Studioprojekt - Storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB
Find portfolio instructions on: [https://www.slu.se/lam-portfolio/](
Information från kursledaren
Welcome to this year's Large Scale course!
Energy Landscapes will be the theme of this year's course once again, following up on the great success of last year's courses. Discussing “landscape” in a context of Green energy transition is important since the new energy sources will have a great impact on our landscapes and, still, the concept of landscape is not yet sufficiently present within policy documents on the green energy transition (at least not in Sweden). Thus, we as landscape architects have an important task in informing society and politicians about possible clashes with existing landscape qualities, how to avoid such problems and possible, more sustainable, solutions.
Energy landscapes will be discussed from theoretical perspectives down to very concrete issues of how to analyze landscape and landscape impact, mitigation and compensation measures as well as possible design strategies for more sustainable solutions. Even though special attention will be directed towards the green energy transition, there will also be other large scale landscape-related issues discussed, such as e.g. infrastructure projects and historical dimensions of large scale landscape transformation.
This year we have had the great luck of having an excursion to Dalarna (mid-Sweden) sponsored by Svensk Vindenergi and Dalavind! Projects related to Dalarna is therefore recommended for your individual project, and if there is money left from the group excursion, then individual trips for further studies in Dalarna later on in the project might also be financed from the sponsorship. But projects anywhere in Sweden and abroad are welcome!
We will also discuss projects on regional and even national level, such as off-shore wind power, new power lines needed etc., and what this demands of e.g. landscape analysis and environmental impact assessments. And even if your final project will be quite limited in scale, remember that power distribution and material flows are of much wider dimensions.
We look very much forward to this course from our side and wish you all very welcome!
Course team via Anders Larsson
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0447 Studioprojekt - Storskaliga ingrepp i landskapet, landskapsanalys och MKB, 15,0 Hp
Studio Project - Large Scale Structures, Analysis and EIAÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav särskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• samhällsbyggnadsteknik.
och en godkänd portfolio enligt särskilda instruktioner. Se under ytterligare information.
ELLER 150 hp från Landskapsarkitektprogrammet SLU eller från ett Erasmus-partner universitet.
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att analysera och karaktärisera landskap övergripande på olika skalnivåer, som kan innebära kommunal, regional, nationell och överstatlig nivå, samt att utvärdera effekter och konsekvenser av anläggning av storskaliga projekt (t.ex. väg, järnväg, vindkraftparker och klimatskydd) för våra natur- och kulturmiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• välja, motivera och genomföra relevanta landskapsanalyser inför planerade förändringar i landskapet
• hantera planeringsdokument för olika stadier i planeringsprocessen och beskriva olika myndigheters, intressenters och aktörers aktiviteter och roller
• redogöra för konsekvenser av installationer i landskapet, t.ex. för den naturliga och den kulturella miljön eller människors hälsa, t ex i form av en miljö- och social konsekvensbeskrivning.
Innehåll
Kursen behandlar storskaliga strukturer övergripande på olika skalnivåer, som kan innebära kommunal, regional, nationell och överstatlig nivå. Kursens målsättning varierar från år till år. Arbetsmoment innefattar avancerade landskapsanalyser, dokument för dialog och konsultation i enlighet med plan- och bygglagar samt en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). Vissa redan genomförda analyser och planeringsdokument kommer att problematiseras och några individuella förslag på förbättringar kommer att utformas.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, exkursioner, litteraturseminarier, delpresentationer (obligatoriska), handledda övningar i studio (obligatoriska) och eget arbete i studio.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
studiebesök, gästföreläsningar, case/uppgifter och verkligehetsbaserade projekt
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinatorn kommer att utvärdera kvaliteten på de inlämnade obligatoriska uppgifterna och rapporterna samt kursdeltagares förmåga att presentera muntligt och engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner. Specifikationer om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme 2011-2019 är behöriga till kursen.Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme (LAM) 2020 och senare är behöriga till kursen om en portfolio är godkänd.
Länk till instruktioner för portfolio: [https://www.slu.se/lam-portfolio/](
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LIST OF LITERATURE
**STUDIO PROJECT – **
LARGE SCALE STRUCTURES, ANALYSIS AND EIA
Autumn 2024
**General literature, background material for seminars, group work and individual project**:
Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2011). *Environmental Impact Assessment: Roads and Rail – Handbook and Methodology. *Publication number: 2011:55 (FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)).
Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2018). Landscape as an arena: Integrated Landscape Character Assessment – method description. Publication number: 2018:158 (Download via: Integrated landscape character assessment - Bransch (trafikverket.se)).
