Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem
Produktion och konsumtion av livsmedel hör till de mest aktuella hållbarhetsfrågorna i dag. Kursen omfattar aspekter från hela livsmedelskedjan, inklusive primärproduktion, förädling, distribution, konsumtion och avfallshantering, och komplexa samband mellan dessa. Fokus ligger på effektiv användning av resurser genom hela kedjan. Detta inkluderar även minimering av svinn i alla led, en resurseffektiv användning av uppkomna sidoströmmar och restprodukter samt återföringspotential. I kursen utgår vi från kunskap om dagens livsmedelssystem, hur de ser och fungerar och analyserar framtida förbättringspotential. Hållbara livsmedelssystem inkluderar även livsmedelssäkerhet och nutritionsaspekter. I det egna arbetet får studenterna fördjupa sig i produktionskedjor, analysera dem utifrån ett livscykelperspektiv, jämföra med andra produktionskedjor och ta fram förbättringsförslag som leder till ökad hållbarhet. Under projektets gång hålls seminarier utifrån bland annat konsumtionsperspektiv med aktivt deltagande av forskare inom området.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier (obligatoriska) och eget arbete utifrån fallstudier (som kombinerar individuella uppgifter och arbete i grupp) och bygger i hög grad på studentcentrerad undervisning, samt kontakter med olika aktörer inom livsmedelskedjan (som kan kräva obligatorisk närvaro). Kursen samlar studenter med olika utbildningsbakgrund och den samlade kompetensen i gruppen och de tidigare erfarenheterna hos studenterna bidrar till en fördjupad förståelse för dagens livsmedelssystem och vad som krävs för en övergång till framtidens hållbara livsmedelssystem.
Information från kursledaren
Welcome to the course Prospects and challenges for sustainable food systems!
The course for the autumn semester is planned as a campus course and it will not be able to attend the course entirely remotely. However, due to the current pandemic situation we will take precautions in several ways. Parts of the course will be given online to limit the number of students on campus at one time. We will also organise on-campus teaching in a way that means that physical distance can be maintained. No students with Corona-related symptoms should participate in any physical meetings at the course. Conditions can change so please make sure that you are updated with the latest information on the course homepage and later, during the course, on Canvas. General information from SLU regarding the current situation is found here; https://student.slu.se/en/study-support/emergencies-and-incidents/information-about-the-coronavirus/. Kind regards, Pernilla Tidåker (course leader)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LV0103-10237 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LV0103
Läsåret 2023/2024
Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem (LV0103-10410)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem (LV0103-10065)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem (LV0103-10209)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem (LV0103-10066)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem (LV0103-10081)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0103 Möjligheter och utmaningar för hållbara livsmedelssystem, 15,0 Hp
Prospects and challenges for sustainable food systemsÄmnen
Livsmedelsvetenskap LivsmedelsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen och individuellt LCA-projekt | 8,0 | 0302 |
Seminarier, projekt, övningar och studiebesök | 7,0 | 0303 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
- 180 hp, varav minst 90 hp inom naturvetenskap eller samhällsvetenskap- Engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att skapa ökad förståelse för hur olika livsmedelssystem ser ut i dag, deras förutsättningar samt möjligheter och utmaningar för framtidens hållbara produktion och konsumtion av livsmedel. Livsmedelssystem studeras utifrån miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet i olika skalor (lokalt, regionalt, nationellt och globalt) med särskilt fokus på hållbar användning av naturresurser. Kursen ges som en avancerad introduktion till mastersprogrammet i hållbara livsmedelssystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Samla in och sammanställa information om livsmedelssystem, samt identifiera faktorer som påverkar produktion och konsumtion av specifika livsmedel idag och i framtiden.
Redogöra för livsmedelsproduktionens förutsättningar samt kunna ge exempel på existerande produktionskedjor av säkra livsmedel inklusive primärproduktion, förädling, distribution och avfallshantering av livsmedel i olika skalor.
Visa förståelse för hållbarhetsutmaningarna i livsmedelssystem och kunna problematisera begreppet hållbar utveckling i relation till livsmedelssystem utifrån olika aspekter (miljömässiga, ekonomiska och sociala).
Redogöra för verktyg för att utvärdera hållbarhet ur olika perspektiv.
Beskriva, utvärdera och jämföra (kvalitativt och kvantitativt) olika livsmedel ur ett livscykelperspektiv och kunna föreslå förbättringsåtgärder.
Analysera och bedöma livsmedelssystem ur ett konsumtionsperspektiv och redogöra för sambanden mellan kostval, hälsa och miljöpåverkan.
Identifiera underutnyttjade och nya livsmedelsråvaror och livsmedel samt bedöma potentialen hos dessa.
