Marknadsföring och organisation
Kursen tar upp och diskuterar hur olika företag och samhällsaktörer som jobbar med skogliga resurser kan använda marknadsförings- och organisationsprinciper ur ett etiskt och hållbart perspektiv.
Marknadsföringsdelen inleds med en teoretisk bakgrund till ämnet för att därefter fokuseras på relationsmarknadsföring och hur den påverkar värdeskapande och kundnytta. I kursen analyseras och diskuteras etiska aspekter i hållbar marknadsföring i termer av Corporate Social Responsibility (CSR).
Kursens organisationsteoretiska avsnitt fokuserar på samarbete mellan människor och hur gruppens dynamik och ledarskap kan påverka samarbetet.
Genom självstudier förväntas studenter förvärva grundläggande teoretiska kunskaper av litteraturen för att sedan tillämpa dessa kunskaper vid muntliga diskussioner i seminarier, fallstudier och i ett projekt. Genom externa föreläsningar ges möjlighet att diskutera tillämpningar i skogsnäringen. Obligatoriska moment i kursen inkluderar aktivt deltagande i muntliga diskussioner i seminarier, externa föreläsningar samt workshops där fallstudier och eller projekt redovisas muntligt. Studenten får möjlighet att träna på att kommentera och granska andra studenters arbeten.
Information från kursledaren
2 nov, 2022
Hej alla!
För att förbereda kursen är det bra om Ni självregistrerar Er på kursen, tackar ja till Canvasinbjudan, och ser till att Ni har tillgång till kurslitteraturen (tidigare års studenter kanske har en bok de kan låna ut/ sälja). Förra årets kurs gavs till stor del i Zoom, men kursen är en heltids "på campus"-kurs. Det innebär att Du behöver räkna med att vara på Campus i Umeå under kursen. Vissa föreläsningar ligger dock i zoom.
Detta är den sista gången den här kursen ges. Ett schema finns nu under fliken "Schema" (Daterat 5 januari 2023) så att Du kan planera. Ett uppdaterat slutgiltigt schema med läsinstruktioner, betygskriterier, handouts och mycket mer kommer att vara tillgängligt i Canvas vid kursstart. Varmt välkomna till kursstarten den 16 januari 2023 i Zoom!
önskar
Cilla & Dianne
Kurslitteratur för kursens två ämnen:
- Marknadsföring
- Hansen, Erik & Justlin, Heikki, 2018. Strategic Marketing in the Global Forest Industries, Oregon State University (öppet tillgänglig bok på http://library2.open.oregonstate.edu/strategicmarketing/ )
- Organisationslära
- Nilsson, Björn 2016. Samspel i grupp, introduktion till gruppdynamik, Studentlitteratur, Lund (Upplaga 2:3, 2016). ISBN 9789144110103. https://www.pricerunner.se/pl/802-1091558102/Boecker/Samspel-i-grupp-introduktion-till-gruppdynamik-(Haeftad-2016)-priser
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0249-30173 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0249
Läsåret 2021/2022
Marknadsföring och organisation (SG0249-30080)
2022-01-17 - 2022-02-17
Läsåret 2020/2021
Marknadsföring och organisation (SG0249-30062)
2021-01-18 - 2021-02-17
Läsåret 2019/2020
Marknadsföring och organisation (SG0249-30013)
2020-01-20 - 2020-02-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0249 Marknadsföring och organisation, 7,5 Hp
Marketing and OrganizationÄmnen
Skogsvetenskap Företagsekonomi Skogsvetenskap FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt kunskaper motsvarande- 30 hp på grundnivå
Mål
Kursens syfte är att ge kunskap och färdigheter i att analysera och diskutera olika marknadsförings-och organisationskoncept som används av företag och andra aktörer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för marknadsföringens funktion i företag och i samhällsekonomin inklusive etiska aspekter.
Använda begrepp och modeller som underlag för att göra en marknadsanalys och en marknadsföringsplan.
Tillämpa modeller och metoder på frågeställningar i marknadsföring för hållbar utveckling.
Beskriva och analysera hur man kan organisera mänskliga resurser.
Beskriva och analysera hur gruppens dynamik, organisationens struktur och ledarskap är relaterat till varandra.
Tillämpa grunder i vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Kursen tar upp och diskuterar hur olika företag och samhällsaktörer som jobbar med skogliga resurser kan använda marknadsförings- och organisationsprinciper ur ett etiskt och hållbart perspektiv.
Marknadsföringsdelen inleds med en teoretisk bakgrund till ämnet för att därefter fokuseras på relationsmarknadsföring och hur den påverkar värdeskapande och kundnytta. I kursen analyseras och diskuteras etiska aspekter i hållbar marknadsföring i termer av Corporate Social Responsibility (CSR).
Kursens organisationsteoretiska avsnitt fokuserar på samarbete mellan människor och hur gruppens dynamik och ledarskap kan påverka samarbetet.
Genom självstudier förväntas studenter förvärva grundläggande teoretiska kunskaper av litteraturen för att sedan tillämpa dessa kunskaper vid muntliga diskussioner i seminarier, fallstudier och i ett projekt. Genom externa föreläsningar ges möjlighet att diskutera tillämpningar i skogsnäringen. Obligatoriska moment i kursen inkluderar aktivt deltagande i muntliga diskussioner i seminarier, externa föreläsningar samt workshops där fallstudier och eller projekt redovisas muntligt. Studenten får möjlighet att träna på att kommentera och granska andra studenters arbeten.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända skriftliga inlämningsuppgifter, godkända muntliga, redovisningar, övningar samt aktivt deltagande i seminarier och föreläsningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information seSLUs hemsida, www.slu.se.
SLU är ett PRME-certifierat universitet, Principles for Responsible Management Education (http://www.unprme.org/). Den här kursen utvecklar förståelse, modeller och metodinsikt för hållbar utveckling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Information om betygskriterier ges den första dagen på kursen (kursstarten).
Litteraturlista
Kursen har två huvudböcker – en i marknadsföring och en i organisationslära. Föreläsningarna följer inte böckerna kapitel för kapitel men läsförslag är givna på de följande sidorna. Därtill har vi artiklar som relevant ämnesmaterial. Tentan täcker allt kursmaterial (böcker och artiklar).
**Marknadsföring **
Hansen, Erik & Justlin, Heikki, 2018.* Strategic Marketing in the Global Forest Industries, Oregon State University* (öppet tillgänglig bok på https://open.oregonstate.education/strategicmarketing/ )
Organisationslära
Nilsson, Björn 2016. Samspel i grupp, introduktion till gruppdynamik, Studentlitteratur, Lund (Upplaga 2:3, 2016). ISBN 9789144110103. https://www.pricerunner.se/pl/802-1091558102/Boecker/Samspel-i-grupp-introduktion-till-gruppdynamik-(Haeftad-2016)-priser
Ytterligare artiklar och material finns på Canvas