Naturresursernas organisering och samhällsstyrning
The course covers relevant theoretical concepts and approaches concerning the governance of natural resources and enables students to reflect and use these in class discussions and individual and/or group exercises. The development of the student’s generic competence and capabilities constitute an important part of the course and the course consists of a mixture of lectures, individual and/or group works, which are presented and discussed during seminars.
Information från kursledaren
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0093-20132 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0093
Läsåret 2023/2024
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20160)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20067)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20132)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20043)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Naturresursernas organisering och samhällsstyrning (LU0093-20108)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0093 Naturresursernas organisering och samhällsstyrning, 15,0 Hp
Governance of Natural ResourcesÄmnen
Landsbygdsutveckling LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp på grundnivå, varav 90 hp ämnesfördjupning inom samhällsvetenskap, naturvetenskap eller humaniora. Kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Skilja mellan olika teoretiska förhållningssätt till förståelsen av hållbarhetsdilemman och de underliggande antaganden som de bygger på.
Applicera begrepp och teorier från politisk ekologi och andra samhällsvetenskapligt relaterade områden för att förstå olika miljödilemman.
Bedöma hur olika politikområden och institutioner påverkar resursstyrning i olika sammanhang och skalor.
Skilja mellan olika hållbarhetsdiskurser och sätta detta i relation till förståelsen av olika naturresursdilemman
Innehåll
Kursen behandlar relevanta teoretiska begrepp och metoder för naturresursernas förvaltning som gör det möjligt för studenterna att reflektera och använda dessa i gruppdiskussioner och individuella gruppövningar. Övningarna tas från exempel från fallstudier som kommer från olika kontrasterande sammanhang. Utvecklingen av studentens generiska kompetens och förmågor utgör en viktig del av kursen och kursen består av en blandning av föreläsningar, individuella övningar och grupparbeten som presenteras och diskuteras under seminarier.
Kursen utgår från insikten att naturresursförvaltning handlar lika mycket om att hantera människor som det handlar om att förvalta naturen. Kursen ger studenterna verktyg för att förstå olika sätt på vilket kontroll och tillgång över naturresurserna organiseras och förvaltas samt de olika sociala, ekonomiska och ekologiska förhållandena som ligger till grund för olika former av miljödillemman.
Kursen behandlar sambanden mellan naturresursförvaltning och landsbygdsutveckling ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Genom en utforskning av olika begrepp och perspektiv från samhällsvetenskaplig teori och politisk ekologi analyserar kursen kritiskt olika teoretiska perspektiv.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd hemtentamen, godkänt deltagande i obligatoriska seminarier och godkända skriftliga uppgifter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land