Skoglig föryngring
Information från kursledaren
Dear participants of the MSc course SG0255 - Forest Regeneration,
We are very happy to see that you have all applied to participate in the course. We very much welcome all of you and hope you are looking forward to this course as much as we do!
With this mail, we would like to provide you with first and foremost information regarding the course:
- Important steps if you are admitted to courses during the summer 2023Admitted to summer courses | Studentwebben (slu.se)
Step 1: Activate you SLU student account (if you are new student at SLU)
Step 2: Send email to Desiree.Mattsson@slu.se from your SLU student mail to get registered for the course. You will get a confirmation. Self-registration is not possible. OBS! Registration is possible May 29th to June 5th.
Step 3: Log on to the digital classroom at Canvas, latest June 5th 2023, mandatory meeting 5th at 09:00, see to that camera and microphone is working and that you have access to internet.
- Course schedule:
The course consist of three parts: (I) introductory week (distance), (II) self-studying (literature review, home assignments, and field project), (III) field week. Detailed information will be available on Canvas.
- Course portal (Canvas):
During the course, we are going to use a learning platform called “Canvas”. There, you can find: study materials, literature, assignments, instructions and more. You can also use the platform to communicate with us (teachers teams) and other students.
More information about Canvas: Educational systems | Studentwebben (slu.se)
- First week:
During the first week of the course (5-9 June) we are going to have three mandatory distance meetings i.e. on 5th, 7th and 9th of June. Classes are going to be held on “Zoom” between 9:00 and 12:00, each day. Link to the Zoom meeting can be found on the course portal (Canvas) (Note: there is one link for all the meetings). During the first week we will provide you with important information regarding the course (field project, home assignments, field week etc.). You will also have an opportunity to discuss and ask questions about the course.
- Field week:
Mandatory field week is planned between 14-18th of August.
Please do not hesitate to contact course leader Mikolaj Lula, Mikolaj.lula@slu.se, in case of any questions or doubts, or educational administrator Desiree Mattsson, desiree.mattsson@slu.se.
We are looking forward to meeting you soon! It is going to be an exciting course, with a fun field week!
Kind regards, Teachers Team
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0255-50029 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0255
Läsåret 2021/2022
Skoglig föryngring (SG0255-50047)
2022-06-06 - 2022-08-28
Läsåret 2020/2021
Skoglig föryngring (SG0255-50006)
2021-06-07 - 2021-08-15
Läsåret 2019/2020
Skoglig föryngring (SG0255-50085)
2020-06-08 - 2020-08-16
Läsåret 2018/2019
Skoglig föryngring (SG0255-50039)
2019-06-10 - 2019-08-18
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0255 Skoglig föryngring, 7,5 Hp
Forest RegenerationÄmnen
Skogshushållning SkogsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp, varav minst- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp trädgårdsvetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur
och Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd, och att ge studenterna insikt i komplexiteten av det moderna skogsbrukets föryngringsmetoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Beskriva och analysera föryngringsmetoder som används i dagens skogsbruk i norra Europa
Analysera olika föryngringsmetoder med tanke på hållbar utveckling
Mäta och utvärdera vitalitet och tillväxt av planterade plantor
Planera ett skogligt föryngringsförsök och utvärdera resultatet
Innehåll
Kursen förmedlar en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd.
Under kursen kommer nya rön och kunskap i planttyper, planteringstekniker och markberedning att diskuteras, utvärderas och kopplas till en förståelse i plantors ekofysiologi samt ståndortsfaktorer. Kursen behandlar också försöksdesign och tekniker för plantmätning, samt analys av föryngringens tillväxt och vitalitet.
Kursen är en distanskurs på halvfart, schemalagd på sommarterminen. I slutet av kursen ligger en vecka med obligatoriska fältövningar. I övrigt är kursinformation och interaktion mellan lärare och studenter förlagt till kursportalen med en första introduktion vid terminens start. Varje student kommer att ansvara för en litteraturstudie och ett eget fältprojekt med inmätning och uppföljning av plantor från början av sommaren fram till kursens slut.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att bli godkänd på kursen krävs godkänd skriftlig inlämningsuppgift baserad på litteraturstudier, godkänd skriftlig inlämningsuppgift med redovisning av ett fältprojekt samt deltagande i obligatoriska fältövningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Den obligatoriska fältveckan kommer att vara uppdelad så att en grupp börjar resan i Skåne med tillhörande exkursioner medan den andra gruppen startar i Asa, Småland . Boende är bokat på gemensamma vandrarhem, studenter ansvarar själv för resa till och från dessa. På grund av Corona kan vi inte ordna med gemensamma transporter vilket innebär att både boende och resor tyvärr måste bekostas av studenterna själva.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1) Effects of Reforestation and Site Preparation Methods on Early Growth and Survival of Scots Pine (Pinus sylvestris L.) in South-Eastern Poland."