Innehåll
Produktion och konsumtion av livsmedel hör till de mest aktuella hållbarhetsfrågorna i dag. Kursen omfattar aspekter från hela livsmedelskedjan, inklusive primärproduktion, förädling, distribution, konsumtion och avfallshantering, och komplexa samband mellan dessa. Fokus ligger på effektiv användning av resurser genom hela kedjan. Detta inkluderar även minimering av svinn i alla led, en resurseffektiv användning av uppkomna sidoströmmar och restprodukter samt återföringspotential. I kursen utgår vi från kunskap om dagens livsmedelssystem, hur de ser och fungerar och analyserar framtida förbättringspotential. Hållbara livsmedelssystem inkluderar även livsmedelssäkerhet och nutritionsaspekter. I det egna arbetet får studenterna fördjupa sig i produktionskedjor, analysera dem utifrån ett livscykelperspektiv, jämföra med andra produktionskedjor och ta fram förbättringsförslag som leder till ökad hållbarhet. Under projektets gång hålls seminarier utifrån bland annat konsumtionsperspektiv med aktivt deltagande av forskare inom området.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier (obligatoriska) och eget arbete utifrån fallstudier (som kombinerar individuella uppgifter och arbete i grupp) och bygger i hög grad på studentcentrerad undervisning, samt kontakter med olika aktörer inom livsmedelskedjan (som kan kräva obligatorisk närvaro). Kursen samlar studenter med olika utbildningsbakgrund och den samlade kompetensen i gruppen och de tidigare erfarenheterna hos studenterna bidrar till en fördjupad förståelse för dagens livsmedelssystem och vad som krävs för en övergång till framtidens hållbara livsmedelssystem.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs:
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbeten samt inlämningsuppgifter
Närvaro på obligatoriska moment
Godkänt deltagande i seminarier
Godkänd individuell skriftlig tentamen
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för energi och teknik
Betygskriterier
See course page from 2019.
Litteraturlista
- Food source Författare: FCRN [Food source] (https://foodsource.org.uk/chapter/) Kommentar: Chapters 1-4, 7-9
- Doughnut for the Anthropocene: humanity’s compass in the 21st century Författare: Raworth K. A Kommentar: Supplement to: Raworth K. A Doughnut for the Anthropocene: humanity’s compass in the 21st century. Lancet Planet Health 2017; 1: e48–49
- Food Miles or Poverty Eradication? The moral duty to eat African strawberries at Christmas Författare: Müller, B. 2007 1) The world on Agricultural Economics Författare: Martiin 2014 [The world on Agricultural Economics] (https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=1170349&query=The+world+on+Agricultural+Economics) Kommentar: Chapter 21. Available in SLU e-library.
- Drivers for global agricultural land use change: The nexus of diet, population, yield and bioenergy Författare: Alexander et al. 2015. [Drivers for global agricultural land use change: The nexus of diet, population, yield and bioenergy] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378015300327)1) Logistics and Supply Chain Management. Strategies for reducing cost and improving service. Författare: Christopher. 1998. 1) How Does Agriculture Change Our Climate? Författare: Colombo et al. 2018. [How Does Agriculture Change Our Climate? ] (http://www.environmentreports.com/how-does-agriculture-change/#section2)1) Food Supply Chain Management and Logistics: From Farm to Fork Författare: Dani. 2015 1) The future of food and agriculture. Alternative pathways to 2050. Författare: FAO. 2018. [The future of food and agriculture. Alternative pathways to 2050.] (http://www.fao.org/3/CA1553EN/ca1553en.pdf)1) Sustainable Intensification in Agriculture: Premises and Policies Författare: Garnett et al. 2013. [Sustainable Intensification in Agriculture: Premises and Policies] (<DOI: 10.1126/science.1234485.>)1) A reflection of the use of the life cycle assessment tool for agri-food sustainability. Författare: Gava et al 2019. [A reflection of the use of the life cycle assessment tool for agri-food sustainability.] (https://www.mdpi.com/2071-1050/11/1/71/htm))1) Solutions for a cultivated planet Författare: Foley et al. 2011 1) Evaluating the environmental, economic, and social sustainability of agro-food systems through life cycle approaches. Chapter 4. In: Sustainable Food Systems from Agriculture to Industry. Författare: Gulisano et al. 2018. [Evaluating the environmental, economic, and social sustainability of agro-food systems through life cycle approaches. Chapter 4. In: Sustainable Food Systems from Agriculture to Industry.] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128119358000044?via%3Dihub)1) An agroecological Europe in 2050: multifunctional agriculture for healthy eating. Författare: IDDRI. 2018. [An agroecological Europe in 2050: multifunctional agriculture for healthy eating.] (https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/epok/dokument/201809-st0918en-tyfa.pdf)1) Global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science- Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Summary for policymakers Författare: IPBES. 