Uthålligt skogsbruk i södra Sverige
Information från kursledaren
Welcome to apply for the course autumn 2023! Detailed schedule and literature list will be available later. The two mandatory forest excursions will be 11-15 September and 9-12 October. During this time the students will stay together in rented cabins and hostels. Cars and accommodation is booked by the course leader. The other weeks are campus based (Alnarp).
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0231-10130 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0231
Läsåret 2022/2023
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10196)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10089)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10020)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10166)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Uthålligt skogsbruk i södra Sverige (SG0231-10089)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0231 Uthålligt skogsbruk i södra Sverige, 15,0 Hp
Sustainable Forestry in Southern SwedenÄmnen
Skogsvetenskap Biologi SkogsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 5,0 | 0001 |
Skogsskötsel | 5,0 | 0003 |
Biometri | 5,0 | 0004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur eller
- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp naturresurshushållning
samt
- Engelska 6
Mål
Kursen skall ge en översikt över teoretiskt och praktiskt viktiga faktorer för ett hållbart skogsbruk i södra Sverige. Skogsskötselmässiga frågor i det samtida skogsbruket kommer att analyseras på djupet och diskuteras i relation till hållbarhetsaspekter.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Analysera och presentera viktiga processer i skogsekosystem och deras samband med tillväxtrespons på träd- och beståndsnivå.
Analysera skillnader i skogsbruk beroende på trädslag, skötseltradition, socio-ekonomiska förhållanden, samt sociala behov och prioriteringar.
Diskutera och granska skötselåtgärder i relation till ekologiska och växtfysiologiska faktorer.
Identifiera de viktigaste naturvärdena in den boreo-nemorala zonen i södra Skandinavien, analysera hur dessa värden påverkas av ett modernt skogsbruk, och hur en skadlig inverkan kan minimeras
Läsa vetenskaplig litteratur och kommunicera bärande idéer, resultat och slutsatser.
Hantera skogliga data och producera grundläggande statistik och illustrationer.
Innehåll
Det övergripande målet är att studenten skall erhålla en förståelse av varför det moderna skogsbruket bedrivs som det görs, i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
Kursen startar med en modul där skogsproduktion och skötsel diskuteras utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa modul fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga modul kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, övningar och exkursioner. I alla moduler kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer vara lärarhandledda och på introduktionsnivå. För såväl svenska som internationella studenter är kursen oftast den första på master-nivå och på engelska vilket innebär att visst fokus kommer ligga på att studenterna ska öva sin färdighet att redovisa på engelska såväl muntligt som skriftligt.
Representanter för skogsbruket i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter. Tack vare den internationella studentgruppen hålls hela tiden diskussioner om likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder. I kursen ingår en obligatorisk studieresa till två försöksparker i södra Sverige.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkända skriftlig examinationer samt deltagande i obligatoriska moment.
Av betygskriterierna framgår vad som krävs för olika betygsgrader och vilken prestation som bedöms.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Totalt spenderas nio dagar i fält inkluderande besök i försöksparkerna i Tönnersjöheden och Asa.En student som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att få undervisning endast undan den period som hen blivit antagen till. En student som av särskilda skäl inte kan delta i obligatoriska kursmoment, har en möjlighet att återhämta dessa moment under en kurs som ges vid ett senare tillfälle. Mer information finns i bestämmelserna för utbildningen.
Mer information om kursens ämnen och lärande finns i en detaljerad studiehandledning som kan erhållas från kursledaren.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature, Sustainable forestry in southern Sweden 2023
Books or book chapters, available online through SLU library or online on link:
Title: Growing plantation forestry
Link: https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/kl53n/springer_s978-3-319-01827-0_129010
Author: P.W. West
ISBN: 9783319018263
Note: Selected chapters and sections
OpenIntro Statistics. Online pdf. https://leanpub.com/os
David Diez, Mine Cetinkaya-Rundel and Christopher Barr. Selected chapters in combination with R labs.
*Alternative for those who want to buy a book: *
Title: Statistics: An Introduction using R
Link: https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919290193805121
Author: R. Crawley
ISBN: 9781118941119 (ebook)
Note: Selected sections in combination with R labs.
Literature available as pdf in Canvas, first listed thematically, then in a reference list
Introduction to Swedish forestry and forest history
Swedish Forest Agency report 2020/4. Forest management in Sweden. Current practice and historical background. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-2020/rapport-2020-4-forest-management-in-sweden.pdf
Sustainable development and Climate Change
Larsen et al. Closer to Nature Forest Management
https://efi.int/publications-bank/closer-nature-forest-management
Rist et al. Applying resilience thinking to production ecosystems 2014
Felton et al. How climate change adaptation and mitigation strategies can threaten or enhance the biodiversity of production forests: Insights from Sweden 2016
Achim et al. The changing culture of silviculture 2021
Nagel et al. Adaptive Silviculture for Climate Change: A National Experiment in Manager-Scientist Partnerships to Apply an Adaptation Framework
Bravo et al. Book chapter: A Mechanistic View of the Capacity of Forests to Cope with Climate Change. In the book Managing Forest Ecosystems: The Challenge of Climate Change. Managing Forest Ecosystems, vol 17. Springer, Dordrecht.
Growth & Yield
West Resources: chapter 1-2, Growth: chapter 3-4, Competition: chapter 7-8.
Bergh et al. The effect of water and nutrient availability on the productivity of Norway spruce in northern and southern Sweden 1999
Skovsgaard et al. Forest site productivity: a review of the evolution of dendrometric concepts for even-aged stands 2008
Hennigar et al. Development and evaluation of a biomass increment based index for site productivity 2017
Silviculture and Forest Conservation
West chapter 5-8, 13+14
Mixed forest
Kelty Compare productivity of monocultures and mixed-species stands 1992. Chapter 1+8
Schulze et al. Management breaks the natural productivity-biodiversity relationship in forests and grassland: an opinion 2018
17 The Functional Significance of Forest Diversity: a Synthesis. Scherer-Lorenzen et al. Chapter 17,
https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fb137862.pdf
Continuous cover forestry
Pommerening et al. A review of the history, definitions and methods of continuous cover forestry with special attention to afforestation and restocking 2004
Lundqvist Tamm Review: Selection system reduces long-term volume growth in Fennoscandic uneven-aged Norway spruce forests 2017
Mason et al. Continuous cover forestry in Europe: usage and the knowledge gaps and challenges to wider adoption 2021
Kuuluvainen et al. Natural Disturbance-Based Forest Management: Moving Beyond Retention and Continuous-Cover Forestry 2021,
Lula et al. Modelling effects of regeneration method on the growth and profitability of Scots pine stands 2021
Multiuse forestry
Potschin et al. Ecosystem services:Exploring a geographical perspective 2011
Betts et al. Producing wood at least cost to biodiversity: integrating Triad and sharing–sparing approaches to inform forest landscape management 2021
Forest conservation
Gustafsson et al. Retention as an integrated biodiversity conservation approach for continuous-cover forestry in Europe 2020
Petersson et al. Tree species impact on understory vegetation: Vascular plant communities of Scots pine and Norway spruce managed stands in northern Europe 2019
Kuuluvainen Forest Management and Biodiversity Conservation Based on Natural Ecosystem Dynamics in Northern Europe: The Complexity Challenge 2009