Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna
Det här är kursen för dig som vill förbereda dig för uppgifter och utmaningar för arbete mot ett hållbart skogsbruk i subtropiska och tropiska regioner. I kursen går ni igenom centrala begrepp inom ekologi och skogsskötsel i tropiska och subtropiska skogar och lär er att utvärdera uthålligt skogsbruk utifrån sociala, ekonomiska och biofysiska förutsättningar. Ett viktigt område är även agroforestrysystem som utgör en stor resurs för människors tillgång till bränsle och virke i stora delar av världen. Möjligheter och problem med plantageskogsbruk med olika arter tas upp samt möjligheter till brukande av naturskogar. I kursen ingår även att jämföra olika ansatser för restaurering av skogar i tropiska och subtropiska områden. Många exempel kommer från de forskningsprojekt som deltagande lärare är bedriver i olika delar av världen, Borneo, Kenya, Tanzania, Burkina Faso, Indien, mm.
Kursen ges som campusoberoende kurs vilket innebär att du kan läsa kursen vid SLU:s campus i Alnarp, Uppsala och Umeå.
Information från kursledaren
Sept. 2020 Update
Due to COVID-19 and the associated travel restrictions, we will be conducting this course entirely online this year. Though we are disappointed to not be able to visit Mozambique, we have endeavored to create stimulating and thought provoking guest lectures and exercises to bring international experiences to you. All those registered for the course will receive an invitation to the course Canvas page by 23 October 2020.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0258-20100 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0258
Läsåret 2024/2025
Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna (SG0258-20088)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna (SG0258-20136)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna (SG0258-20133)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna (SG0258-20022)
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0258 Hållbar skogsskötsel och markanvändning i tropikerna, 15,0 Hp
Sustainable Forestry and Land-use Management in the TropicsÄmnen
Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktion till tropiska skogar, ekologi, kli | 2,5 | 0102 |
Agroforestry och multifunktionella landskap | 2,5 | 0103 |
Skogs- och landskaps-restaurering | 2,5 | 0104 |
Skötsel av naturliga skogar | 2,5 | 0105 |
Factfulness | 2,5 | 0106 |
Intervjuprojekt | 2,5 | 0107 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp markvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp naturresurshushållning
och
- 15 hp kurs på avancerad nivå
samt
- engelska 6.
Mål
Kursen syftar till att göra studenterna förberedda för uppgifter och utmaningar för arbete mot ett hållbart skogsbruk i subtropiska och tropiska regioner.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Beskriva och analysera hur biofysiska (t.ex. ekologi, mark och klimat), sociala, politiska och ekonomiska förutsättningar samverkar och driver nuvarande och möjliga skogs- och markanvändningsåtgärder.
Utvärdera möjligheter och problem med dominerande skötselsystem (naturskog, plantager, agroforestry och restaurering) beroende på lokala förhållanden som t.ex. ekonomiska förutsättningar, livsförhållanden, ekosystemtjänster, m.m.
Ge en syntes av vikten av tropiska skogar i ett globalt sammanhang (t.ex. för kolets kretslopp, klimatmitigering, virkesförsörjning och andra bio-baserade produkter) och den globala agendan (t.ex. landskapsrestaurering, Sustainable Development Goals, Paris överenskommelsen och REDD+).
Utvärdera och tolka hur lokala förutsättningar, dynamik, värden och komplexitet påverkar skogsskötsel och markanvändning.
Analysera, utvärdera och kommunicera aktuella skogsfrågor och forskning i tropiska och subtropiska områden.
För ett givet sammanhang identifiera kunskapsluckor och föreslå nya lösningar.
Innehåll
Kursen behandlar förutsättningarna i natur och samhälle för skogens utveckling och nyttjande i subtropiska och tropiska regioner och ger en samlad förståelse för hur variationer i systemekologi, samhällsuppbyggnad och skogsbrukssätt på södra halvklotet skiljer sig gentemot nordliga system. Kursen behandlar också viktiga skötselmetoder och markanvändningsformer med träd och skog, samt aktuella frågor som i framtiden kommer att dominera utvecklingen av markanvändning och skogsbrukssätt i subtropiska och tropiska regioner.
Kursen innehåller föreläsningar, övningar, litteraturstudier och diskussioner. Studenterna får tillämpa sina kunskaper på verklighetsbaserade fallstudier. Kursen ger också möjlighet till en individuell fördjupning inom ett specifikt område utifrån studentens egna intressen.
Obligatoriska moment förekommer så som seminarier, övningar och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment, godkända skriftliga uppgifter, övningar och presentationer.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Det finns en valfri fältresa till ett tropiskt land i samband med ett av de internationella projekt som leds av forskare vid fakulteten. Studenter som deltar i studieresan måste själva stå för flygbiljetter och logi, medan kursen står för kostnader i samband med transport inom landet, resurspersoner och reseförsäkring. Om du planerar att delta i fätresan bör du se till att du har ett giltigt pass i god tid. Kontrollera också om du behöver några ytterligare vaccinationer. Skriv till kursledaren för att få veta i vilket land studieresan kommer att äga rum.Kursen är upplagd för att kunna läsas av studenter från alla SLU orter med några gemensamma träffar.
För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett USB-headset med mikrofon samt en webbkamera. Fast uppkoppling är alltid att föredra. Man kan även koppla upp sig på ett bibliotek eller lärcentrum.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grade | Criteria |
2 |
Does not fulfill requirements for passing (Grade 3) |
3 |
Student completes the assignment demonstrating 'multi-structural' understanding using content presented during the lectures. The assignment is in the correct format and clearly and concisely presented. |
4 | Student completes the assignment demonstrating 'relational' understanding using content presented during the lectures and at least one example or concept not presented during the course. The assignment is in the correct format and very clearly and concisely presented. |
5 |
Student completes the assignment demonstrating 'extended abstract' understanding using content presented during the lectures and at least one example or concept not presented during the course. The student demonstrates exceptional, self-directed synthesis, application, and/or evaluation. The assignment is in the correct format, very clearly and concisely presented, and may contain innovative presentation methods or mediums. |
Litteraturlista
- Factfulness Författare: Rosling, H. [Factfulness] (https://www.adlibris.com/se/bok/factfulness-9781473637498?gclid=CjwKCAjw19z6BRAYEiwAmo64LXfMpVXKYjIf9qcVL0aM5dbVB_a6rKhqR0k-fnUkO39Ohy6_fOsNrBoCa9AQAvD_BwE) Kommentar: Adlibris English version; 99kr; 59 kr Swedish version
- Scaling up agroforestry: Potential, challenges and Barriers. [Scaling up agroforestry: Potential, challenges and Barriers.] (<https://agroforestrynetwork.org/wp-content/uploads/2018/09/Scaling-up-agroforestry-Potential-Challenges-and-Barriers.pdf >)1) Achieving the Global Goals through agroforestry Författare: Andersson L (Ed.) [Achieving the Global Goals through agroforestry] (https://agroforestrynetwork.org/wp-content/uploads/2018/09/Achieving-the-Global-Goals-through-agroforestry.pdf)1) Trees in agricultural landscapes enhance provision of ecosystem services in Sub-Saharan Africa Författare: Kuyah, S., Öborn, I., Jonsson, M., Dahlin, A.S., Barrios, E., Muthuri, C., Malmer, A., Nyaga, J., Magaju, C., Namirembe, S., Nyberg, Y., Sinclair, F.L., 2016 [Trees in agricultural landscapes enhance provision of ecosystem services in Sub-Saharan Africa] (https://doi.org/10.1080/21513732.2016.1214178)1) PLANTED FORESTS Uses, Impacts and Sustainability - A statement of principles Författare: FAO [PLANTED FORESTS Uses, Impacts and Sustainability - A statement of principles] (<http://www.fao.org/docrep/012/al248e/al248e00.pdf >)1) Silviculture in the tropics, Tropical forestry. Springer, Heidelberg?; New York. Författare: Günter, S. (Ed.) [Silviculture in the tropics, Tropical forestry. Springer, Heidelberg?; New York. ] (<https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/1935282/mod_resource/content/1/2%20G%C3%BCnter%20-%20Silviculture%20in%20the%20Tropics%20%20%202011%20-%20MTO%20BOM.pdf >) Kommentar: Chap 12, 16, 27
- Forests pathways to sustainable development, State of the world’s forests. Författare: FAO [Forests pathways to sustainable development, State of the world’s forests. ] (<http://www.fao.org/3/I9535EN/i9535en.pdf >)1) Restoring tropical forests: a practical guide. Royal Botanic Gardens, Kew. p. 23-64. Författare: Elliott, S., Blakesley, D., Hardwick, K. [Restoring tropical forests: a practical guide. Royal Botanic Gardens, Kew. p. 23-64.] (<http://www.rainforestation.ph/resources/pdf/publications/Elliott%20et%20al._2013_Restoring%20Tropical%20Forests.pdf >) Kommentar: Chapter 2-5
- Lecture notes on the major soils of the world Författare: Driessen P, Deckers J, Spaargaren O, Nachtergaele F [Lecture notes on the major soils of the world] (<http://www.fao.org/docrep/003/y1899e/y1899e00.htm#toc >) Kommentar: Introduction (p. 1-15); Histosols (p. 21-33); Mineral soils conditioned by a wet (sub) tropical climate (p141-181).
- Changes in planted forests and future global implications. Forest Ecology and Management 352, 57–67. Författare: Payn, T., Carnus, J.-M., Freer-Smith, P., Kimberley, M., Kollert, W., Liu, S., Orazio, C., Rodriguez, L., Silva, L.N., Wingfield, M.J. [Changes in planted forests and future global implications. Forest Ecology and Management 352, 57–67. ] (https://doi.org/10.1016/j.foreco.2015.06.021)1) Forest Resources Assessment of 2015 shows positive global trends but forest loss and degradation persist in poor tropical countries. Forest Ecology and Management 352, 134–145. Författare: Sloan, S., Sayer, J.A., 2015 [Forest Resources Assessment of 2015 shows positive global trends but forest loss and degradation persist in poor tropical countries. Forest Ecology and Management 352, 134–145.] (https://doi.org/10.1016/j.foreco.2015.06.013)1) Forests, Livelihoods, and Conservation: Broadening the Empirical Base Författare: Wunder S, Angelsen A, Belcher, B [Forests, Livelihoods, and Conservation: Broadening the Empirical Base] (<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X14000734 >)