Hållbar skogsskötsel – analys och anpassningar
Kursen behandlar hur det moderna skogsbruket bedrivs och det sätts i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
I kursens första del diskuteras skogsproduktion och skötsel utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa kursdel fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga del kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion att diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Genom hela kursen diskuteras likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, inlämningsuppgifter, datalabb, seminarier, studieresor, fältövningar, exkursioner, färdighetstränande moment, redovisningar.
I kursen kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer att vara lärarhandledda och på introduktionsnivå.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Informationskompetens, kritiskt tänkande och reflektion, problemlösning, vetenskapliga metoder, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
Studieresan, exkursioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier och övningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att representanter för skogssektorn i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter.
Kursplan och övrig information
Kursplan
SV0060 Hållbar skogsskötsel – analys och anpassningar, 15,0 Hp
Sustainable Forest Management – Analysis and AdaptationsÄmnen
SkogsbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande120 hp
60 hp inom något av följande ämnen/huvudområden
- skogsbruksvetenskap
- skogsvetenskap
- skogshushållning
- biologi
- miljövetenskap
- naturresursförvaltning
Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla förståelse för det moderna skogsbruket och varför det bedrivs som det görs samt ge en översikt över teoretiskt och praktiskt viktiga faktorer för ett hållbart skogsbruk i södra Sverige. Skogsskötselmässiga frågor i det samtida skogsbruket kommer att analyseras på djupet och diskuteras i relation till hållbarhetsaspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och presentera viktiga processer i skogsekosystem och deras samband med tillväxtrespons på träd- och beståndsnivå
- analysera skillnader i skogsbruk beroende på trädslag, skötseltradition, socio-ekonomiska förhållanden, samt sociala behov och prioriteringar
- diskutera och granska skötselåtgärder i relation till ekologiska och växtfysiologiska faktorer
- identifiera de viktigaste naturvärdena in den boreo-nemorala zonen i södra Skandinavien, analysera hur dessa värden påverkas av ett modernt skogsbruk, och hur en skadlig inverkan kan minimeras
- läsa vetenskaplig litteratur och kommunicera bärande idéer, resultat och slutsatser
- hantera skogliga data och producera grundläggande statistik och illustrationer.
Innehåll
Kursen behandlar hur det moderna skogsbruket bedrivs och det sätts i relation till skogsskötselforskningens resultat, naturvårdssträvanden, sociala behov och prioriteringar, den aktuella skogsteknologin och virkesmarknaden. Kursen består av två huvuddelar, skogsskötsel och skogsekologi.
I kursens första del diskuteras skogsproduktion och skötsel utifrån växtfysiologiska processer och samband och där en fördjupad förståelse skall nås av hur produktionen kan skattas, beräknas och modelleras. Nästa kursdel fokuserar på hur skogsekosystem och skötselsystem kan utvärderas utifrån olika utgångspunkter såsom resiliens och ekonomi samt vad som skiljer skogliga system åt i termer av dynamik, succession och biodiversitet. I kursens tredje och huvudsakliga del kommer föryngring, beståndsutveckling och produktion att diskuteras utifrån flera perspektiv: trakthyggesbruk, kontinuitetsskog, blandskog, hantering av skaderisker samt skötsel med generell och förstärkt naturhänsyn.
Genom hela kursen diskuteras likheter och olikheter i skogsbruket mellan olika länder.
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, litteraturstudier, övningar, inlämningsuppgifter, datalabb, seminarier, studieresor, fältövningar, exkursioner, färdighetstränande moment, redovisningar.
I kursen kommer statistisk databearbetning och analys att utföras men laborationerna kommer att vara lärarhandledda och på introduktionsnivå.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Informationskompetens, kritiskt tänkande och reflektion, problemlösning, vetenskapliga metoder, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete.
Följande moment är obligatoriska:
Studieresan, exkursioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier och övningar.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att representanter för skogssektorn i södra Sverige inbjuds för att delge sina tankar om viktiga förhållanden i skogsbruket och om framtida hot och möjligheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkända övningsuppgifter.
Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
I kursen ingår en obligatorisk studieresa till skogliga försöksparker i södra Sverige. Totalt spenderas nio dagar i fält inkluderande besök i försöksparkerna i Tönnersjöheden och Asa.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap