Ny sökning
SG0249

Marknadsföring och organisation

Kursen tar upp och diskuterar hur olika företag och samhällsaktörer som jobbar med skogliga resurser kan använda marknadsförings- och organisationsprinciper ur ett etiskt och hållbart perspektiv.


Marknadsföringsdelen inleds med en teoretisk bakgrund till ämnet för att därefter fokuseras på relationsmarknadsföring och hur den påverkar värdeskapande och kundnytta. I kursen analyseras och diskuteras etiska aspekter i hållbar marknadsföring i termer av Corporate Social Responsibility (CSR).


Kursens organisationsteoretiska avsnitt fokuserar på samarbete mellan människor och hur gruppens dynamik och ledarskap kan påverka samarbetet.


Genom självstudier förväntas studenter förvärva grundläggande teoretiska kunskaper av litteraturen för att sedan tillämpa dessa kunskaper vid muntliga diskussioner i seminarier, fallstudier och i ett projekt. Genom externa föreläsningar ges möjlighet att diskutera tillämpningar i skogsnäringen. Obligatoriska moment i kursen inkluderar aktivt deltagande i muntliga diskussioner i seminarier, externa föreläsningar samt workshops där fallstudier och eller projekt redovisas muntligt. Studenten får möjlighet att träna på att kommentera och granska andra studenters arbeten.


Information från kursledaren

2 nov, 2022

Hej alla!

För att förbereda kursen är det bra om Ni självregistrerar Er på kursen, tackar ja till Canvasinbjudan, och ser till att Ni har tillgång till kurslitteraturen (tidigare års studenter kanske har en bok de kan låna ut/ sälja). Förra årets kurs gavs till stor del i Zoom, men kursen är en heltids "på campus"-kurs. Det innebär att Du behöver räkna med att vara på Campus i Umeå under kursen. Vissa föreläsningar ligger dock i zoom.

Detta är den sista gången den här kursen ges. Ett schema finns nu under fliken "Schema" (Daterat 5 januari 2023) så att Du kan planera. Ett uppdaterat slutgiltigt schema med läsinstruktioner, betygskriterier, handouts och mycket mer kommer att vara tillgängligt i Canvas vid kursstart. Varmt välkomna till kursstarten den 16 januari 2023 i Zoom!

önskar

Cilla & Dianne

Kurslitteratur för kursens två ämnen:

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

SG0249-30173 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för SG0249

Läsåret 2021/2022

Marknadsföring och organisation (SG0249-30080)

2022-01-17 - 2022-02-17

Läsåret 2020/2021

Marknadsföring och organisation (SG0249-30062)

2021-01-18 - 2021-02-17

Läsåret 2019/2020

Marknadsföring och organisation (SG0249-30013)

2020-01-20 - 2020-02-19

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Information om betygskriterier ges den första dagen på kursen (kursstarten).

Litteraturlista

Kursen har två huvudböcker – en i marknadsföring och en i organisationslära. Föreläsningarna följer inte böckerna kapitel för kapitel men läsförslag är givna på de följande sidorna. Därtill har vi artiklar som relevant ämnesmaterial. Tentan täcker allt kursmaterial (böcker och artiklar).

**Marknadsföring **
Hansen, Erik & Justlin, Heikki, 2018.* Strategic Marketing in the Global Forest Industries, Oregon State University* (öppet tillgänglig bok på https://open.oregonstate.education/strategicmarketing/ )

Organisationslära
Nilsson, Björn 2016. Samspel i grupp, introduktion till gruppdynamik, Studentlitteratur, Lund (Upplaga 2:3, 2016). ISBN 9789144110103. https://www.pricerunner.se/pl/802-1091558102/Boecker/Samspel-i-grupp-introduktion-till-gruppdynamik-(Haeftad-2016)-priser

Ytterligare artiklar och material finns på Canvas

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 19030 SEK Nivå: Grundnivå (G1F)
Ämne: Skogsvetenskap Företagsekonomi Skogsvetenskap Företagsekonomi
Kurskod: SG0249 Anmälningskod: SLU-30173 Plats: Umeå Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för skogsekonomi Studietakt: 100%