågeställningar och föreslå lösningar som stödjer ett transportbehov. Ett individuellt projekt genomförs där studenten tillämpar sina kunskaper om landskapet och anläggningen till en gestaltad helhet. Några viktiga aspekter som karaktäriserar temat är färdighetsträning i att förstå sammanhanget på platsen i olika skalor och att gestalta rumsliga sekvenser som fungerar för rörelse i olika hastigheter.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: föreläsningar, exkursioner, litteraturseminarier (obligatoriska), kritik – genomgångar av övningar (obligatoriska), handledda övningar i studio, och eget arbete i studio.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, problemlösning, teknikanvändning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering, kreativitet.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom bland annat studiebesök, gästföreläsningar och case/uppgifter.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinatorn kommer att utvärdera kvaliteten på de inlämnade obligatoriska uppgifterna och rapporterna samt kursdeltagares förmåga att presentera muntligt och engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner. Specifikationer om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1. Landscape architecture and transport infrastructure
Eckersten, S. (2024) Advancing sustainable transport systems: Strengthening environmental considerations and sustainability perspectives in Strategic choice of measures. Diss. KTH Royal Institute of Technology. https://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1860031&dswid=7745 , 9-22.
Lokman, K. (2017) Cyborg landscapes: Choreographing resilient interactions between infrastructure, ecology, and society*. Journal of Landscape Architecture*, 12:1, 60-73.
TDOK 2015:0323, v. 3.0. The Ecological and Cultural Heritage standards (Riktlinje Landskap). Trafikverket
Jones, M, Howard, P, Olwig , P K, Primdahl J, Sarlöv Herlin, I. (2007) Multiple interfaces of the European Landscape Convention. *Norsk Geografisk Tidsskrift - Norwegian Journal of Geography*, 61:4, 207-216
# 2\. Infrastructure, biodiversity and maintenance
E. O’Brien. (2006) *Habitat fragmentation due to transport infrastructure : Practical considerations *The Ecology of Transportation: Managing Mobility for the Environment. 191-204
Bekker, H, Stegehuis, B, de Vries, H. (2011). Defragmentation measures for the protection of our wildlife heritage. Rijkswaterstaat, Delft. [http://www.mjpo.nl](
Psaralexi, M.K, Votsi, N.EP, Selva, N, Mazari, A.D and Pantis, JD. (2017). \*Importance of Roadless Areas for the European Conservation Network. \*Frontiers in Ecology and Evolution, 5:2
Helldin, J.O. (2022). Are several small wildlife crossing structures better than a single large? Arguments from the perspective of large wildlife conservation*. Nature conservation 2022.**
*https://natureconservation.pensoft.net/article/67979/
# 3\. Social perspectives
van Eldijk, J. Gil, N. Kuska, R.s. Patro. (2020) Missing links – Quantifying barrier effects of transport infrastructure on local accessibility. Transportation Research Part D 85 102410
Smidfelt Rosqvist, L. (2019). Gendered Perspectives on Swedish Transport Policy-Making: An Issue for Gendered Sustainability Too: From One to Many Tracks. January 2019. DOI: 10.1007/978-3-030-05042-9_4. In book: Integrating Gender into Transport Planning.
Till Koglin & Tom Rye. (2014) The marginalisation of bicycling in Modernist urban transport planning.* Journal of Transport & Health* 1. 214-222
Wendle, B., Eriksson, U. (2014). *Transport for an Attractive City – An introduction to TRAST. *Trafikverket/Sveriges kommuner och landsting
# Optional literature
Recommendations infrastructure and mobility:
Bannister, D. (2007). The sustainable mobility paradigm. Transport Policy 15 (2008) 73-80.
https://www.youtube.com/watch?v=EXo0gdlVvNU
https://www.youtube.com/watch?v=HQgwwIEnnpA
Haustein, S,. [Till Koglin, ](
Nina Vogel (2015): Municipalities’ ambitions and practices: At risk of hypocritical sustainability transitions? Journal of Environmental Policy & Planning, DOI
Ståhle, A. (2016). *Closer together - This is the future of Cities. *Dokument press. Årsta.
Litman, T. ( 2019). *Generated Traffic and Induced Travel Implications for Transport Planning. *Victoria Transport Policy Institute
T. Koglin, N. Vogel, S. Perander, A. Larsson, E. Marcheschi. *Implementering av bilfria distrikt - *En dokumentstudie från ett internationellt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. K2 Working papers 2019:8
Tanulku, B., Pekelsma, S. (2024) Physical and Symbolic Borders and Boundaries and How They Unfold in Space. An inquiry om making, unmaking and remaking borders and boundaries across the world. Routledge
*Recommendations *Infrastructure, biodiversity and maintenance
Tikka, Pärvi M et. al. (2000) Can grassland plant communities be preserved on road and railway verges? Applied Vegetation Science 3: 25-32, 2000
Runesson, K, (2012). Vegetation och flora i vägkanter – effekter av olika metoder för skötsel och underhåll. Kunskapssammanställning. CBM:s skriftserie 63. Centrum för biologisk mångfald.
Trafikverkets underhållsplan - för åren 2024–2027 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1846520/FULLTEXT01.pdf
Handbooks
Vägunderhåll– så här vårdar och sköter vi våra vägar och anläggningar (2011) chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1389861/FULLTEXT01.pdf
Iuell et al. (2003) Habitat Fragmentation due to Transportation Infrastructure; Wildlife and Traffic – A European Handbook for Identifying Conflicts and Designing Solutions https://handbookwildlifetraffic.info/handbook-wildlife-traffic/
Banverket/Vägverket (2005) Vilda djur och infrastruktur – en handbok för åtgärder. Banverket Miljösektionen rapport 2005:5, Vägverket rapport 2005:72. [https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12025/RelatedFiles/2005\_72\_vilda\_djur\_och\_infrastruktur\_en\_handbok\_for\_atgarder.pdf](
van der Ree R, Smith DJ, Grilo C (2015). Handbook of Road Ecology. John Wiley & Sons Ltd, UK: 1-522. (No open access, but may be accessible as e-book through your library.)
Recommendations social aspects:
Luigi Maffei et. al. 2013. *The influence of visual characteristics of barriers on railway noise perception. *Science of The Total Environment Vol 45-446 (2013) 41-47
Sustainable Urban Mobility Plan – Creating a more accessible Malmö [https://malmo.se/download/18.16ac037b154961d0287384d/1491301288704/Sustainable+urb](
Recommendations spatial perception and communication:
Smithson, A. (1983). \*AS in DS: An eye on the road. \*Delft University Press https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:b72d1c6b-36d8-4511-b510- fe9c91cbe8e8?collection=research