2019. [Global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science- Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Summary for policymakers] (https://www.ipbes.net/system/tdf/spm_global_unedited_advance.pdf?file=1&type=node&id=35245)1) Towards sustainable animal diets: A survey-based study. Författare: Makkar & Ankers. 2014 [Towards sustainable animal diets: A survey-based study.] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0377840114003010)1) Closing the food loops: guidelines and criteria for improving nutrient management Författare: McConville et al. 2015 [Closing the food loops: guidelines and criteria for improving nutrient management] (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15487733.2015.11908144)1) Recycling, recovering and preventing “food waste”: competing solutions for food systems sustainability in the United States and France Författare: Mourad. 2016 [Recycling, recovering and preventing “food waste”: competing solutions for food systems sustainability in the United States and France] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616301536)1) Climate change and global food systems: Potential impacts on food security and undernutrition Författare: Myers et al 2017. [Climate change and global food systems: Potential impacts on food security and undernutrition] (https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-publhealth-031816-044356)1) The role of life cycle assessment in supporting sustainable agri-food systems: A review of the challenges Författare: Notarnicola et al. 2017. [The role of life cycle assessment in supporting sustainable agri-food systems: A review of the challenges] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095965261630748X?via%3Dihub)1) Organic agriculture in the twenty-first century Författare: Reganold & Wachter. [Organic agriculture in the twenty-first century] (https://www.nature.com/articles/nplants2015221)1) Creating a sustainable food future. A menu of solutions to feed nearly 10 billion people by 2050. Synthesis report Författare: World Resources Institute. 2018. [Creating a sustainable food future. A menu of solutions to feed nearly 10 billion people by 2050. Synthesis report] (https://www.wri.org/publication/creating-sustainable-food-future)1) Does aquaculture add resilience to the global food system Författare: Troell et al 2014 1) Systematic review of greenhouse gas emissions for different fresh food categories Författare: Clune et al. 2017. 1) Environmental performance in the US broiler poultry sector: Life cycle energy use and greenhouse gas, ozone depleting, acidifying and eutrophying emissions Författare: Pelletier. 2008 1) Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers Författare: Poore & Nemecek. 2018 1) Accounting for multi-functionality of sheep farming in the carbon footprint of lamb: A comparison of three contrasting Mediterranean systems Författare: Ripoll-Bosch et al. 2013 [Accounting for multi-functionality of sheep farming in the carbon footprint of lamb: A comparison of three contrasting Mediterranean systems] (https://doi.org/10.1016/j.agsy.2012.11.002)1) The importance of including soil carbon changes, ecotoxicity and biodiversity impacts in environmental life cycle assessments of organic and conventional milk in Western Europe Författare: Trudeman-Knudsen et al. 2019 [The importance of including soil carbon changes, ecotoxicity and biodiversity impacts in environmental life cycle assessments of organic and conventional milk in Western Europe] (https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.12.273)1) The eco-friendly burger. Could cultured meat improve the environmental sustainability of meat products? Författare: Tuomisto. 2018. [The eco-friendly burger. Could cultured meat improve the environmental sustainability of meat products?] (https://www.embopress.org/doi/pdf/10.15252/embr.201847395)1) Handling multi-functionality of livestock in a life cycle assessment: the case of smallholder dairying in Kenya Författare: Weiler et al. 2014 [Handling multi-functionality of livestock in a life cycle assessment: the case of smallholder dairying in Kenya] (https://doi.org/10.1016/j.cosust.2014.07.009)1) Farm to Fork Strategy. For a fair, healthy and environmentally-friendly food system Författare: European Commission [Farm to Fork Strategy. For a fair, healthy and environmentally-friendly food system] (https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/safety/docs/f2f_action-plan_2020_strategy-info_en.pdf)1) Nutrient Imbalances in Agricultural Development Författare: Vitousek et al 2009 1) Can soil-less crop production be a sustainable option for soil conservation and future agriculture? Författare: Muller et al 2017 1) Introduction to Systems Thinking Författare: Kim, Daniel H. 1999 1) Food systems and natural resources Författare: UNEP 2016 Kommentar: Chapters 1-5, 7 and appendix 1
- The sustainable farm- does it exist? Författare: Röös [The sustainable farm- does it exist?] (https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/fu-food/publikationer/2017/the-sustainable-farm---does-it-exist--aug2017_webb.pdf)1) Losing the Links Between Livestock and Land Författare: Naylor et al. 2005