Miljögeokemi
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MV0218-20050 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MV0218
Läsåret 2024/2025
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
MV0218 Miljögeokemi, 15,0 Hp
Environmental geochemistryÄmnen
Miljövetenskap Markvetenskap Markvetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teori | 8,0 | 0202 |
Laborationer, datorövningar | 6,0 | 0203 |
Seminarium | 1,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå, varav
• 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne såsom biologi, lantbruksvetenskap, markvetenskap, geovetenskap, miljövetenskap eller teknik/teknologi,
• 15 hp kemi,
• 15 hp markvetenskap, geovetenskap eller biologi
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten en fördjupad förståelse av de processer som styr löslighet och transport av metaller, näringsämnen och organiska miljöföroreningar i mark- och vattensystemen, samt ge en inblick i den metodik som används vid riskbedömning av förorenade områden. Kursen skall ge studenten en god teoretisk grund inom ämnet mark- och vattenkemi för vidare studier på avancerad nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• redogöra för hur markens mineral och organiska material är uppbyggda, samt hur de påverkar markvattnets kemiska sammansättning,
• redogöra för grundläggande kemiska principer som reglerar lösligheten av olika typer av ämnen i markoch vattensystemet,
• utföra kvantitativa beräkningar för olika typer av tillämpade markoch vattenkemiska problem,
• utföra en fördjupad riskbedömning av ett område som är förorenat med metaller och/eller organiska ämnen,
• översiktligt redogöra för principer för olika marksaneringsmetoder,
• använda några vanliga, datorbaserade geokemiska modeller för att kvantitativt beskriva löslighet och fördelning av ämnen i mark- vattensystemet.
Innehåll
Kursen ger studenten kunskap i hur man kan tillämpa grundläggande kemisk teori på olika typer av mark- och vattensystem, t ex vid miljöriskbedömning, miljöövervakning, eller rådgivning i växtnäringsfrågor. Kursen ger också grundläggande kunskap om hur man jobbar med att riskbedöma och åtgärda förorenade områden i Sverige och internationellt. Undervisningen sker i form av föreläsningar, räkne- och datorövningar, laborationer och seminarier, där datorövningar, laborationer och seminarier utgör obligatoriska moment
Kursen behandlar följande moment:
• karakterisering av markens fasta beståndsdelar,
• processer i vattenfasen, samt jämvikter med olika mineralfaser,
• sorption av joner och organiska föreningar till mark- och sedimentmaterial,
• redoxprocesser och deras betydelse för lösligheten av olika ämnen i mark- och vattensystem,
• försurande och syraneutraliserande processer i mark- och vattensystem,
• geokemisk modellering,
• metoder för riskbedömning av jordar som är förorenade med tungmetaller och/eller organiska ämnen, med fokus på det svenska systemet för riskbedömning,
• översiktlig beskrivning av olika åtgärdsmetoder för förorenade områden,
• tillämpningar av mark- och vattenkemisk teori inom jordbruks-, skogsbruks- och miljöforskningen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande krävs för godkänd kurs:
• godkänd tentamen,
• godkända inlämningsuppgifter,
• godkänt deltagande i obligatoriska övningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria: Environmental geochemistry, 15 HEC (MV0218), 2021
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
I. Describe how soil minerals and organic matter are built up, and how they affect the chemical composition of the soil water.
|
The student should be able to describe
|
In addition, the student should be able to
|
In addition, the student should be able to
|
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
II. Describe basic chemical principles controlling the solid-solution partitioning of inorganic elements and organic pollutants in the soil-water system. |
The student should be able to
|
The student should have a deeper understanding of:
|
In addition, the student should be able to explain in detail
|
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
III. Analyse and quantitatively describe various applied soil and water chemistry problems. |
The student should be able to
|
The student should be able to
|
The student should be able to
|
IV. Use common computer-based geochemical models. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and give an overview of its main structure. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and explain and discuss in detail its main structure. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and reflect on its strengths, weaknesses and limitations. |
Specific requirements of grading levels (only applicable on the whole course)
Mark 3 – Pass
- The student should achieve at least 50% of the maximal number of points of the written exam
- Participation in the laboratory exercise pH-dependent solubility of metals or phosphorus in soil
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise pH-dependent solubility of metals or phosphorus in soil.
- Participation in the computer exercises on Geochemical modelling with Visual MINTEQ with a satisfactorily completed individual assignment
- Participation in the exercise Fugacity modelling and written report
- Participation in the exercise Environmental chemistry of PFAS and oral presentation and short written report
- Oral presentation and short Abstract of the seminar task “Research themes”
Mark 4 – Pass with credit
- All requirements mentioned above (Mark 3) must be achieved.
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise pH-dependent solubility of metals or phosphorus in soil submitted before the deadline (deadline is announced in Canvas).
- The student should achieve at least 65% of the maximal number of points of the written exam.
Mark 5 – Pass with Distinction
- All requirements mentioned above (Mark 4) must be achieved.
- The student should achieve at least 80% of the maximal number of points of the written exam.
Specific requirements for passing the course parts (no grading)
Theory (8 credits)
- The student should achieve at least 50% of the maximal number of points of the written exam
Lab and computer exercises (6 credits)
- Participation in the laboratory exercises on pH-dependent solubility of metals or phosphorus in soil
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercises on pH-dependent solubility of metals or phosphorus in soil.
- Participation in the computer exercises on Geochemical modelling with Visual MINTEQ and completion of individual assignment
- Participation in the exercise Fugacity modelling and written report
- Participation in the exercise Environmental chemistry of PFAS and oral presentation and short written report
Calculation exercises, seminars (1 credit)
- Oral presentation and Abstract of the seminar task “Research themes”
Litteraturlista
The main textbook we use is:
"Soil and Water Chemistry: An integrative Approach" (Michael E. Essington).
We use paper versions of the second edition, but the first edition is available for free online and differences with the first edition are insignificant.
Other important literature:
Gustafsson, J.P., Jacks, G., Simonsson, M. Nilsson, I. 2005. Soil and water chemistry. Compendium. 119 pp.
• Report 4639. Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket), 1997. Development of generic guideline values. Model and data used for generic guideline values for contaminated soils in Sweden. https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/4000/91-620-4639-x/
Others:
• Schwartzenbach, R.P., Escher, B.I., Fenner, K., Hofstetter, T.B., Johnson, C.A., von Gunten, U., Wehrli, B. 2006. The challenge of micropollutants in aquatic systems. Science, 310, 1072-1077.
• Campos Pereira, H., Ullberg, M., Kleja, D.B., Gustafsson, J.P., Ahrens, L. 2018. Sorption of perfluoroalkyl substances (PFASs) to an organic soil horizon - Effect of cation composition and pH. Chemosphere 207: 183-191.
• UNIDO. Survey of Soil Remediation Technology. http://www.unido.org/
• Dermont et al. 2008. Metal-Contaminated Soils: Remediation Practices and Treatment Technologies. Practice Periodical of Hazardous, Toxic, and Radioactive Waste Management, 12:188-209.
• Dermont et al. 2008. Soil washing for metal removal: A review of physical/chemical technologies and field applications. Journal of Hazardous Materials 152: 1–31