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, L., Nelleman, V. (2017). Landscape analysis – investigating the potentials of space and place. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York. Can be purchased from Matilda Alfengård for 428 SKR (but pay at the reception!). Also available as e-book.
Literature seminar 1:
Reading and interpreting the landscape
**Germundsson, T. (2005). **Regional cultural heritage versus national heritage in Scania’s disputed national landscape. International Journal of Heritage Studies, 11:1, 21-37. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13527250500036791
Turner, S. (2006). Historic Landscape Characterisation: A Landscape Archaeology for Research, Management and Planning. Landscape Research, Vol. 31, No. 4, 385 – 398, October 2006. (https://doi.org/10.1080/01426390601004376)
**Whiston Spirn, A. (2005). **Restoring Mill Creek: Landscape Literacy, Environmental Justice and City Planning and Design. Landscape Research, Vol. 30, No 3, 395-413, July 2005 (Full article: Restoring Mill Creek: Landscape Literacy, Environmental Justice and City Planning and Design (tandfonline.com)).
Chapter 4, Characterisation, in Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2018). Landscape as an arena: Integrated Landscape Character Assessment – method description. Publication number: 2018:158. (Download via: Integrated landscape character assessment - Bransch (trafikverket.se)).
Chapters 1 & 5 in: Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, L., Nelleman, V. (2017). Landscape analysis – investigating the potentials of space and place. Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
Literature seminar 2:
Energy Landscapes
Ermischer, G. (2004). Mental landscape: landscape as idea and concept. Landscape Research, 29 (4), 371-383. (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142639042000289019)
**Grover, A. (2021). Chapter 1-2 (introduction + literature review in **Hyperfunctional energy landscapes: Retrofitting public space with renewable energy structure. Master of Landscape Architecture, Dept. of Landscape Architecture, University of Oregon, (Hyperfunctional Energy Landscapes: Retrofitting Public Space With Renewable Energy Infrastructure (uoregon.edu))
**LABLAB (2024). **What landscapes are for and for whom. Pages 11-18 in New Energy Landscapes, Lablab, Stockholm (NEL_FINAL_SI_2024.pdf (cargocollective.com))
Oles, T. & Hammarlund, K. (2011) The European Landscape Convention, Wind Power, and the Limits of the Local: Notes from Italy and Sweden. *Landscape Research, *36 (4), 471-485. (https://doi.org/10.1080/01426397.2011.582942)
**Oudes, D. (2022). Pages 9-25 in **Landscape inclusive energy transition, landscape as catalyst in the shift to renewable energy. PhD thesis, Wageningen University, Wageningen, the Netherlands. DOI: https://doi.org/10.18174/566620 (”download pdf”)
**Semenchenko, M (2024). **Boys will be boys? Ukrainian energy landscapes during and beyond war – lessons learned from the mining settlements of Donbas. **Pages 82-88 in **New Energy Landscapes, Lablab, Stockholm (NEL_FINAL_SI_2024.pdf (cargocollective.com))
**Literature seminar 3 (Will be included in assignment 3)**:
EIA & SIA
Recommended literature:
**Chapter 2, Basic EIA methodology, **in Trafikverket (Swedish Transport Administration) (2011). *Environmental Impact Assessment: Roads and Rail – Handbook and Methodology. *Publication number: 2011:55. (FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)
Esteves, A.M., Franks, D., Vanclay, F. (2012). Social impact assessment: the state of the art. Impact Assessment and Project Appraisal, 30:1, 34-42, (https://doi.org/10.1080/14615517.2012.660356)
**NnG Offshore wind (GoBe Consultants Ltd.), 2018. **Chapter 6, EIA methodology. (Mainstream (nngoffshorewind.com))
Persson, J., Larsson, A., Villarroya, A. (2015). Compensation in Swedish infrastructure projects and suggestions on policy improvements, In: Seiler, A., Helldin, J-O. (Eds), Proceedings of IENE 2014 International Conference on Ecology and Transportation, Malmö, Sweden. Nature Conservation 11: 113-127. DOI: 10.3897/natureconservation.11.4367. (https://natureconservation.pensoft.net/articles.php?id=4367)
Wilkins, H. (2003). The need for subjectivity in EIA: discourse as a tool for sustainable development. *Environmental Impact Assessment Review, *23 (2003) 401-414. (https://doi.org/10.1016/S0195-9255(03)00044-1)
+ Search for EIA-literature or EIA-reports within your specific group subject area!