Leda för en hållbar framtid

Senast ändrad: 03 maj 2024
en man och en kvinna går mot oss uppför en trappa

– Det finns hopp och möjligheter, saker vi kan göra, men vi behöver ett närvarande ledarskap där vi varseblir de initiativ som tas och bekräftar dem. Det brådskar nu, det här är nödvändigt!

– Det finns hopp och möjligheter, saker vi kan göra, men vi behöver ett närvarande ledarskap där vi varseblir de initiativ som tas och bekräftar dem. Det brådskar nu, det här är nödvändigt!

Frans Prenkert är föredragshållare i första passet på Den hållbara ledaren 21 maj. Som professor i företagsekonomi och ordförande i Örebro universitets Plattform för en hållbar framtid – PSF, är han djupt engagerad i hållbarhetsfrågan ur olika aspekter.

– Ett hållbart ledarskap kan betyda två saker. Dels hur vårt ledarskap blir hållbart; det finns en risk att vi nöter ut dem som fungerar bra. Där spelar akademins organisation med två linjer in; den linjära (rektor – dekan – prefekt) och den kollegiala (professor – docent – lektor – doktorand) som komplicerar det hela. När vi utser en prefekt till linjeorganisationen, gör vi det ofta från den kollegiala linjen. Efter förordnandet- där kanhända tråkiga och obekväma beslut har behövts fattas - går prefekten tillbaka till den kollegiala linjen.
Frans Prenkert påpekar att vi måste vara medvetna om att det kan slita på medarbetare och chefer i organisationen.

Leda hållbart
–Den andra delen handlar om hur vi kan leda för en hållbar framtid och det är det jag kommer att fokusera på under Den hållbara ledaren.
Frans betonar att akademin har en viktig roll i det arbetet. För att skapa ett hållbart samhälle krävs stora förändringar; hur vi konsumerar, hur vi använder olika energislag, hur vi förhåller oss till andra medmänniskor, etcetera.
–Som akademiker kan vi inte stå vid sidan av, utan behöver ta ansvar och vara en del av lösningen. Utifrån forskningen har vi möjlighet att dela med oss om vad som fungerar och inte fungerar. Men vi behöver också ställa om oss själva för att leva upp till samhällets förväntningar och se över hur vi utbildar, forskar, reser och arbetar tvärvetenskapligt för en hållbar framtid.
– De akademiska kärnvärdena är otroligt viktiga, till exempel att forskningen är fri och att forskaren har rätt att oberoende välja område.
Samtidigt behöver vi se över vad som behöver förändras. Det är en delikat balansgång och det kräver ett klokt ledarskap.
– Vidsynt, klokt och modigt ledarskap, förtydligar Frans.
Och inte bara på högsta nivån, för det är viktigt att det får fäste även på fakultets- och institutionsnivå, så att glappet mellan högsta ledarnivån, som står för det visionära ledarskapet, och viljan att bidra till en omställning, som ofta kommer underifrån bryggas över.
– För att det här ska kunna genomföras behöver vi skapa organisatoriska förutsättningar för det, till exempel olika roller och rutiner, och – inte minst –  behöver vi uppmuntra tvärvetenskapligt arbete. Idag finns det ett visst motstånd eftersom en omställning innebär både personliga och systemiska risker.

Frans förstår att det kan vara ett riskmoment att forska tvärvetenskapligt för exempelvis en ny postdoc, som behöver ha djupa kunskaper och disciplinär kompetens för sin meritering.
– Vi måste ha djupa kunskaper och disciplinära kompetenser, men det får inte stanna där. Vi behöver också interdisciplinär kompetens.
På hans eget lärosäte, Örebro universitet, finns Plattformen för en hållbar framtid - PSF, som arbetar för att föra ut hållbarhetsfrågorna och kunskapen om hållbarhet i samhället. Plattformen bygger på ett brett samarbete mellan många ämnen och på tvärs mellan universitetets tre fakulteter.
– Det är ett exempel på hur man kan arbeta med hållbarhetsfrågor, så det genomsyrar universitetets verksamhet. På Stockholms universitet har man lyft upp hållbarhetsfrågorna genom ett rektorsråd för miljö och hållbar utveckling, för att ge ett annat exempel. Andra lärosäten har vicerektorer där ansvar för hållbarhetsfrågorna ingår. Det finns inga patentlösningar, varje lärosäte måste hitta sitt sätt att angripa frågan.
– Men det handlar om att skapa incitament för att jobba tvärvetenskapligt och bygga nya strukturer.

Seminariet Den hållbara ledaren ska förhoppningsvis inspirera deltagarna att starta en ny kurs, eller en ny modul i en utbildning, bygga en ny struktur eller skapa nya roller för att få till större hållbarhetsfokus på sitt eget lärosäte.






Kontaktinformation