Skogens skötsel, planering och hälsa
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0230-10238 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0230
Läsåret 2021/2022
Skogens skötsel, planering och hälsa (SG0230-10046)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Skogens skötsel, planering och hälsa (SG0230-10011)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Skogens skötsel, planering och hälsa (SG0230-10020)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
Skogens skötsel, planering och hälsa (SG0230-10021)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Skogens skötsel, planering och hälsa (SG0230-10097)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0230 Skogens skötsel, planering och hälsa, 15,0 Hp
Silviculture, Forest Management Planning and Forest HealthÄmnen
Skogsvetenskap SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skogsbruksplan | 5,0 | 0302 |
Skogsskötsel | 10,0 | 0303 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp biologi
samt
- engelska 5
Mål
Kursen syftar till att ge såväl kunskap och förståelse som praktiskt färdighet i att utforma skogsskötselåtgärder och skötselplan för ett hållbart skogsinnehav för olika mål och med hänsyn till skogliga skaderisker samt annan markanvändning.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Redogöra för produktion och försörjning av frö- och plantmaterial för de vanligaste trädslagen.
Beskriva och förklara plantors, träds och bestånds etablering, tillväxt och konkurrens utifrån ett skogsproduktionsperspektiv i fullskiktade och enskiktade skogar och hur de påverkas av skogsskötselåtgärder.
Redogöra för skogliga produktionsmodellers uppbyggnad och hur de används för prognostisering av beståndsutveckling och utvärdering av skogsskötselåtgärder.
Förklara hur abiotiska och biotiska skaderisker kan påverkas av skogsskötsel och skoglig planering och utforma åtgärder för att kunna hantera skaderisker.
Jämföra och föreslå utformning av skogsskötselmetoder utifrån inriktning och mål med skogsbruket och med hänsyn till annan markanvändning.
Inventera skogsinnehav och värdera datakvalité hos skogliga variabler.
Upprätta en skogsbruksplan för hållbart brukande utifrån ägarens mål på en mindre skogsfastighet och argumentera för föreslagna åtgärder utifrån ekologiskt, tekniskt och skogsskötselmässigt perspektiv.
På engelska diskutera och reflektera om skogsskötselprinciper och hur skötselåtgärder påverkar det hållbara skogsbruket.
Innehåll
Kursen kombinerar teori och praktik i olika moment genom litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, skriftliga uppgifter, övningar i fält, datorlabövningar med program för skogliga tillväxtmodeller för simulering av beståndsutveckling och fältexkursioner. Vid fältövningar tränas studenterna i att värdera och föreslå lämpliga skogsskötsel- och planeringsåtgärder, inklusive riskbedömningar. Fältövningar och fältexkursioner är viktiga delar av kursen för att ge möjligheter till färdighetsträning. Skogens hälsa behandlar såväl abiotiska som biotiska skador, och är integrerat i både teori och praktik i relation till skogsskötselåtgärder och skoglig planering. En specifik färdighet som tränas är upprättande av en skogsbruksplan. Obligatoriska övningar och seminarier förekommer under kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig examination, godkända skriftliga inlämningsuppgifter, godkänd muntlig presentation samt godkänd aktiv medverkan i obligatoriska övningar och seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper ochfärdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel