Uthålligt skogsbruk i södra Sverige
Focus is on forest management and forest ecology in managed stands. We investigate how sustainable development is, or can be, implemented in today’s forestry practice. The course gives you the tools to switch from traditional instrumental-guideline approaches to more flexible objective-driven management to respond to emerging needs and challenges in forestry. We cover plantation forestry as it is widely practiced today, and emerging forest management approaches like continuous cover, mixed-species stands and retention tree practices. Two weeks are spent outdoors, visiting forests and experimental stands in Halland and Småland.
Information från kursledaren
Roll call
All students should have been addressed with e-mail with invitation for the first day and been invited to Canvas, the course web page. If you have not, the roll call for Euroforester master program is on Monday 31 August, 9 am, in the lecture hall Skörden, Agricum, Alnarp. Contact course leader if you have additional questions. Here is also the link to the welcome information movie from SLU: https://internt.slu.se/en/support-services/education/education-at-bachelors-and-masters-level/new-students/
2020-07-05
Literature and time table
Literature list is now uploaded, as well as detailed time table and adjustments due to Covid19.
2020-03-02
First call course 2020
Dear students, if you have any immediate questions regarding the course, please e-mail the course leader Emma Holmström. During the course we have two mandatory field weeks (no fee for transport and accommodations). In course 2020 this weeks will be 21-25 September and 5-9 October.
course web page
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0231-10020 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0231
Läsåret 2023/2024
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10130)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10196)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10089)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10166)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10089)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0231 Uthålligt skogsbruk i södra Sverige, 15,0 Hp
Sustainable Forestry in Southern SwedenÄmnen
Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 5,0 | 0302 |
Uthålligt skogsbruk | 10,0 | 0303 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur eller
- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp naturresurshushållning
samt
- Engelska 6
Mål
Kursen skall ge en översikt över teoretiskt och praktiskt viktiga faktorer för ett hållbart skogsbruk i södra Sverige. Skogsskötselmässiga frågor i det samtida skogsbruket kommer att analyseras på djupet och diskuteras i relation till hållbarhetsaspekter.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Analysera och presentera viktiga processer i skogsekosystem och deras samband med tillväxtrespons på träd- och beståndsnivå.
Analysera skillnader i skogsbruk beroende på trädslag, skötseltradition, socio-ekonomiska förhållanden, samt sociala behov och prioriteringar.
Diskutera och granska skötselåtgärder i relation till ekologiska och växtfysiologiska faktorer.
Identifiera de viktigaste naturvärdena in den boreo-nemorala zonen i södra Skandinavien, analysera hur dessa värden påverkas av ett modernt skogsbruk, och hur en skadlig inverkan kan minimeras
Läsa vetenskaplig litteratur och kommunicera bärande idéer, resultat och slutsatser.
Hantera skogliga data och producera grundläggande statistik och illustrationer.
Innehåll
Det övergripande målet är att studenten skall erhålla en förståelse av varför det moderna skogsbruket bedrivs som det görs, i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
Kursen startar med en modul där skogsproduktion och skötsel diskuteras utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa modul fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga modul kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, övningar och exkursioner. I alla moduler kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer vara lärarhandledda och på introduktionsnivå. För såväl svenska som internationella studenter är kursen oftast den första på master-nivå och på engelska vilket innebär att visst fokus kommer ligga på att studenterna ska öva sin färdighet att redovisa på engelska såväl muntligt som skriftligt.
Representanter för skogsbruket i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter. Tack vare den internationella studentgruppen hålls hela tiden diskussioner om likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder. I kursen ingår en obligatorisk studieresa till två försöksparker i södra Sverige.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkända skriftlig examinationer samt deltagande i obligatoriska moment.
Av betygskriterierna framgår vad som krävs för olika betygsgrader och vilken prestation som bedöms.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Totalt spenderas nio dagar i fält inkluderande besök i försöksparkerna i Tönnersjöheden och Asa.En student som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att få undervisning endast undan den period som hen blivit antagen till. En student som av särskilda skäl inte kan delta i obligatoriska kursmoment, har en möjlighet att återhämta dessa moment under en kurs som ges vid ett senare tillfälle. Mer information finns i bestämmelserna för utbildningen.
Mer information om kursens ämnen och lärande finns i en detaljerad studiehandledning som kan erhållas från kursledaren.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- _ Kommentar: All literature will be available on the Canvas course portal or as online literature through the SLU library service.
