Hållbart nyttjande av naturresurser, internationell kurs
Välkommen till den internationella kursen om hållbart nyttjande av naturresurser. Kursen är en studieresa och ges av SLU i samarbete med Purdue University och NC State University, USA. Årets studieresa går till norra Skandinavien inklusive bland annat Abisko och Narvik. Längs vägen belyser vi naturresursutnyttjandet ser ut och vilka konflikter som kan uppstå när flera intressen kolliderar på samma mark. Kursen fokuserar på olika aspekter av hållbarhet samt ger en introduktion till hur naturresurser nyttjats genom historien fram till våra dagar. Ämnen som tas upp är hållbart nyttjande av vatten, skogar och fjällmiljöer. Kursen ger också grundläggande kunskap om ekosystemen vi rör oss igenom och de konflikter som kan uppstå när flera intressen konkurrerar om samma mark samt hur detta påverkar möjligheterna till en hållbar utveckling.
Information från kursledaren
Hej och välkommen till kursen Hållbart nyttjande av naturresurser!
Kursen kommer i år att starta i Uppsala den 3e Juli. Därefter går resan till Umeå, Abisko, Narvik/Tromsö, Kiruna och Gällivare.
Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta kursledare Therese Löfroth therese.lofroth@slu.se eller 090-7868384.
Detaljerat schema finns på kursens Canvassida samt på kurssidan på studentwebben.
Schemat kommer kontinuerligt att uppdateras och programmet för enskilda dagar kan komma att ändras men resrutten kommer att stämma.
Det finns ingen kursbok till kursen utan litteratur i form av vetenskapliga artiklar och rapporter kommer att delas ut under kursens gång. Ni kommer också att som en del i kursen få skriva en bokrecension på valfri bok under temat Hållbart nyttjande av naturresurser. Fundera gärna redan nu vilken bok ni vill läsa. Jag kommer att lägga upp några förslag på Canvas också.
Ser fram emot att träffa er i sommar!
/Therese Löfroth
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0142-50066 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0142
Läsåret 2021/2022
Hållbart nyttjande av naturresurser, internationell kurs (MX0142-50048)
2022-06-13 - 2022-08-19
Läsåret 2020/2021
Hållbart nyttjande av naturresurser, internationell kurs (MX0142-50008)
2021-06-28 - 2021-07-30
Läsåret 2018/2019
Hållbart nyttjande av naturresurser, internationell kurs (MX0142-50035)
2019-07-01 - 2019-08-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0142 Hållbart nyttjande av naturresurser, internationell kurs, 7,5 Hp
Sustainable Use of Natural Resources, International courseÄmnen
Skogsvetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundläggande nivå motsvarande 60 hp på högskolenivåMål
Efter kursen genomförande ska studenten kunna:
förklara begreppet hållbart nyttjande av naturresurser och kunna ge exempel på dess innebörd baserat på olika fallstudier och markanvändningsscenarier
beskriva olika ekosystemtjänster och ekosystemfunktioner och dess betydelse för människan
beskriva ekosystemens beståndsdelar och hur de påverkas av mänsklig aktivitet på lokal och global nivå.
beskriva hur hållbarhetsmål påverkas av olika typer av markanvändning
samverka i grupp och framföra målsenliga presentationer
utvärdera alternativ och policies för nyttjanden av naturresurser
ge exempel på kulturella skillnader mellan främst Nordamerika och Europa, och redogöra för hur dessa skillnader kan förklara olika tillämpningar i naturresursutnyttjande och skötsel.
Innehåll
Studenterna tillägnar sig kunskaper i olika betraktelsesätt avseende hållbarhetsfrågor i främst Nordamerika och Europa. Kursen innehåller en längre studieresa och ett antal obligatoriska exkursioner samt problembaserade projektuppgifter som löses individuellt eller i grupp. Föreläsningarn och övningar omfattar naturvetenskaplig teori, och kommunikation och samverkan mellan olika samhällsaktörer.
Kursen är en tematisk sommarkurs om hållbart nyttjande av förnyelsebara naturresurser. Begreppet hållbarhet behandlas ur olika perspektiv som miljöpåverkan, ekonomi, sociala aspekter, rekreation och biologisk mångfald. Hållbarhetsaspekter behandlas också med avseende på lokala förutsättningar, ekologi och historisk bakgrund.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Muntlig och skriftlig redovisning av självständiga arbeten och grupparbeten. Deltagande i obligatoriska kursmoment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen arrangeras av SLU i samarbete med Purdue University, Indiana, USA, och North Carolina State University, Raleigh, USA, med cirka hälften av antalet studenter från Sverige och hälften från USA. Lärare från USA och Sverige deltar gemensamt i kursprogrammet.I samband med den obligatoriska studieresan kommer en viss avgift att tas ut av studenten för att täcka kostnader för resa och logi.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vilt, fisk och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
|
Goal 1 |
Goal 2 |
Goal 3 |
Goal 4 |
Goal 5 |
Goal 6 |
Goal 7 |
5 |
|
Nyanserat avväga betydelsen av ekosystemfunktioner, ekosystemtjänster och dess betydelse för människan |
Diskutera hur ekosystemens beståndsdelar samverkar och påverkas av mänsklig aktivitet i olika tidsmässiga och rumsliga skalor |
|
Nyanserat utvärdera olika alternativ och policies för nyttjande av naturresurser |
|
Diskutera hur kulturella skillnader mellan Nordamerika och Europa kan förklara skillnader i naturresursutnyttjande och skötsel |
4 |
|
In several steps describe ecosystem services and ecosystem functions and their value for humans |
Diskutera hur ekosystemens beståndsdelar samverkar och påverkas av mänsklig aktivitet |
|
Utvärdera olika alternativ och policies för nyttjande av naturresurser |
|
Redogöra för hur kulturella skillnader mellan Nordamerika och Europa kan förklara skillnader i naturresursutnyttjande och skötsel |
3 |
Explain the concept of sustainable use of natural resources and give examples based on case studies and land use scenarios |
Define ecosystem services and ecosystem functions |
Beskriva ekosystemens beståndsdelar och hur de påverkas av mänsklig aktivitet på lokal och global nivå |
Beskriva hur hållbarhetsmål påverkas av olika typer av markanvändnng |
Beskriva olika alternativ och policies för nyttjande av naturresurser |
Samverka i grupp och ge målsenliga presentationer |
Ge exempel på kulturella skillnader mellan främst Nordamerika och Europa och förklara skillnader i naturresursutnyttjande mellan främst Nordamerika och Europa |