GIS och skoglig fjärranalys
Information från kursledaren
Välkommen till kursen GIS och Skoglig fjärranalys!
Här finns ett preliminärt schema. Det viktiga är obligatoriska moment vilka är markerade i GRÖNT och tentan i SVART.
Litteratur är:
Harrie, L. (red.) 2013. Geografisk Informationsbehandling – teori, metoder och tillämpningar.
Upplaga 7, ISBN 978-91-44-13174-0.
https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/naturvetenskap-och-miljo/geovetenskap/geografisk-informationsbehandling/
Sjätte upplagan är också ett alternativ (ISBN 978-91-44-08877-8). Äldre upplagor
fungerar också för delar av denna kurs, men inte för fjärranalysmoment.
Med vänliga hälsningar
Jonas Bohlin
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SV0012-20079 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SV0012
Läsåret 2024/2025
GIS och skoglig fjärranalys (SV0012-20057)
2024-11-01 - 2024-12-03
Läsåret 2023/2024
GIS och skoglig fjärranalys (SV0012-20036)
2023-10-31 - 2023-11-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0012 GIS och skoglig fjärranalys, 7,5 Hp
GIS and forest remote sensingÄmnen
Teknologi Skogsbruksvetenskap Skogsbruksvetenskap TeknologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
7.5 hp Matematisk statistikMål
Målet med kursen är att studenten ska få en grundläggande förståelse och praktiskt handhavande i Geografiska Informationssystem (GIS) med särskilt fokus på skogliga tillämpningar. Detta genom grundläggande GIS-teori om: datainsamling; projektioner och referenssystem; geografiska datastrukturer; spatiala analyser och visualisering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
förstå grundläggande GIS teori
utföra editeringar i olika datastrukturer
göra utsökningar (icke-/ rumsliga) i stora datamängder
presentera geografiska data i kartform
utföra enklare spatiala analyser
redogöra för grundläggande begrepp och betraktelsesätt inom fjärranalys,
beskriva metoder för hur data samlas in med fjärranalys och hur dessa metoder påverkar precisionen samt vilken typ av variabler som genereras
redogöra för vilka datakällor som finns tillgängliga, deras grundläggande egenskaper och produkter från dessa.
Innehåll
Kursens baseras på självstudier, föreläsningar, praktiska datorövningar och enklare fältmätning. Kursen är uppbyggd i fem undervisningsblock, där varje block innehåller ett teori- och ett praktiskt moment. Parallellt med dessa kommer det att finnas exempel på skogliga tillämpningar och gästföreläsningar. Detta för att visa på viktiga datakällor och arbetssätt.
Block 1, Introduktion till GIS, teoretiska grunder i att modellera välden, geodesi och datastrukturer med fokus på vektordata. Övning i digitalisering och editering samt kartframställning.
Block 2, Teori vektorbaserade analyser. Övning i geodatabashantering, rumsliga och icke-rumsliga utsökningar och spatiala analyser i vektordata.
Block 3, Ut-/ incheckning av data från geodatabas och datainsamling i fält.
Block 4, Teori rasterbaserade analyser. Övning i geodatabashantering, rumsliga och icke-rumsliga utsökningar och spatiala analyser i rasterdata.
Block 5, Teori introduktion till fjärranalys. Övning i klassning av satellitbilder och skogliga skattningar utifrån laserdata samt presentation av befintliga datakällor av geografisk information för skogliga tillämningar.
Det skogsbruksvetenskapliga innehållet är fördelat på delområden enligt följande:
2 hp Mål, planering och policy
2 hp Arbetsprocesser
3,5 hp Övrigt
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända laborationsrapporter och inlämningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.seAnsvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig resurshushållning
Betygskriterier
Betygskriterier för GIS och skoglig fjärranalys.
|
Redogöra för metoder och modeller för att beskriva verkligheten i ett GIS |
Kunna utföra geografiska analyser med stöd av datorbaserade geografiska informationssystem |
Ha kännedom om kartografiska principer |
Förstå den praktiska innebörden av elementära geodetiska begrepp |
Förstå vilka möjligheter och begränsningar som finns med olika metoder för fjärranalys. |
Betyg 3 |
Studenten räknar upp metoder och modeller, viss jämförelse görs. |
Studenten utför i analyserna med godtagbar kvalitet och redogör för arbetsgången. |
Studenten kan återge kartografiska principer och skapar kartor av godtagbar kvalitet. |
Studenten kan återge begreppen och kan praktiskt använda dessa på en godtagbar nivå. |
Studenten har inblick i de olika metoderna och är orienterad om möjligheterna och begränsningarna |
Betyg 4 |
Studenten värderar olika metoder och modeller. Liten eller ingen irrelevant information används. |
Studenten utför analyser med god kvalitet och har god förståelse för arbetsgången. |
Studenten kan beskriva de kartografiska principerna och skapar kartor av god kvalitet. |
Studenten kan beskriva begreppen och kan praktiskt använda dessa på en god nivå. |
Studenten har inblick i de olika metoderna och kan redogöra för möjligheterna och begränsningarna |
Betyg 5 |
Studenten analyserar metoder och modeller. Ingen irrelevant information används. |
Studenten utför analyser med god kvalitet och har motiverad förståelse för arbetsgången. |
Studenten kan värdera de kartografiska principerna och skapar kartor av god kvalitet. |
Studenten kan resonera kring begreppen och kan praktiskt använda dessa på en god nivå. |
Studenten har god insikt i de olika metoderna och kan argumentera för möjligheterna och begränsningarna |