Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen?
Fiskar spelar en viktig roll i ekosystem genom att de strukturerar dem och överför näringsämnen uppåt och nedåt i födoväven. De är också viktiga för människan som källa till mat och inkomst. Det finns nu en farhåga om att vi utarmar fiskbestånden, och forskare och beslutsfattare världen runt arbetar med mål för hållbart fiske.
På denna kurs kommer du att träffa föreläsare med olika specialistområden när det gäller fisk och fiske, såsom marinbiologer, limnologer och evolutionsekologer. Du kommer också att träffa experter på fiskindustri och hållbart fiske. Du kommer att lära dig hur fiskbestånd förvaltas idag och hur de skulle kunna förvaltas i framtiden. Kursen ger dig en grundläggande förståelse för fiskets påverkan på ekosystem och för den funktion och betydelse som fisket har i samhället, i Sverige liksom globalt.
Information från kursledaren
This online course is aimed for those of you who want to learn more about fish and fisheries. You will learn about how to combine lakes and seas full of life with sustainable fisheries. The course provides a broad overview of current and future challenges for sustainable fisheries.
The course will be given fully online, with lectures given in the evening. Study pace is 25%.
The first lecture will be given on Tuesday, August 29, at 18:00-20:00 (GMT+2, Stockholm)
Location: Online, Zoom:
https://slu-se.zoom.us/j/62101848143
Passcode: 111111
Contact me if you have any questions!
Josefin Sundin: josefin.sundin@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0143-10229 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0143
Läsåret 2024/2025
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10304)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10102)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10309)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10283)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen? (MX0143-10218)
2019-09-02 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0143 Hållbarhetsperspektiv på nutida fiske. Vart har alla fiskarna tagit vägen?, 7,5 Hp
Sustainability perspectives on contemporary fisheries. Where have all the fishes gone?Ämnen
Miljövetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet till högskoleutbildning.Mål
Kursens mål är att ge en bred överblick kring dagens och framtidens utmaningar för ett hållbart fiske. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Beskriva betydelsen av fisk i det globala livsmedelssystemet.
• Beskriva övergripande status för fiskbestånden utifrån ett antal globala och nationella exempel.
• Redogöra för grundläggande drag i fiskeriförvaltningen i Sverige och internationellt.
• Diskutera olika aspekter av hållbarhet (miljömässig, social, ekonomisk) och olika hållbarhetsutmaningar som fiskeriförvaltningen står inför idag och i framtiden.
• Beskriva ett antal tänkbara nya riktningar för en ökad hållbarhet inom fisket.
Innehåll
Kursen ger en grundläggande lägesrapport för fisken och dess betydelse som mat och andra ekosystemtjänster, utifrån nationella och internationella exempel. Dagens fiskepolitik och fiskeriförvaltning samt ett antal hållbarhetsutmaningar som fiskeriförvaltningen står inför beskrivs också. De tre grundpelarna för hållbarhet, miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter, behandlas. Ett antal olika nya inriktningar som kan göra framtidens fiske mer hållbart diskuteras.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Undervisning sker i huvudsak genom föreläsningar från såväl forskare som olika intressenter, kombinerat med diskussionsgrupper. Grupparbete eller individuellt arbete kan också förekomma, inklusive presentationer inför de andra studenterna. Skriftlig inlämningsuppgift samt redovisning av denna är obligatorisk.
All undervisning sker online eftersom kursen ges helt på distans.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen och godkänd skriftlig inlämningsuppgift samt redovisning av denna.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är studentdriven och en del av CEMUS (Centrum för miljö- och utvecklingsstudier) som är ett samarbete med Uppsala Universitet (http://www.web.cemus.se/).Studietakten är 25% över en termin med en övervägande del kurstiden på kvällstid.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för akvatiska resurser