**Länk: **https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0255/50085.1920/Aleksandrowicz--2017-Effects_of_Reforestation.pdf
**Författare: **Aleksandrowicz-Trzcinska, M., et al
2) Ecophysiology of northern spruce species: The performance of planted seedlings.
**Författare: **Grossnickle S.C.
**ISBN: **0-660-17959-8
3) Natural regeneration of broadleaved tree species in Southern Sweden - effects of silvicultural treatments and seed dispersal from surrounding stands.
**Författare: **Karlsson, M. (2001)
4) Natural regeneration of broadleaved tree species in Southern Sweden - effects of silvicultural treatments and seed dispersal from surrounding stands.
**Författare: **Karlsson, M. (2001)
5) The effects of scarification and shelterwood treatments on naturally regenerated seedlings in southern Sweden."
**Författare: **Karlsson, M. and U. Nilsson
6) Natural regeneration in clear-cuts: Effects of scarification, slash removal and clear-cut age."
**Författare: **Karlsson, M., U. Nilsson and G. Orlander
7) Being John Harper: Using evolutionary ideas to improve understanding of global patterns in plant traits.
**Författare: **Moles, A. T
- Best practice for tree breeding in Europe.
**Författare: **Mullin TJ, Lee S, editors
9) Quantitative estimates of tree species selectivity by moose (Alces alces) in a forest landscape
**Författare: **Månsson J., Kalén C., Kjellander P., Andrén H. & Smith H.
10) Reforestation with planting in northern Europe.
**Författare: **Nilsson U., Luoranen J., Kolström T., Örlander G. and Puttonen P.
- Site Preparation – a Swedish overview Overview.
**Länk: **https://www.for.gov.bc.ca/hfd/pubs/docs/Frr/Frr105.htm
**Författare: **Örlander G., Gemmel P. and Hunt J.
12) Effect of reforestation methods on pine weevil (Hylobius abietis) damage and seedling survival.
**Författare: **Örlander G and Nilsson U.
13) Stock type in intensive silviculture: A (short) discussion about roots and size. The Forestry Chronicle 80(4): 463-468
**Länk: **https://doi.org/10.5558/tfc80463-4
**Författare: **Thiffault, N.
14) Scarification and seedfall affects natural regeneration of Scots pine under two shelterwood densities and a clear-cut in southern Sweden."
**Författare: **Beland, M., et al.
15) Manipulating seed availability, plant competition and litter accumulation by soil preparation and canopy opening to ensure regeneration success in temperate low-mountain forest stands.
**Författare: **Dassot, M. and C. Collet
16) General biology and life cycles of bark weevils.
**Författare: **Day KR, Nordlander G, Kenis M, Halldorson G
**ISBN: **1-4020-2241-7
- Germination and seedling establishment of Norway spruce (Picea abies) after clear-cutting is affected by timing of soil scarification."
**Författare: **Floistad, I. S., G. Hylen, K. H. Hanssen and A. Granhus
18) Why seedlings survive: influence of plant attributes.
**Länk: **https://DOI 10.1007/s11056-012-9336-6
**Författare: **Grossnickle, S.C
19) Mechanical site preparation for forest restoration
**Länk: **https://DOI 10.1007/s11056-012-9332-x
**Författare: **Löf M., Dey D.C., Navarro R M. ,Jacobs D.F.
20) To Feed or not to Feed? Evidence of the Intended and Unintended Effects of Feeding Wild Ungulates.
**Författare: **Milner et al.
21) What do seedlings die from and what are the implications for evolution of seed size?
**Författare: **Moles, A. T. and M. Westoby
22) Regeneration silviculture of birch - a review."
**Författare: **Perala, D. A. and A. A. Alm
23) "Reproductive ecology of birch - a review.
**Författare: **Perala, D. A. and A. A. Alm
24) Effects of roe deer browsing and site preparation on performance of planted broadleaved and conifer seedlinhs when using temporary fences.
**Författare: **Bergqvist, J. Löf, M. Örlander G.
25) Interactions between ungulates forests and supplementary feeding-the role of nutritional balancing in determing outcomes.
**Författare: **Feltin aM, Felton A. Cromsigt J. Edenius L. Malmsten J. Wam H K.
26) Interactions between Near-ground temperature and radiation, silvicultural treatments and frost damage to Norway spruce seedlings
**Författare: **Langvall O
27) Effects of timing, duration and intensity of simulated browsing on Scots pine growth and stem quality.
**Författare: **Wallgren M. Bergqvist J. Bergström R. Eriksson S.
28) Copmarison of different site preparation techniques: quality of planting spots, seedling growth and pine weevil.
**Författare: **Wallertz K. Björklund N. Hjelm K. Petersson M. Sundblad. L-G.
29) Influence of mechanical site preparation on regeneration success of planted conifers in clearcuts in Fennoscandia – a review.
**Författare: **Sikström U. Hjelm, K. Holt Hanssen K. Saksa T. Wallertz K.