Temakurs 2025
**If you are interested in influencing the use of landscape architecture in today's society, you should apply for this course. We all know how valuable landscape architecture is for the development of society, but how do we get others to understand it as well?**
Not every decision-maker in society knows that landscape architecture, including the design, planning and management of landscapes in urban and rural settings, encompasses knowledge and skills that address many of the central challenges facing society today; adaptation to climate change, the decline of biodiversity, people's physical and mental health and well-being, lack of public participation and democracy to name some of the most important. Landscape architecture is also characterized by a holistic as well as a transformative approach, which both are needed for a sustainable societal development.
In the course, we discuss the role of landscape architecture in today´s society and work with definitions and descriptions of landscape architecture depending on the target group. We analyze the paths for political and administrative decisions around landscape-related issues and explore lobbying and other influence measures towards politicians, organizations, companies, mass and social media but also the public.
The course suits students with a certain activist streak, interested in learning more about how society works and how to inform and influence it! The course is carried out through a combination of literature studies, seminars, individual and group exercises and study visits. You will get in contact with interesting people outside academia and learn how to communicate the value of your profession.
The course concludes with a personally written essay on the subject. During the course, there will definitely be opportunities to focus on what you are personally passionate about within landscape architecture.
The context during the course will be Swedish society, but references to other countries are also appreciated.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0446 Temakurs 2025, 15,0 Hp
Theme course 2025Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• samhällsbyggnadsteknik.
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursen syftar till en teoretisk, konstnärlig och/eller praktisk fördjupning av ett aktuellt tema som presenteras av kursledningen inför varje kursstart. Kursens flexibla karaktär innebär att kursens generella lärandemål bör förtydligas vid varje kursstart.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• teoretiskt, konstnärligt och/eller praktiskt fördjupa sig i ett tema
• presentera resultatet av en temafördjupning på ett övertygande sätt
• reflektera över arbetsmetoder, använda teorier och resultat med avseende på aktuell temafördjupning.
Innehåll
Kursen tillvaratar tillfälliga projekt och uppslag som kan bidra till mångfald och kvalitet i utbildningen. Teman kan omfatta såväl praktiknära uppgifter som forskningsanknutna frågeställningar. Ett annat område som lämpar sig som tema är deltagande i arkitekttävling. Studenterna ges i samråd med kursledningen ett stort ansvar för upplägg och genomförande av kursen. Temafördjupningen kan genomföras individuellt eller i grupp. I kursen betonas kvalitet, teori/reflektion samt redovisning och presentation.
Kursen innehåller fördjupning inom relevanta teman. Dessa studier är antingen i form av grupparbete eller individuellt arbete, och är ibland schemalagda och då är de i de flesta fall obligatoriska. Detta förklaras närmare vid kursstart.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kreativt tänkande, kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, självständighet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd temafördjupning. Godkända redovisningar av temafördjupningen. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning