Innovation för hållbara livsmedelssystem
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LV0128
Läsåret 2023/2024
Innovation för hållbara livsmedelssystem (LV0128-30291)
2024-01-15 - 2024-03-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0128 Innovation för hållbara livsmedelssystem, 15,0 Hp
Innovation management for sustainable food systemsÄmnen
LivsmedelsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 120 hp på grundnivå
- 15 hp livsmedelsvetenskap på avancerad nivå
- Engelska 6
Mål
Livsmedelssystemet står inför många hållbarhetsutmaningar: klimatförändringar, biodiversitetförluster, osäker vattentillgång, människors hälsa och välmående, bristande djurvälfärd och osäkerhet vad gäller systemets motståndskraft vid kriser. För att nå ett hållbarare livsmedelssystem behövs innovationer i nya produkter och processer, förändringar i synsätt hur vi producerar och konsumerar mat, samt stödjande system som kan underlätta omställningen.
Kursen ger insikt i innovationsledning: hur innovationsprocesser ser ut från att identifiera problem och möjligheter till utveckling till genomförande, avslut och utvärdering. Innovationssystemets roll i att stödja utveckling och genomförande belyses. Kursen ger vidare färdigheter avseende projekt- och processledning för att driva innovations- och utvecklingsprojekt. Hållbarhetsaspekter utifrån olika nivåer i livsmedelssystemet, från företagets perspektiv till globala hållbarhetsmål ingår som en naturlig del i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- processer för innovation och produktutveckling, från idé till genomförande
- beskriva, förklara och redogöra för kunskaps- och innovationssystem inom livsmedelsområdet
- leda och organisera innovations- och utvecklingsprocesser
- förstå och bedöma hur innovation och produktutveckling kan ske utifrån långsiktiga hållbarhetsperspektiv
- visa systemtänkande och förmåga att integrera flera olika systemperspektiv (till exempel innovationssystem, kunskapssystem, livsmedelssystem, produktionssystem, företag/organisationer som system)
- samla in, analysera, utvärdera och sammanställa material från olika källor med syftet att föreslå och genomföra ett innovationsprojekt inom livsmedelsområdet
- stärka sina kompetenser kring skriftlig- och muntlig kommunikation och kunna lägga fram förslag på genomförbara innovations- och utvecklingsprojekt
Innehåll
Innovationsledning, innovationsteori, innovationsprocesser med tillämpning på hållbara livsmedelssystem
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och arbete i grupp och enskilt.
Under dessa moment ingår teoriavsnitt rörande innovationsprocesser och innovationssystem, projektledning och organisation, samt aspekter på hållbara livsmedelssystem. Kursen bygger på aktivt deltagande i workshops, seminarier och projektarbeten som innefattar uppgifter och projekt med koppling till ett hållbart livsmedelssystem.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- Systemtänkande
- Presentationsteknik
- Gruppdynamik
- Processledning
För godkänd kurs krävs närvaro på obligatoriska moment (seminarier/workshops/presentationer/handledning), godkända inlämningar och tentamen, samt godkänt på projektarbete (skriftlig och muntlig presentation).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs närvaro på obligatoriska moment (seminarier/workshops/presentationer/handledning), godkända inlämningar och tentamen, samt godkänt på projektarbete (skriftlig och muntlig presentation).
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges fysiskt på campus, delvis i särskilda distanssalar för campusöverskridande kurser.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Trott (2021) Innovation management and new product development, 7th edition, Pearson (note. previous editions also works, but may have other chapter structure)
Tonnquist (2021) Project management. Sanoma Utbildning
Other literature will be made available on Canvas. See Canvas and the Schedule