Landsbygdsutvecklingens praktik
Information från kursledaren
Welcome to the course Practice of rural development 2022!
Please check the document with general information on the course and a schedule that you can find pressing "Schedule" at the right of this text.
Observe that the duration of the internship is 8 weeks, plus about one week for writing your final essay, logbook and final presentation.
Please find below the suggested readings for the course:
Readings
- Acker, Joan. 1990. Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations. Gender and Society, Vol. 4, No. 2 (Jun., 1990), pp. 139-158. Published by: Sage Publications, Inc.
- Nair, P. K. Ramachandran, and Vimala D. Nair. 2014. "Organization of a Research Paper: The IMRAD Format." In Scientific Writing and Communication in Agriculture and Natural Resources, edited by P. K. Ramachandran Nair and Vimala D. Nair, 13-25. Cham: Springer International Publishing.
- Somerville, D., Keeling, J. (2004) A practical approach to promote reflective practice within nursing. Nursing Times; 100(12) 42–45
- Yanow, D. & Tsoukas, H. (2009) What is Reflection-In-Action? A Phenomenological Account. Journal of management studies 46 (8):1339 – 1364
More information will come later on this page, and on the web page of the course in Canvas.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
ÖT0001-30218 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för ÖT0001
Läsåret 2022/2023
Landsbygdsutvecklingens praktik (ÖT0001-30104)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2020/2021
Landsbygdsutvecklingens praktik (ÖT0001-30226)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Landsbygdsutvecklingens praktik (ÖT0001-30161)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Landsbygdsutvecklingens praktik (ÖT0001-30155)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
ÖT0001 Landsbygdsutvecklingens praktik, 15,0 Hp
The Practice of Rural DevelopmentÄmnen
TvärvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificerasAvancerad nivå (AXX)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp på grundnivå, varav 90 hp ämnesfördjupning inom samhällsvetenskap, naturvetenskap eller humaniora. Kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Kursens syfte är att ge studenten en möjlighet att genom praktiskt arbete få utveckla sina förmågor och erfarenheter inom den praktiska verksamhet som utgör landsbygdsutveckling. Kursen syftar också att till att ge studenten möjligheten att möta framtida potentiella arbetsgivare och ge hen en inblick i vad det innebär att arbeta inom fältet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Skriftligen och muntligen presentera och kritiskt utvärdera arbetssituationer som berör landsbygdsutveckling
Skriftligen och muntligen reflektera över vetenskapligheten i den praktiska utövningen (verksamheten) som berör landsbygdsutveckling
Skriftligen och muntligen reflektera över hållbarhetsperspektivet i den praktiska utövningen (verksamheten) som berör landsbygdsutveckling
Skriftligen och muntligen reflektera över etiska dilemman som kan uppstå i den praktiska utövningen (verksamheten) som berör landsbygdsutveckling
Innehåll
Genom denna kurs får studenten möjlighet att integrera och utvärdera sina teoretiska kunskaper, i en verklig arbetsmiljö. Kursen är utformad som en projektkurs i vilken studenten ges särskilda uppdrag såsom att göra dagboksreflektioner, skriva rapport samt diskutera de etiska dilemman och hållbarhetsperspektiv som kan beröra fältet och återspeglas på arbetsplatsen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning av dagbok samt godkänd skriftlig och muntlig presentation av praktikrapport.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter det sista kurstillfället. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav inom två år efter det sista kurstillfället.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.