Avancerad projektkurs i trädgårds- och jordbruksvetenskap
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för TD0021
Läsåret 2023/2024
Avancerad projektkurs i trädgårds- och jordbruksvetenskap (TD0021-20022)
2023-10-31 - 2024-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
TD0021 Avancerad projektkurs i trädgårds- och jordbruksvetenskap, 15,0 Hp
Project based advanced course in Horticulture and AgricultureÄmnen
Trädgårdsvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 15 hp i lantbruksvetenskap eller trädgårdsvetenskap på avancerad nivå, + 15 hp företagsekonomi. Engelska motsvarande Engelska 6.Mål
Genom planering och genomförande av ett projekt i samarbete med ett företag skall studenterna få en ökad insikt om aktuella frågeställningar för trädgårds- och/eller lantbruksnäringen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för, och baserad på relevant teori, diskutera metoder som kan användas för att arbeta med frågeställningar och problem som är aktuella för trädgårdsnäringen
- självständigt och kreativt identifiera och formulera en frågeställning, söka, kritiskt analysera och sammanställa både vetenskaplig och annan relevant data/information inom det aktuella området, samt diskutera och värdera alternativa lösningar
- självständigt planera och genomföra ett projektarbete och redovisa resultaten skriftligt och muntligt i en form som är anpassad för målgruppen
Innehåll
*Ämnesmässigt innehåll: *
Projektmetodik och kommunikationsverktyg för aktörssamverkan introduceras i form av föreläsningar, seminarier och kurslitteratur. Huvuddelen av kursen utgörs av självständigt arbete med egna projekt, individuellt eller i grupp med individuell fördjupning. Projektet definieras i samarbete med examinator och handledare vid SLU. Arbetet utförs i samarbete med ett värdföretag och med stöd av handledare och skall resultera i en skriftlig rapport som även omfattar en litteratursammanställning baserad på vetenskaplig litteratur.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Projekt, föreläsningar och projektpresentationer
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- kommunikation
- planering och genomförande av projektarbete
- presentera resultat skriftligt och muntligt på ett sätt anpassat för målgruppen
Följande moment är obligatoriska:
Föreläsningar, övningar, redovisningar
Samverkan med det omgivande samhället sker genom projektarbete.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen utgörs av skriftlig och muntlig presentation av projektarbetet. För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig och muntlig presentation av arbetet samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Maximalt 10 deltagare. En projektrapport skriven på svenska kan accepteras efter överenskommelse mellan värdföretag och student.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Compulsory literature
Kuster J, Huber E, Lippmann R, Schmid A, Schneider E, Witshi U, Wüst R 2015 Project Management Handbook. Available as e-book at SLU library: https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=2095465&pq-origsite=primo
Kvale S 1996 InterViews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing: Steinar Kvale. Thousand Oaks, CA: Sage. Chapter 7 pages 124-143.* Canvas*
Pretty JN, Guijt I, Thompson J, Scoones I 1995 Participatory Learning and Action. A Trainers Guide. International Institute for Environment and Development. London UK. Ch. 5, pp. 72-89 and examples on pp. 74-76, 84, 91-95, 97-98. Available at: https://www.iied.org/6021iied.
Scientific papers and other materials handed out in connection with lectures, or made available on the Canvas course page, are compulsory unless otherwise specified.
Supplementing literature
- Pears R and Shields G Cite them right. Macmillan International Higher Education (available at the SLU-Alnarp library)