Produktivitets- och effektivitetsanalys av företag i livsmedelssystemet
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Analysis of productivity and efficiency of food system firms!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2024-04-12–2024-04-26. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 working days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
NA0198-40174 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
NA0198 Produktivitets- och effektivitetsanalys av företag i livsmedelssystemet, 7,5 Hp
Analysis of productivity and efficiency of food system firmsÄmnen
NationalekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarandeExamen på grundnivå omfattande minst 180 hp, med fördjupning omfattande minst 90 hp i ett ekonomiskt ämne
15 hp statistik
15 hp nationalekonomi på avancerad nivå
Engelska 6
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna avancerad förståelse för effektivitets- och produktivitetsbedömningar av företag i livsmedelssystemet, med särskilt fokus på jordbrukskomponenten i systemet. Kursen diskuterar också effektivitet- och produktivitet i förhållande till olika typer av riskexponering hos företag.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- teoretiskt beskriva företags resultat och utveckling i termer av produktivitet och effektivitet,
- mäta och estimera företagets effektivitet och produktivitet med hjälp av empiriska metoder
- kritiskt diskutera orsaker till produktionsineffektivitet
- analysera företags riskexponering och diskutera hur den kan påverka produktivitet och effektivitet
- beskriva hållbarhetsmätning och diskutera denna i relation till produktionseffektivitet.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Kursen inleds med en genomgång av produktivitets- och effektivitetsanalys och av hur produktivitet och effektivitet kan estimeras med empiriska metoder. Därefter följer konsekvensutvärdering av produktionsineffektivitet och en kritisk bedömning av orsaker till ineffektivitet. Kursen avslutas med en genomgång av riskexponering och hur den kan påverka företagens produktivitet och effektivitet samt med en genomgång av hållbarhetsmätning och hur det relaterar till produktionseffektivitet.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, övningar, seminarier, grupparbeten samt egna studier.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, vetenskapliga metoder, självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Seminarier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkänd skriftlig redovisning.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Book:
- Coelli, T., Rao, D., O’Donnell, C., and Battese, G. (2005). An introduction to efficiency and productivity analysis. An Introduction To Efficiency and Producvitity Analysis.
Articles:
Färe, R., Grosskopf, S., Lovell, C. A. K., and Yaisawarng, S. (1993). Derivation of Shadow Prices for Undesirable Outputs - a Distance Function-Approach. The Review of Economics and Statistics 75: 374–380.
Brümmer, B., Glauben, T., and Thijssen, G. (2002). Decomposition of Productivity Growth Using Distance Functions: The Case of Dairy Farms inThree European Countries. American Journal of Agricultural Economics 84: 628–644.
Färe, R., Grosskopf, S., Noh, D.-W. W., and Weber, W. (2005). Characteristics of a polluting technology: theory and practice. Journal of Econometrics 126: 469–492.
Cuesta, R. a., Lovell, C. A. K. A. K., Zofío, J. L., and Zofio, J. L. (2009). Environmental efficiency measurement with translog distance functions: A parametric approach. Ecological Economics 68: 2232–2242.
Latruffe, L., and Nauges, C. (2014). Technical efficiency and conversion to organic farming: The case of France. European Review of Agricultural Economics 41: 227–253.
Njuki, E., and Bravo-Ureta, B. E. (2015). The Economic Costs of Environmental Regulation in U.S. Dairy Farming: A Directional Distance Function Approach. American Journal of Agricultural Economics 97: 1087–1106.
Picazo-Tadeo, A. J., Beltrán-Esteve, M., and Gómez-Limón, J. A. (2012). Assessing eco-efficiency with directional distance functions. European Journal of Operational Research 220: 798–809.
Guesmi, B., and Serra, T. (2015). Can we improve farm performance? The determinants of farm technical and environmental efficiency. Applied Economic Perspectives and Policy 37: 692–717.
Pérez Urdiales, M., Lansink, A. O., and Wall, A. (2016). Eco-efficiency Among Dairy Farmers: The Importance of Socio-economic Characteristics and Farmer Attitudes. Environmental and Resource Economics 64: 559–574.
Huang, W., and Bruemmer, B. (2017). Balancing economic revenue and grazing pressure of livestock grazing on the Qinghai-Tibetan-Plateau. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics 61: 645–662.
Hansson, H. H., Manevska-Tasevska, G., and Asmild, M. (2018). Rationalising inefficiency in agricultural production - the case of Swedish dairy agriculture. European Review of Agricultural Economics 47: 1–24.
Martinez Cillero, M., Wallace, M., Thorne, F., and Breen, J. (2021). Analyzing the Impact of Subsidies on Beef Production Efficiency in Selected European Union Countries. A Stochastic Metafrontier Approach. American Journal of Agricultural Economics 103: 1903–1923.
Koiry, S., and Huang, W. (2023). Do Ecological Protection Approaches Affect Total Factor Productivity Growth of Cropland Production in Sweden? Ecological Economics 209: 107829.