- Waring, R., J. Landsberg and S. Linder (2016). "Tamm Review: Insights gained from light use and leaf growth efficiency indices." Forest Ecology and Management 379: 232-242. 1) Bergh, J., S. Linder, T. Lundmark and B. Elfving (1999). "The effect of water and nutrient availability on the productivity of Norway spruce in northern and southern Sweden." Forest Ecology and Management 119(1-3): 51-62 1) Binkley, D., O. C. Campoe, M. Gspaltl and D. I. Forrester (2013). "Light absorption and use efficiency in forests: Why patterns differ for trees and stands." Forest Ecology and Management 288: 5-13. 1) Binkley, D., J. P. Laclau and H. Sterba (2013). "Why one tree grows faster than another: Patterns of light use and light use efficiency at the scale of individual trees and stands." Forest Ecology and Management 288: 1-4 1) Skovsgaard, J. P. and J. K. Vanclay (2008). "Forest site productivity: a review of the evolution of dendrometric concepts for even-aged stands." Forestry 81(1): 13-31. 1) Hennigar, C., A. Weiskittel, H. L. Allen and D. A. MacLean (2017). "Development and evaluation of a biomass increment based index for site productivity." Canadian Journal of Forest Research 47(3): 400-410. 1) Kelty, M. J. (1992). Compare productivity of monocultures and mixed-species stands. Dordrecht, Kluwer Academic Publ. 1) Pommerening, A. and S. T. Murphy (2004). "A review of the history, definitions and methods of continuous cover forestry with special attention to afforestation and restocking." Forestry: An International Journal of Forest Research 77(1): 27-44. 1) Lundqvist, L. (2017). "Tamm Review: Selection system reduces long-term volume growth in Fennoscandic uneven-aged Norway spruce forests." Forest Ecology and Management 391: 362-375. 1) Gustafsson, L., et al. (2020). "Retention as an integrated biodiversity conservation approach for continuous-cover forestry in Europe." Ambio 49(1): 85-97. 1) Growing plantation forestry Författare: P.W. West ISBN: 9783319018263 [Growing plantation forestry] (https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/kl53n/springer_s978-3-319-01827-0_129010) Kommentar: Selected chapters and sections
- Kuuluvainen, T. (2009). "Forest Management and Biodiversity Conservation Based on Natural Ecosystem Dynamics in Northern Europe: The Complexity Challenge." Ambio 38(6): 309-315. 1) Gustafsson, L., J. Kouki and A. Sverdrup-Thygeson (2010). "Tree retention as a conservation measure in clear-cut forests of northern Europe: a review of ecological consequences." Scand J For Res 25. 1) Gustafsson, L., et al. (2020). "Research on retention forestry in Northern Europe." Ecological Processes 9(1). 1) Petersson, L., E. Holmström, M. Lindbladh and A. Felton (2019). "Tree species impact on understory vegetation: Vascular plant communities of Scots pine and Norway spruce managed stands in northern Europe." Forest Ecology and Management 448: 330-345. 1) Biological diversity: frontiers in measurement and assessment. Författare: A.E. Magurran ISBN: 1-283-58016-0 [Biological diversity: frontiers in measurement and assessment.] (https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919271342605121) Kommentar: Selected chapters and sections
- Forest management and planning Författare: P. Bettinger ISBN: 0-12-809706-X [Forest management and planning] (https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919359656905121) Kommentar: Chapter 4
- Managing Forest Ecosystems: The Challenge of Climate Change. Författare: F. Bravo ISBN: 1-281-49357-0 [Managing Forest Ecosystems: The Challenge of Climate Change. ] (https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919279787805121) Kommentar: Chapter: A Mechanistic View of the Capacity of Forests to Cope with Climate Change
- Statistics: An Introduction using R Författare: R. Crawley ISBN: 9781118941119 (ebook) [Statistics: An Introduction using R] (https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919290193805121) Kommentar: Selected sections in combination with R labs.
- Rist, L., et al. (2014). "Applying resilience thinking to production ecosystems." Ecosphere 5(6). 1) Felton, A., et al. (2016). "How climate change adaptation and mitigation strategies can threaten or enhance the biodiversity of production forests: Insights from Sweden." Biological Conservation 194: 11-20. 1) Simonsson, P., L. Gustafsson and L. Ostlund (2015). "Retention forestry in Sweden: driving forces, debate and implementation 1968-2003." Scandinavian Journal of Forest Research 30(2): 154-173.